Počet elektromobilov na cestách rastie, a tým aj potreba efektívnej recyklácie ich vyslúžilých batérií. A to si uvedomuje aj automobilka BMW, ktorá pracuje na tom, aby boli batérie jej elektrických áut recyklovateľné takmer na 100 %.
Predtým, ako sa začnú recyklovať batérie elektrických áut na materiálovej úrovni, odkrútia si tzv. „druhý život“. A to prevážne v rámci stacionárnych batériových úložísk, kde nehrá ich energetická hustota tak dôležitú rolu ako v prípade automobilov.
Keď ich zostatková kapacita klesne na úroveň, ktorá nie je užitočná už ani v rámci týchto úložísk, zrecyklujú sa na materiálovej úrovni. Aktuálne smernice EÚ sú v tomto smere žiaľ veľmi benevolentné, pretože sa vyžaduje len 50 % miera recyklácie vysokonapäťových batérií.
To však neznamená, že sa batérie nerecyklujú vo väčšej miere a nebudú recyklovať vo väčšej miere. Preto neprekvapí, že napríklad BMW už teraz pracuje na tom, aby ich batérie boli recyklovateľné z 96 %, a to vrátane grafitu a elektrolytu. Spolupracuje pritom so spoločnosťou Duesenfeld, ktorá sa špecializuje na „eco-friendly“ recykláciu li-ion batérií.
Celková recyklovateľnosť áut
BMW však nemyslí len na recykláciu batérií, ale aj vozidiel ako celku. Stanovila si preto za cieľ, aby boli ich vozidlá recyklovateľné až na 95 %. Recyklácia materiálov pritom prináša aj znižovanie celkovej výrobnej uhlíkovej stopy, a to aj na úrovni batérií, keďže napr. recyklácia hliníka, kobaltu, niklu a lítia dokáže zabezpečiť zníženie emisií CO2 dvoj až štvornásobne.
„Náš cieľ je jasný. Chceme uzavrieť materiálové cykly, aby sme chránili obmedzené prírodné zdroje a využívali ich ešte efektívnejším spôsobom,“ uviedol šéf BMW, Oliver Zipse. Nemecká automobilka pritom od teraz do roku 2030 plánuje používať v nových vozidlách vysokokvalitné sekundárne materiály, ktoré sú v čoraz väčšej miere produktom recyklácie.
Zdroj: BMW Blog
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla potvrdila, že vyvíja „unikátny systém recyklácie batérií“
Holanďania „predstavili“ recyklovateľný elektromobil z ľanu, plastu a hliníka
Ďalší mýtus zborený: Recyklácia batérií e-áut funguje už dnes
2 komentáre
Je super, ze o nejakych 20-30 rokov, ak si clovek kupi EV, tak uz v nom nebude uplne nova bateria z cerstvo vytazenych surovin, ale recyklovana zo starsich aut. Nove materialy budu tvorit iba ~5%. Zrazu vsetky aktualne vypocty o tom, kedy (po kolkych kilometroch) zacne byt elektromobil ekologickejsi oproti spalovaku (po zohladneni emisii potrebnych pre vyrobu battery pack-u), prestavaju davat zmysel. Ono to vlastne nedava zmysel ani teraz. Ak uvazujeme, ze zo sucasneho EV sa pri skonceni zivotnosti bateria pouzije este na ucely statickeho uloziska energie (napr. v domoch) a nasledne sa zrecykluje 95% a vytvori nova, a tak dalej … tak vsetky sucasne studie su uplne nespravne, lebo nepocitaju s buducou recyklaciou, ktora je energeticky omnoho menej narocna. Bateria z jedneho auta prezije hned niekolko cyklov auto-staticke ulozisko-recyklacia, to znamena miliony najazdenych kilometrov a desiatky rokov pouzivania v budovach.
Ešte k tomu rozumná cena a máme sa ako v raji, až na tie kolóny.