Tesla potvrdila, že vyvíja „unikátny systém recyklácie batérií“

0

Spoločnosť Tesla sa vo svojej správe o dopadoch jej produktov a činnosti na životné prostredie dotkla aj tematiky recyklácie batérií. Hovorí pritom, že pracuje na „unikátnom systéme recyklácie batérií“, ktorý okrem minimalizácie ekologickej stopy povedie aj k významným úsporám.

Tesla spomína, že často počúva otázky ohľadom toho, čo sa stane s batériami, keď doslúžia v elektromobiloch či batériových úložiskách ako Tesla Powerwall a Powerpack. Rovnakú otázku sa pritom vo všeobecnosti pýtajú aj niektorí naši čitatelia. Je to legitímna otázka, pričom bežnou „odpoveďou“ je, že sa väčšinou použijú najskôr ako stacionárne úložiská energie. Napríklad v rámci domácnosti či firemných podnikov, pričom keď doslúži aj v rámci tohto účelu, tak sa zrecyklujú.

Veď kto by len tak vyhadzoval cenné či znovu použiteľné suroviny, ktoré môžu významne znížiť výrobné náklady nových batérií. Zdá sa pritom, že Tesla plánuje svoje vyslúžilé batérie rovno recyklovať. A to zrejme aj z dôvodu, že vyrába stancionárne úložiská energie.

„Spálená ropa sa nedá recyklovať“

V súvislosti s recykláciou Tesla dodáva, že ropa sa vyťaží, chemicky rafinuje a potom spáli, pričom vznikajú nebezpečné emisie, ktoré sa nedajú opätovne využiť (aj keď sa začínajú objavovať snahy v tomto smere). Naproti tomu sa materiály pre batérie vyťažia, použijú v batériových článkoch a na konci svojej životnosti zrecyklujú.

Aktuálne spolupracuje s tretími stranami

Tesla tiež spomína, že aktuálne spolupracuje s recyklátormi z tretích strán po celom svete na recyklácií vzácnych surovín, ale najmä zodpovednej likvidácií nepoužiteľného odpadu. Dodáva, že sa to týka batérií, ktoré pochádzajú z výskumu a vývoja, výroby, kontroly kvality a servisných operácií, keďže aktuálne nemá významnejší počet batérií, ktoré sú na konci životnosti.

Vlastný systém recyklácie

Spolupráca s tretími stranami je však pravdepodobne len dočasným riešením, nakoľko spoločnosť Tesla vyvíja vlastný systém recyklácie batérií, ktorý označuje ako „unikátny“:

„V závode Tesla Gigafactory 1 vyvíjame unikátny systém recyklácie batérií, v rámci ktorého budeme spracovávať odpad z výroby batérií, ako aj vyslúžilých batérií. Prostredníctvom tohto systému dokážeme opätovne získať vzácne minerály ako lítium a kobalt a maximalizovať využiteľnosť všetkých kovov ako meď, hliník či oceľ. Všetky tieto materiály budú navyše extrahované vo forme, ktorá je optimalizovaná pre výrobu nových batérií.“   

Proces recyklácie batérií v uzavretej slučke má v dlhodobom horizonte podľa Tesly priniesť aj významné ekonomické benefity. Dôvodom je, že opätovné získanie a recyklácia materiálov bude pri vyšších objemoch podstatne cenovo vhodnejšie ako nákup a preprava nových materiálov.

Zdroj: Tesla cez Electrek, titulná ilustračná fotografia: Duesenfeld

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Ďalší mýtus zborený: Recyklácia batérií e-áut funguje už dnes
Najväčšia batéria sveta od Tesly ušetrila Južnej Austrálii za rok 25 mil. €
Nové batérie od čínskeho CATL budú “výkonnejšie” ako tie od Tesly

Share.

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Pridajte komentár

 Staňte sa fanúšikom

Odber noviniek (raz za týžden)

Odoslaním súhlasíte so spracovaním osobných údajov

 

Odoslané!