Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) aktuálne informovala ohľadom predajov batériových elektromobilov na Slovensku za 1. polrok 2023. Tie významne narástli, keď sa v spomínanom období predalo cca toľko plne elektrických áut ako za celý predchádzajúci rok. Stále sme však ďaleko od „bodu zlomu“. K jeho dosiahnutiu majú byť potrebné stimuly.
Podľa SEVA bolo v rámci kategórií M1 a N1 (osobné autá a malé dodávky) v prvom polroku 2023 zaregistrovaných celkovo 1 932 plne elektrických batériových automobilov (údaje od importérov + individuálne dovozy vozidiel).
„Na prvý pohľad tieto čísla dávajú dôvod na mierny optimizmus a vyzerá to tak, že sme sa konečne odrazili od dna. Stále však vidieť opatrnosť spotrebiteľov a istú nedôveru v rozvoj skutočnej elektromobility,“ hovorí šéf SEVA Patrik Križanský.
Križanský pritom dodáva, že podiel klasických spaľovacích áut v prvom polroku 2023 klesol o viac ako 6 %. V prípade nových elektromobilov predaných prostredníctvom importérov stúpli predaje medziročne o 63 %. A v priemere každý 4. elektromobil zaregistrovaný na Slovensku v 1. polroku 2023 bol jazdený a dovezený. Napriek medziročnému skoku ale elektromobily dosahujú trhový podiel len 2,4 %.
„Podiel novoregistrovaných elektromobilov u nás však aktuálne dosahuje len 2,4 %, čo je stále výrazne menej ako hranica 5 %, ktorá sa zo skúseností zo zahraničia javí ako bod zlomu pre organický rast elektromobility,“ hovorí Patrik Križanský.
Z tohto dôvodu Slovenská asociácia pre elektromobilitu opakovane vyzýva vládu, „aby využila svoje právomoci a nevyužité zdroje z Plánu obnovy alokovala na program priamej podpory (dotácií) na nákup elektromobilov pre jednotlivcov aj firmy“.
Lídrom je Škoda
Čo sa týka značiek a modelov, aktuálnym suverénnym lídrom v rámci predajov elektromobilov na slovenskom trhu je podľa SEVA Škoda (20-% podiel) a jej model Enyaq IV (16-% podiel). „Vnímame veľmi pozitívne, že predaj elektromobilov rastie už aj na Slovensku, stále však z veľmi nízkeho základu. Na druhej strane, ak by bola dostupná systémová podpora na nákup nových vozidiel na elektrický pohon, boli by výsledky určite ešte lepšie,“ povedal Jaroslav Hercog, zástupca importéra Škoda Auto Slovensko.
Hercog pritom dodal, že „v niektorých krajinách už trh elektromobilov rastie aj bez štátnej podpory, keďže sa z úvodnej fázy práve pomocou dotácií rozbehol do organického rastu“.
Zdroj: SEVA
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Dotácie na elektromobily by mali ísť z Plánu obnovy, myslí si SEVA a vláde predkladá návrh
Elektromobily budú už onedlho lacnejšie ako spaľováky z hľadiska TCO, tvrdí slovenský IEP
„Tesla a MG sú najväčšími víťazmi,“ uvádza JATO v rámci štatistík predaja áut v Európe
ODBER NOVINIEK
8 komentárov
Netreba dotácie, ale nech milí výrobcovia aj na Slovensku predávajú za o 50 % nižšie ceny, teda za ceny ako v Číne. Čo sme my komu urobili, že nás tu takto zdierajú? Alebo tie emobily predávané v Číne sú z papiera, bez batérie a motora? V žiadnom prípade nie som ochotný platiť za to isté 2 krát toľko ako Číňan. Som ja druhá kategória? Štátna obchodná inšpekcia by si mala posvietiť na túto podivnú cenotvorbu, keď ten istý výrobok je na inom trhu predávaný za neospravedlniteľne nižšie ceny. Nikto s týmto nepohne? Jasné, trh rozhoduje, ale 50 %-ný rozdiel je nehoráznosť.
