Len Volvo a VW majú byť pripravení na prechod k elektromobilom v rámci Európy, uvádza T&E

4

Pomerne ambiciózne plány v oblasti elektromobility už ohlásili takmer všetky významné automobilky. Podľa analýzy organizácie Transport & Environment (T&E) však väčšina z nich nemá stratégiu, vďaka ktorej bude možné prejsť na elektromobily v potrebnej miere a naplniť európske klimatické ciele. Na dobrej ceste pritom majú byť len 2 automobilky – koncerny Volvo a VW.

T&E uvádza, že ich analýza odhaľuje veľké rozdiely v ambíciách a kvalite plánov v oblasti elektromobility desiatich hlavných automobiliek pôsobiacich na európskom trhu. Podľa neziskovej organizácie majú agresívne a dôveryhodné stratégie len automobilové koncerny Volvo Cars a Volkswagen Group.

Iní, ako napr. Ford, majú v Európe ambiciózne ciele, podľa T&E im však chýba dôkladný plán, ako ich naplniť. Stellantis, Daimler, BMW, Jaguar Land Rover a Toyota majú byť na tom najhoršie. A to z dôvodu nízkych predajov batériových elektromobilov v krátkodobom horizonte a ambícií v oblasti postupného vyraďovania vozidiel s emisiami, absencie jasnej priemyselnej stratégie a nadmerného spoliehania sa na hybridy (PHEV a HEV) v prípade BMW, Daimleru a Toyoty.

„Index pripravenosti na elektromobily“ od T&E pritom zohľadňuje napríklad súčasné predaje elektromobilov, plány predaja elektromobilov v krátkodobom horizonte či širšie priemyselné stratégie, ktoré zahŕňajú aj batériový dodávateľský reťazec, nabíjaciu infraštruktúru či dedikované platformy pre batériové elektromobily.

pripravenost automobiliek na elektromobily

Zdroj: T&E

Ďalšie zistenia

Analýza T&E tiež odhalila, že výroba batériových elektromobilov v rámci EÚ vzrastie z cca 1 mil. v roku 2021 na 3,3 mil. v roku 2025 (podiel 24,2 %) a že v roku 2030 majú v rámci EÚ prekonať predaje elektromobilov (6,7 mil. – 50,2 %) predaje spaľovacích áut.

Na základe výrobných plánov automobiliek sa zas predpokladá, že plug-in hybridné vozidlá dosiahnu svoj vrchol v roku 2026 (1,6 mil. ks – 12 % z celkovej produkcie áut) a potom dôjde k ich stagnácii. Ford nedávno oznámil, že chce byť v rámci Európy čisto elektrický do roku 2030, avšak podľa T&E to zrejme nestihne, pričom táto organizácia očakáva, že do roku 2025 Ford vyprodukuje len 13 % elektromobilov.

V prípade Toyoty zas predpokladá, že tá sa bude aj naďalej spoliehať na hybridy (44 % jej produkcie v EÚ v roku 2030). Upozorňuje pritom na nedostatočný plán výroby batériových elektromobilov (10 % v roku 2025) a žiadny cieľ pre rok 2030.

T&E tiež zdôrazňuje, že aj keby boli súčasné sľuby skúmaných automobiliek naplnené, európske predaje batériových elektromobilov budú minimálne o 10 percentuálnych bodov nižšie, ako je potrebné z hľadiska plnenia klimatických cieľov zabezpečiť pre rok 2030. A na základe analýzy T&E vyjadrilo obavy aj ohľadom globálnej konkurencieschopnosti európskeho automobilového priemyslu. Navrhuje pritom sprísnenie európskych emisných cieľov.

Zdroj titulnej ilustračnej fotografie: Noya Fields/Flickr (CC BY-SA 2.0)

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Volvo predstavilo nový elektromobil a oznámilo čisto elektrickú budúcnosť
Batériová stratégia VW: „Unifikovaná“ batéria má priniesť cenovo dostupné elektromobily
Volvo uprednostňuje zákaz spaľovacích áut pred dotovaním elektromobilov

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

4 komentáre

  1. Ehm, tak voilà, niektorí sa to dozvedajú teraz, iní to vedia dávno, samotné automobilky to vedia ešte dávnejšie – práve odvtedy odkedy začali písať svoje marketingové plány.
    Teraz už len udržovať hlupáčikov v tom, že sú spaľovaky najlepšie, najrýchlejšie a zároveň najlacnejšie. A samozrejme, že benzín určite nezdražie ešte 100 rokov.
    Kto ešte tomuto verí? Prečo odmietame slobodu?
    Slovensko by mohlo byť úplne ukážkovou krajinou viac ako Nórsko!
    Je malé, máme kopu jadra, aj kopu múdrych ľudí. Stačí ich počúvať.

  2. Táto katastrofa sa bude dotýkať všetkých v Európe v podobe zvýšených daní. Nemyslite si, že s vami to nemá nič spoločné! Automobilky bezohľadne prikážu politikom zaplatiť náklady na ich zníženie zaostávania (čítaj krachom). Zisky za ICE predsa nebudú investovať do ich vlastného prežitia. Tie si radšej vyplatia na odmenách a dividendách!
    Po kríze 2007 sa paradoxne na západe veselo pokračovalo vo fúziách a dnes sú Too Big to Fail, EXTRA LARGE+.
    A páni novinári v mainstreame sa vôbec neobťažujú byť na poplach a poukazovať na naše zaostávanie pred konkurenčnou Čínou! Radšej vydávajú novinárske články, písané na marketingových oddeleniach nekonkurencieschopných automobiliek. A nezabudnú pochváliť stupídnych politikov, rozdávajúcich nezmyselné darčeky (dotácie). Pardon, pre nenažraté, lenivé, prefúzované automobilky to má veľký význam. Hovorí sa tomu privatizácia ziskov a socializácia strát…

Pridajte komentár