Technologický výskumník a futurista Tony Seba, ktorého predpovede ohľadom cien batérií pre elektromobily či rozmachu solárnych systémov sa ukázali ako správne, aktuálne predikuje prudký prepad predajov áut do roku 2030. Ako dôvod pritom uvádza spojenie elektromobilov a autonómneho riadenia v rámci dopravných služieb.
Portál The Driven nedávno uskutočnil rozhovor s Tonym Sebom, ktorý sa nielen v rámci spoločnosti RethinkX (ktorej je spoluzakladateľom) venuje napr. výskumu technologických „S-kriviek“ ilustrujúcich historický vývoj v rámci zavádzania nových technológií. S-krivky pritom dokumentujú ich pomalý nástup a následne dramatické urýchlenie zavádzania. Zameriava sa pritom na disrupčné technológie z oblasti energetických, dopravných, informačných a potravinových systémov.
Redakcia The Driven sa Sebu tiež spýtala, aké sú podľa neho hlavné technologické konvergencie, ktoré poháňajú transformáciu elektrických vozidiel. Ten odpovedal, že sa treba pozrieť na 3 technológie, a to autonómnu dopravu, elektrickú dopravu a dopravu na požiadanie.
Doprava na požiadanie tu je už viac ako 10 rokov, napr. vďaka spoločnostiam ako Uber, Didi a Lyft. Súbežne s tým prichádza narušenie priemyslu vďaka elektromobilom. A v deň, kedy bude pripravené autonómne riadenie 4. úrovne a kedy sa spojí táto technológia s dopravou na požiadanie a elektrickou dopravou, dostaneme to, čo sa nazýva „doprava ako služba„, resp. „robotaxi„, hovorí Seba.
A dodáva, že keď sa to stane, náklady na dopravu „na 1 míľu“ klesnú 10 až 20-násobne. Pre väčšinu ľudí, ktorí majú problém s platením účtov, tak nebude mať zmysel vlastniť auto. A kladie otázku, „minú ľudia počas nasledujúcich 5 rokov 50 000 $ za nové auto alebo budú radšej platiť mesačné predplatné 100 $ za dopravu ako službu?“
75-% prepad predaja
Tony Seba tiež tvrdí, že elektromobily zvládnu nájazd cca 800 000 km, kým v prípade spaľovákov to má byť v priemere 225 000 km. V prípade prechodu na elektromobilitu podľa neho ľudia nebudú tak často meniť autá, čo pravdepodobne povedie ku globálnemu poklesu predajov áut o 75 % do roku 2030.
A Seba taktiež predpovedá skorý nástup elektromobilov so životnosťou 1 mil. míľ (1,6 mil. km), čo má viesť v nasledujúcich 10 rokoch k tomu, že na nahradenie 10 spaľovacích áut postačí jediný elektromobil. „Tak či onak, pre spaľovacie motory je to v podstate koniec“, uzatvára Seba.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla: Nový elektromobil pre robotaxi už v roku 2024, roboti budú hodnotnejší ako automobilová divízia
Tesla môže vďaka Robotaxi dominovať biliónovému trhu s mobilitnými službami, tvrdí Ark Invest
Elon Musk: „Elektromobil Tesla môže zarobiť majiteľovi v rámci Robotaxi až 30 000 $ ročne“
Plne autonómne Tesly by mali stáť podľa Muska 100 až 200 tisíc $
10 komentárov
Znie to veľmi logicky. Zdá sa, že sa Tony Seba ani tentokrát nemýli…
No neviem, ti co nemaju na auto aj teraz pouzivaju MHD, Taxi, pozicovne… predovsetkym vo velkomestach. V malych mestach, na vidieku a firremne/sluzobne neviem si predstavit zeby fungovali cez robotaxi.
Ludia vacsinou vozia v aute kopu veci. Mne by sa nechcelo stale ich vykladat/nakladat do robotaxi. Uz ked to robim ked davam auto obcas do sevisu ma to otravuje. Ani ich vsetky nevylozim. 🙂
A mysliet si ze predplatne bude stat na mesiac 100$ je naivne, skor 1000.
Dalsia chyba v poctoch je ze nedam $50tis na 5 rokov cize 10tis rocne, ale ked zivotnost EV bude 4x ci 8x viac ako ICE tat to bude na 20 ci 40r cize 2500 ci 1250 rocne za vlastne auto a to je super. Preco si nekupt vlastne auto? Mozem sa im na robotaxi … 😉
Myslis ze pokles predaja az 75% nebude, mozno tak 30%.
