Autá do zásuvky prekonali v Európe predaje dízlov prvýkrát v histórii | 8/2021

7

Vôbec prvýkrát v histórii sa stalo, že automobily do zásuvky, t.j. elektromobily a plug-in hybridy, prekonali v rámci sledovaných 26 európskych trhov mesačné predaje naftových áut. Nabíjateľným vozidlám sa pritom darí aj napriek „čipovej kríze“ a celkovému poklesu predajov áut (medziročne mínus 18 %). August 2021 bol pritom pre ne historicky druhým najlepším. A rekordy z tejto oblasti hlási aj Čína.

Štatistiky dokazujú, že predaje elektrických vozidiel sú značne rezistentné aj voči koronakríze a čipovej kríze. August tohto roka pritom nie je výnimkou, práve naopak. Z hľadiska trhového podielu v rámci 26 krajín Európy, ktoré sleduje analytická spoločnosť JATO Dynamics zameraná na automobilový priemysel, išlo pre autá do zásuvky celkovo o druhý najlepší mesiac v histórii.

Podľa správy JATO Dynamics sa pritom predalo 151 737 elektromobilov (zrejme aj vrátane malého množstva áut na vodík – cca 0,01 % z celkových predajov áut) a plugin hybridov. To predstavuje 21-% podiel a znamená to tiež, že prvýkrát v histórii prekonala táto skupina vozidiel predaje naftových áut v rámci mesačných štatistík (o 10 100 predaných kusov menej – trhový podiel 20 %). Benzínové autá však stále trónia, a to s 56-% trhovým podielom.

Čo sa týka predaja elektromobilov a plug-in hybridov za august 2021, ten medziročne vzrástol o 61 %. Najviac k tomu prispeli modely ako VW ID.3, Tesla Model 3, VW ID.4, Renault Zoe, Ford Mustang Mach-E, Kia e-Niro, Škoda Enyaq iV, Ford Kuga PHEV či horúca európska novinka Tesla Model Y, ktorá sa na starý kontinent začala dovážať v priebehu augusta. Kumulatívne za tento rok (január až august) sa pritom v rámci 26 sledovaných európskych trhov predalo už 1,32 mil. áut do zásuvky.

predaje elektromobily plug-in hybridy europa

Zdroj: JATO Dynamics

Rekord hlásia aj z Číny

No a autám do zásuvky sa darí aj na čínskom trhu. August 2021 bol totiž rekordným z hľadiska počtu predaných elektromobilov a plug-in hybridov (286 514 ks), keď bol zaznamenaný medziročný rast o 187 %, píše Insideevs. Ich trhový podiel bol pritom podobný ako v Európe, a to 19 % (batériové elektromobily: 15 %, plug-in hybridy 4 %).

Medzi najpredávanejšie modely patrili Wuling Hong Guang MINI EV (41 188 ks), BYD Qin Plus PHEV (13 043 ks) a Tesla Model Y (11 576 ks). Kumulatívne za tento rok (január až august) sa v Číne predalo cez 1,6 mil. áut do zásuvky, pričom tohtoročnými lídrami sú modely Wuling Hong Guang MINI EV (253 704 ks), Tesla Model 3 (92 755 ks) a Tesla Model Y (59 900 ks).

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elektromobily majú z hľadiska predajov predbehnúť spaľováky oveľa skôr, ako sa čakalo
Posledné spaľovacie auto by sa mohlo v Nórsku predať čisto teoreticky už o 7 mesiacov
Priemerná cena elektromobilu klesla v Číne na polovicu, v Európe naopak značne stúpla

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

7 komentárov

  1. hm,najvacsi narast ma taka vykopavka ako vw-up az 119% a predaje ze by skoro mohol byt na 5tom mieste. A to hadam len plnia stare nakopene objednavky. 🙂

    • Bol som prekvapený, aký vysoký podiel majú európske značky napr. na trhu BEV v Nórsku! Asi to zatiaľ nebude len o cene a technike „tých“ čínskych BEV …..

      • myslim,ze je to o dostupnosti,,,ten nabeh vyroby ma koncern VW pre celu MEB platformu velmi rychly..koncern hyundai mal s nabehom problemy pre egmp a plus maju vela objednavok na domacom korejskom trhu,, tesla vyrabat nestiha,,snad sa to zmeni s otvorenim giga berlin

  2. Stále platí, všetci vedia vyrábať BEV, ale všetci majú nedostatok batérií. Nikto nevie dostatočne rýchlo škálovať ich výrobu. Samozrejme máme tu aj brzdičov prechodu na EV, napríklad Toyotu. A aktuálne vyhlásenie jej bojkotu. Má to lavínový efekt a Toyotu to bude dosť bolieť. To len ako perlička.

    Problémom je aj výrazná zmena orientácie technológie batérií na chémiu LFP. Európske automobilky sú znova a zas totálne zaskočené a nepripravené. Vrátane InoBat. LFP prekročila tento rok 50% podielu na výrobe všetkých batérií a má potenciál v krátkej dobe 2-3 rokov dosiahnuť 2/3 podielu pre automotive. Vďaka tomu EU automobilky budú ešte viac cenovo nekonkurencieschopné. Smutné konštatovanie. O úspechu aký dosiahol Wuling Hong Guang MINI EV sa im môže iba snívať. V spomienkach na Chrobáka a CV2. Rádovo dnes Wulinga mesačne predajú minimálne 5x viac, ako najlepšie západné značky (okrem Tesly) . Budúci rok pravdepodobne necelý milión kusov, vrátane derivátov. To je ako prehrať vo futbale 20:0.

    Inak spomeňte si na výrok Muska, ak máte batérie kúpime ich. Stále to platí…

Pridajte komentár