Formula 1 (F1), kedysi neslávne slávna svojím plytvaním peniazmi, teraz zažíva pozoruhodný obrat.
Nedávna významná investícia hollywoodskych hviezd Ryana Reynoldsa, Roba McElhenneyho a Michaela B. Jordana do tímu Alpine poukazuje na rastúcu popularitu a dobré finančné zdravie F1. Investícia, ktorej hodnota sa odhaduje na 157 miliónov libier (199 miliónov dolárov), predstavuje 24 % imania spoločnosti Team Alpine a hviezdy ju považujú za seriózny obchodný krok.
Ak bude úspešná, mohla by otvoriť cestu k podobným dohodám, ktoré by posilnili tento šport.
Popularita Hollywoodu v F1
Financovanie z Hollywoodu by mohlo byť pre tímy F1 dlhodobým zdrojom príjmov, najmä po kritike alternatívnych spôsobov získavania peňazí v tomto športe.
Napríklad tím McLaren si vyslúžil kritiku za svoje partnerstvo so spoločnosťou Entain, globálnou korporáciou, ktorá má niekoľko dcérskych spoločností zaoberajúcich sa stávkovaním. Tím F1 však svoju dohodu obhajuje tým, že partnerstvo využije na propagáciu bezpečnejšieho stávkovania. Odvetvie online hazardných hier sa snaží vylepšiť si povesť aj propagáciou bezpečných a ľahko dostupných online kasín a šírením vzdelávacích materiálov o zodpovednom hraní. Azda to pomôže zmierniť kritiku sponzorských rozhodnutí McLarenu.
Na druhej strane by príjmy z Hollywoodu pre tímy F1 určite boli pozitívnejším zdrojom, v neposlednom rade aj z pohľadu PR. Účasť Hollywoodu prináša športu nielen finančnú podporu, ale aj väčšie zviditeľnenie a dôveryhodnosť.
Predstava je taká, že prilákaním významných investorov a celebrít môže F1 získať nové publikum a rozšíriť svoj globálny dosah.
Prečo F1?
V minulosti sa tímom Formuly 1 často nedarilo dosiahnuť finančnú stabilitu a ziskovosť. Nedávny vývoj však ukazuje pozitívny posun.
Konzorcium, ktoré stojí za kúpou tímu Alpine a ktorého členmi sú Reynolds a McElhenney, je jasným dôkazom toho, že F1 sa stala atraktívnou investičnou príležitosťou. Ich účasť spolu s účasťou konzorcia RedBird Capital Partners, známeho úspešnými akvizíciami v oblasti športu, potvrdzuje schopnosť F1 dosiahnuť solídne výnosy.
Ale prečo F1? V Spojených štátoch sa mení postoj k Formule 1. Tri spomínané celebrity pochopili, aká príležitosť sa skrýva v rastúcej popularite F1 za veľkou mlákou, keď seriál v tejto sezóne zaradil do programu tri Veľké ceny v USA – Miami, Austin a Las Vegas.
Minulý rok dosiahli preteky v Miami najvyššiu sledovanosť F1 v krajine, pričom nemalú úlohu pri vzbudení záujmu zohral seriál spoločnosti Netflix „Drive To Survive“.
Rozširujúce sa televízne zmluvy, ako napríklad obnovenie zmluvy s ESPN, údajne v sume 75 až 90 miliónov dolárov ročne, tiež dokazujú silnejúcu pozíciu F1 na americkom trhu.
To všetko spolu znamenalo, že spoločnosť Alpine sa ponúkla na predaj v správnom čase. Dohoda o ich kúpe v závratnej hodnote 900 miliónov dolárov potvrdzuje, ako veľmi sa zlepšuje finančná situácia tohto športu.
Generálny riaditeľ F1 Stefano Domenicali sa nedávno vyjadril o sile a príťažlivosti tohto športu na trhu. Tímy, ktoré sa kedysi predávali doslova za pár peňazí, teraz dostávajú ponuky v miliardových sumách, lebo investori vidia potenciál F1.
Sľubná budúcnosť
Zlepšujúca sa ekonomická príťažlivosť formuly 1 priťahuje obdivné pohľady aj z iných oblastí.
Medzinárodné firmy ako Audi, Hitech a Andretti Racing by sa tiež mohli zapojiť do tohto športu s vlastnými tímami. Hoci by ich vstup podliehal schváleniu zo strany orgánov F1, mohli by do Formuly 1 priniesť ďalšie financie. A to sme ešte nespomenuli záujem Saudskej Arábie a všetko bohatstvo, ktoré s tým súvisí.
Saudský verejný investičný fond (PIF) údajne začiatkom tohto roka zvažoval akvizíciu F1. Potenciálna dohoda však stroskotala, pretože majiteľ F1, spoločnosť Liberty Media Corp., nemala záujem franšízu predať. PIF ocenil F1 na vyše 20 miliárd amerických dolárov vrátane dlhu.
Napriek neúspešnému pokusu má PIF naďalej záujem o získanie F1 a bol by vážnym kandidátom, ak by spoločnosť Liberty Media zmenila svoj postoj. Saudská Arábia v rámci iniciatív korunného princa Mohameda bin Salmána intenzívne investuje do športových aktív s cieľom podporiť zábavu západného štýlu. Krajina významne investovala do futbalového klubu anglickej Premier League Newcastle United FC a hostila významné podujatia v boxe, golfe a F1.
Hoci kritici označili tieto snahy za „sportswashing“, ktorého cieľom je odvrátiť pozornosť od situácie ľudských práv v krajine, Saudská Arábia považuje F1 za vlajkovú akvizíciu a saudské investície do tohto športu sú stále v hre.
Ak sa šéfom F1 podarí udržať záujem a pozitívny imidž tohto športu, mohla by trojica hollywoodskych hviezd byť len špičkou nového investičného ľadovca v najpopulárnejšom motoristickom športe na svete.