Nemecké „Centrum automobilového manažmentu“ (CAM) aktuálne zverejnilo svoju „Správu o elektromobilite za rok 2022“. V nej rozoberá rast predaja elektromobilov, najväčších výrobcov v minulom roku, ako aj „nelichotivé“ postavenie nemeckých automobiliek na globálnom trhu, ktoré sú „pod tlakom spoločnosti Tesla a čínskych značiek“.
CAM uvádza, že „situácia nemeckých automobiliek je mimoriadne napätá“. Koncerny Volkswagen, BMW a Mercedes-Benz síce zvyšujú predaje elektromobilov, ale podľa CAM „ani zďaleka nedržia krok s vedúcou skupinou okolo Tesly a BYD“. Úspech čínskych automobiliek na domácom trhu, ale aj ich zvyšujúci sa podiel na nemeckom trhu pritom „vytvárajú ďalší tlak na predajnú bilanciu nemeckých výrobcov áut“, dodáva CAM.
Napriek rôznym krízam, vysokej inflácii a problémom v dodávateľských reťazcoch sa podľa odhadov CAM minulý rok globálne predalo cca 7 mil. batériových elektromobilov. To predstavuje medziročných rast 63 % (rok 2021: cca 4,3 mil. ks). A pre tento rok nemecké centrum odhaduje predaje na úrovni 10 mil. ks. To by znamenalo medziročný rast takmer 43 %, čo nie je zlé vzhľadom na nepriaznivé ekonomické trendy.
Spoločnosť Tesla si aj v minulom roku udržala líderskú pozíciu v rámci celosvetového predaja elektromobilov, keď dodala cca 1,3 mil. vozidiel (medziročne +40 %). Extrémny rast ale zaznamenala čínska automobilka BYD, ktorej sa podarilo v roku 2022 predať medziročne takmer 3-násobne viac plne elektrických áut (911 000 ks). Tretím v poradí je čínsky koncern SAIC, ktorý sa opäť do značnej miery opieral o predaje svojho malého cenovo dostupného elektromobilu Wuling Hong Guang MINI EV (celkovo cca 750 000 ks).
Najúspešnejšia nemecká automobilka, Volkswagen Group, obsadila 4. priečku, keď dodala viac ako 500 000 elektrických vozidiel (+26 %). Koncern BMW Group skočil na 7. mieste s 216 000 ks (+145 %) a Mercedes-Benz na 9. priečke so 133 000 ks (+108 %). Nemeckí výrobcovia pritom celkovo predali cca 921 000 batériových elektromobilov. To predstavuje 52-% medziročný rast, čo je v porovnaní s celosvetovým rastom trhu podpriemer.
Nemecký prepad v Číne
CAM tiež uvádza, že „najväčšiu hrozbu predstavuje čínsky trh“, kde sa minulý rok predalo 5,03 mil. batériových elektromobilov (+82 %). Na tomto „najväčšom a najdôležitejšom automobilov trhu“ totiž nemecké automobilky „prehrávajú s domácimi značkami“. Zatiaľ čo mnohí čínski výrobcovia na domácom trhu automobilov bez ohľadu na druh pohonu významne rástli (58 až 184 %), VW, BMW a Mercedes si pohoršili o 3.6, 6.4, resp. 0.9 %. Strácajú pritom „významné podiely vo všetkých modelových radoch“. A mimochodom, v prvej dvanástke najväčších globálnych predajcov elektromobilov za rok 2022 je až 8 čínskych automobiliek.
Expanzia čínskych značiek na „Západ“
CAM taktiež upozorňuje na plány expanzie čínskych výrobcov áut smerom na „Západ“. Najväčšiu príležitosť majú pre nich predstavovať malé a kompaktné automobily. Napríklad koncern SAIC predal po 2 rokoch pôsobenia na nemeckom trhu pod svojimi značkami MG a Roewe vyše 15 000 vozidiel, z toho takmer 9 000 elektromobilov. A napr. nemecký poskytovateľ mobilitných služieb Sixt si od spoločnosti BYD objednal 100 000 elektrických vozidiel. V tomto kontexte CAM dodáva, že pre nemecké automobilky sa zintenzívňuje konkurencia nielen v zahraničí, ale aj na domácom trhu.
Zdroj: CAM
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nemci moc neveria domácim automobilkám z hľadiska čestnosti, perspektívnosti či udržateľnosti
Čínski výrobcovia elektromobilov majú obrovskú konkurenčnú výhodu, rastú v Európe a dominujú domácemu trhu
Čínske elektromobily môžu byť úspešné aj v Nemecku, ukazuje spotrebiteľský prieskum
6 komentárov
Čo vedie ľudí ku kúpe čínskeho elektromobilu? Predajné, servisné zázemie je slabšie ako pri tradičných európskych výrobcoch. Cena je porovnateľná, pri budúcom predaji však diskutabilná. Aspoň jeden dôvod, prečo zvoliť čínsky elektromobil?
pořizovací cena…
Cena nie je výrazne nižšia ako pri európskych elektromobiloch.
Ak budú nemecké automobilky robiť také „koniny“ ako ich vláda, keď začala zatvárať jadrové elektrárne, tak sa potopia s vytreštenými očami, v ktorých uvidíme údiv a nechápanie toho čo sa deje !!! Okrem iného prichádzajú na trh s najväčšími a najdrahšími, hrubo premotorizovanými BEV v plnej výbave! To nie je cesta, ako si udržať silné postavenie na globálnom trhu! Stačí, keď to robí TESLA!
P.S. Článok „Tesla výrazne znížila ceny elektromobilov už aj pre Slovensko“ tak trochu nadväzuje a potvrdzuje moje slová! ….
Porovnávať úspešnosť na základe počtu predaných kusov je veľmi nepresné, veď sú kusy, ktoré stoja aj dvestotisíc € a sú kusy za 3 tis. €. Nie sú k dispozícii, pán Bakša, štatistiky na báze obratu, prepočítané na € alebo na doláre?