Ak som dobre ratal tak sa za prvy polrok predalo o 912 novych vozidiel viac ako minuly. Rad by som vedel kolko z toho bolo uz objednanych a cakalo na dodanie. Inak suhlasim s prispevkom vyssie, ze za momentalne ceny je to pre obycajnych ludi nepredajne, zvlast ked vidia tie ceny v Cine. Aj by to davalo zmysel ze su 2x drahsie ked tu zarobime 2x viac ako v Cine, ak by to bola pravda ovsem
Autor článku pozabudol, že štátna správa ma povinnosť nakupovať evozidlá. Keď odráta policajné a poštárske autá, nebude to také veselé
Mozno narazim na nezaujem, ale mam potrebu pokusit sa vysvetlit vam rozdiel. Z toho co ste napisali je mi zrejme ze sa pozerate na Cinske auta a teda znacky elektromobilov vyrabane Cinskymi firmami v Cine. Ak sa pozrieme na ceny trebars Tesla mode 3 tak v Cine aj v Europe su velmi porovnatelne ak si odmyslime dotacie. Naopak VW iD4 v CIne stoji viac ako v Europe a je to presne z rovnakeho dovodu ako Cinske auta u nas. 1. Auto vyrobene v Cine nemusi splnat tak prisne bezpecnostne normy ako u nas, nejedna sa teda o rovnake auto, ale o auto s rovnakym dizajnom, ktore sa do znacnej miery upravuje pre Europsky trh, teda idu do neho drahsie komponenty , pevnejsie zliatiny a pridane technologie ktore automaticky navysia cenu (povedzme o 25%), Dalej si treba uvedomit prepravne naklady. dostat auto z Ciny do trebars Banskej Bystrice bude stat nemalu sumu penazi, aj ked to robi firma vo velkom… Auto je proste velke, tazke a jeho preprava je draha. to nam navysi cenu v porovnani s domacim trhom o dalsich 10-15%. a nezabudajme na mechanizmy ochrany vnutorneho trhu EU… Auta vyrabane a kompletizovane mimo EU podliehaju daniam a clam, homologizacnym poplatkom a inym administrativnym nakladom ktore sa do vyslednej ceny auta zapocitavaju. Verim ze toto Vam pomoze pochopit preco auto vyrobene v cine stoji doma 20 000 a u nas minimalne 30 000. ak treba viac info rad doplnim 😉
Cena Volkswagen ID3 :
– China 15000 EUR *125,900 yuan (roughly $17,500)*
– Slovensko 38000 EUR
Kúpyschopnosť obyvateľstva Čína vs. Slovensko tatam, infraštruktúra Čína vs. Slovensko detto
Slovo Čína nahraď názvom akéhokoľvek štátu okrem Ukrajiny.
Ďakujem
Cinska ID3 nie je to iste auto ako Europske ID3. Okrem toho v EU maju automobilky vyssie naklady na vsetko oproti Cine. Automobilky maju zapornu marzu uz pri dnesnych cenach a musia prejst este dlhu cestu kym na EV zacnu zarabat.
Kto nechce, nech nekupuje a vybavene.
Neviem ci su dotacie spravna cesta.. Bude to len dalsi argument pre ‚popieracov‘ EV. Ked su to lepsie auta ako ICE, tak si cestu na trh najdu aj bez dotacii.
Cinska ID3 nie je to iste auto ako Europske ID3? Možno, ale 50 %-ný rozdiel tam určite nebude. Ak vyrábajú v EÚ draho, nech dovezú z Číny alebo nech to vyriešia automatizáciou a digitalizáciou, ale nech neprenášajú celé vyššie náklady na EÚ zákazníkov, lebo nakoniec tie autá za 50 %-nú cenu dovezú Číňania. USA to riešia tak, že na čínske autá je dovozné clo cca 30 %. To by bola cesta, ako Číňanov donútiť investovať v EÚ a vyrábať tu.
Je to tak !!!! Ak sú európske ceny nekresťansky vysoké, tak pre Slovákov násobne viac !!! Moja dobrá rada: Ak nemusíš, tak BEV zatiaľ nekupuj !!!