Budúci rok odštartuje ďalší motoristický šampionát, v rámci ktorého budú závodiť čisto elektrické automobily. A to „Projekt E„, ktorý je predzvesťou elektrifikácie tradičného šampionátu FIA World RallyCross. Súťažné vozidlá pritom dokážu prešprintovať aj monoposty F1 či extrémnu Teslu Roadster 2.
Elektromobily dostanú zabrať v mimoriadne náročných podmienkach rallycrossu, a to v rámci úplne nového šampionátu Projekt E, ktorý začína už v roku 2020. Na jeho štart sa postavia extrémne rýchle elektromobily, o ktorých techniku sa postarala rakúska spoločnosť STARD (Stohl Advanced Research and Development).
Motory z konvenčných elektromobilov
Šampionát má byť výnimočný aj tým, že pretekárske vozidlá budú používať elektromotory z bežných cestných elektromobilov, ktoré zabezpečia v rámci RallyCrossu „nevídane“ vysoký krútiaci moment.
Budú vybavené pohonným systémom spoločnosti STARD s názvom REVelution, ktorý produkuje výkon 450 kW (613 k) a krútiaci moment 1 100 Nm. 90 % maximálneho krútiaceho momentu pritom vozidlo dosiahne len za 32 milisekúnd. Maximálne otáčky motora sa zastavia na hodnote 14 000 ot./s
Extrémne zrýchlenie
A to je jeden z hlavných dôvodov extrémne rýchlej akcelerácie. Tiff Needell z Youtube kanála Lovecars, ktorý sa zúčastnil testovania vozidla pre Projekt E na báze modelu Ford Fiesta, priniesol informáciu, že to zrýchli z 0 na 60 mph (97 km/h) za 1,8 s, čo je neuveriteľný čas.
Veď väčšine monopostov Formuly 1 to trvá dlhšie. A rovnako tak aj extrémne rýchlej Tesle Roadster 2 v základnom prevedení, ktorá má podľa „aktualizácie“ Elona Muska pokoriť 60 mph za 2,1 s. Raketové motory z avizovaného balíka „SpaceX“ sa jej teda „hodia“.
Maximálna rýchlosť elektromobilu pre Projekt E, 240 km/h, síce už nie je taká pôsobivá, pre tento typ závodov je však určite postačujúca. Spomínaný Ford Fiesta má pritom rovnaký podvozok ako vozidlo používané v klasickom šampionáte FIA World RallyCross.
Základ „e-transformácie“
Jednotlivé závody Projekt E budú prebiehať popri vybraným pretekom šampionátu FIA World RallyCross, pričom sa stanú základom na ceste k plánovanej transformácii tohto tradičného rallycrossového šampionátu spaľovacích vozidiel na plne „elektrický“.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elon Musk sa vyjadril na tému vstupu Tesly do Formuly E
Odyssey 21: Extrémny elektrický offroad pre šampionát Extreme E
Japonský vyzývateľ Tesly Roadster 2 má byť najvýkonnejším autom sveta
11 komentárov
Hodnoty pekne, alr efekt nula. Kto bol na rallycrosse alebo na rally tak j vie ze to nieje len o krutaku ale i o kulise…. Niet nad zvuk dvojlitra tociaceho 9k na 5ke alebo als v stage rezime vnoci…. Inak impreza wrc n12 dala 0-100 za 1.7 sekundy v roku o dost rokov skor…
Vitaj v roku 2019. Z ktorého roku si sa prebudil? Dnes už ten „tvoj“ zvuk nevzrušuje ani chalanov pred pubertou. Možno tak nejakých starých dedkov…
Ešte niečo pre všetkých milovníkov histórie dopravy – Výroba parných lokomotív (dokument z r. 1955):
…outube.com/watch?v=gWC_bGNvZX4…
Jasne. Zato trolejbusy to je to prave… Hold asi som ja a par milionov dalsich fanusikov mimo a ty si lietadlo 😉
Oreille, kto nebol pri trati, nepochopí a bude nás nazývať dedkami a ktovie čo ešte. Možno vlastní nejaké wrc-čka na DO, tak mu radšej nekrivdím..
Skor vlastnia nadupany elektroskuuter 🙂
Len si to užívajte, chlapci. Dlho to už mať nebudete…
Jozef Kotík – budu mat este dlho… ale ti sa jedneho dna zobudis a bude tma… lebo nebude elektrika. A pojdes za susedom ci ta niekde nezoberie na tom skaredom starom aute so spalovacim motorom. Som zastancom elektromobility ale to halo co sa okolo toho robi ma privadza k tomu ze si asi kupim stary Wartburg. A tiez nebudem musiet chodit na emisnu a menit rozne turba , EGR, vstreky, menit olej a podobne hluposti, ktorymi sa ohanaju ti akoze ekologovia.
Robo, jedného dňa sa naozaj môžeš zobudiť do tmy… lebo nebude elektrika, ako si napísal.
Ako Japonci 11. marca 2011, keď im šľahla atómka Fukušima.
Ale prečo to vôbec spomínaš? Chceš, aby ťa zašili za šírenie poplašnej správy?
Inak, vieš, akú má spotrebu Wartburg? V záujme vlastnej peňaženky si to zisti prv, ako si ho kúpiš. A mimochodom, Trabant je jednoduchší, je chladený vzduchom. Načo sa budeš otravovať s nejakou chladiacou kvapalinou, čerpadlom tejto kvapaliny – tiež poruchová vec – a podobne?
Asi takhle, elektřinu lze vyrobit prakticky z čehokoliv. Ovšem vyrobit benzín, to už tak jednoduché není.
Keď už sme u toho – poľahky sa dá vyrobiť lieh ako náhrada benzínu a repkový olej ako náhrada nafty. Dá sa to považovať za obnoviteľné zdroje energie.
Ale načo by sme to tak preboha robili? Poľnohospodárskym produktom nechajme ich pôvodné poslanie. Nech zostanú ako potraviny a tiež krmivo.
A spaľováky pošlime do múzea a na recykláciu…