Aj keď bude životnosť 40r tak nikto nebude chcieť vlastniť rovnaké auto 20rokov. Tak ako sme si naivne mysleli že naše domy postavíme na 100 rokov aj pre naše deti, je to hlúposť, starú architektúru deti komplet prerobia alebo rovno zbúrajú a postavia nový dom. To isté s autami.
Neviem ako vy, ale ja sa v aute potrebujem doviesť do prace, do obchodu, na navstevu k rodine a priateľom, doviesť sa za oddychom a relaxom (squash, turistika, dovolenka).
Ak niečo potrebujem vziať zo sebou, tak si vezmem, aby som to v cieli použil. (Squshove ralety)
Auto nepoužívam ako sklad, aby som tam sústavne nosil squshove rakety, oblečenie na beh, bicykel, turistickú vystroj. To všetko si do auta vložím, keď si to potrebujem previesť na dane miesto a tam to použijem na účel za ktorým tam idem.
Nabíjacie káble, tažne, hasičak, základne náradie na jednoduché opravi v aute nosim, ale to su veci k autu.
Ak pride RoboTaxi tak mi je jedno ci ma alebo nema nabijacie kable, trojuholnik, alebo ine hluposti k autu, pokazi sa tak pride dalsi RoboTaxi presadnem a neopravujem. Proste si ho privolam a on ma prevezie kam chcem. Rovnako to funguje z elektrokolobežkami. Nasadnem a jazdim, vybije sa, odstavim a vezmem inu.
Ak mas dieta tak si zavolas Robotaxi z detskou sedackou, alebo ak potrebujes previest nieco vatsie tak si privolas Robotaxi z vozikom. Bude ti uplne jedno ci pride sosonbe auto z vozikom alebo dodavka alebo ci bude vozik pripojeny taznym alebo pride dalsi nakladny robotaxy.
PS: uz sa tesim že budem môcť robiť turisticke perchody, take aby som sa nemusel vratit k autu. Proste na zaciatok turi ma dovezie a na konci turi ma vyzdvyhne. Velmi sa na to tesim.
davas tomu slovencinovi pekne na pixu… alebo ta niekto trafil tou neustale spominanou squshovou raketou do hlavicky?
Kde vlastne vznikol mýtus, že elektromobil vydrží 4 – 8 x viac? Priemerný vek automobilov na Slovensku je približne 15 rokov. Vo svojom okolí mám mnoho majiteľov, ktorí automobil využívajú príležitostne a za rok niekedy nenajazdia viac ako 6 – 8000 km. Po väčšinu času automobil parkuje v zime, alebo na slnku. A tu prichádza zásadný rozdiel medzi EV a ICE. ICE môžem nechať zaparkovaný s prázdnou alebo plnou nádržou a po mesiaci nebude mať dlhodobé státie žiaden vplyv na životnosť auta, maximálne tak na 12 V akumulátor. Ak nechám EV mesiac parkovať s akumulátorom vybitým na 20 % alebo nabitým na 90 % bude to mať zásadný vplyv na životnosť, hlavne ak sa automobil takto často využíva. Aký bude pokles kapacity akumulátora po 15 rokoch takejto prevádzky a najazdených spomínaných 90 000 km? V ICE sa maximálne vymení 12 V akumulátor a jeho dojazd na plnú nádrž bude rovnaký ako pri novom aute, čo sa pri EV nedá povedať.
Prečo by niekto nechával auto v stave, že to bude mať zásadný vplyv na jeho životnosť? Jednoducho si ho bude dobíjať, keď to bude treba, aj keď s ním nebude jazdiť. Druhá vec je, že batérie sa raketovým tempom zdokonaľujú. To, čo platí dnes, nebude platiť o pár rokov.
No ale ty si iný prípad čo sa musi hrať na pilota keď nie F1 tak svojho autíčka. Ja zas môžem šoférovanie ostať , chcem ísť z A do B a hotovo. Po ceste mozem robiť iné zmysluplnejšie veci.
No, „z každého rožku pravdy trošku“! Kto má koľko pravdy sa dozvieme neskôr! 🙂
Žiadne robotaxi v dohľadnej dobe nebude. Autonómne auto v bežnej premávke musí rozoznať policajta a riadiť sa jeho pokynmi, ktoré majú prednosť pred značkami a dopravnými signálmi. Aktuálne systémy sú primitívne udržiavače auta v namaľovaných jazdných pruhoch.