Nemci vylobovali výnimku pre spaľováky v rámci zákazu ich predaja v EÚ po roku 2035

11

Nemecko sa nedávno nečakane spriečilo voči už dohodnutej legislatíve, na základe ktorej by bolo možné po roku 2035 predávať v rámci EÚ len automobily s nulovými lokálnymi emisiami (týka sa to nových áut). A aktuálne bola ohlásená dohoda medzi zainteresovanými stranami, ktorá by po legislatívnej implementácii znamenala výnimku pre spaľovacie vozidlá poháňané kontroverznými e-palivami.

Ako sme už informovali, finálny akt schválenia legislatívy, ktorá by de facto znamenala zákaz predaja nových spaľovacích a hybridných áut v EÚ po roku 2035, mal byť len formalitou. Nemecko, resp. časť jeho vládnych predstaviteľov sa však na poslednú chvíľu nečakane vzpriečilo a požiadalo o výnimku pre vozidlá poháňané e-palivami.

Tento druh palív, ktoré sa nazývajú aj syntetické, je pritom viac ako kontroverzný. A to kvôli neefektivite (nielen) výroby, cene či podstatne nižším environmentálnym prínosom v porovnaní s batériovými elektromobilmi. Navyše sa pritom vo všeobecnosti prehliada fakt, že tieto palivá sa spaľujú tak ako tie bežné, takže uvoľňujú do ovzdušia škodliviny, ktoré pri vysokej koncentrácii (napr. v mestách) spôsobujú rôzne závažné ochorenia.

Oznámená dohoda

Aby sa veci pohli, Európska únia začala takmer okamžite rokovania s nemeckými predstaviteľmi ohľadom kompromisu. A k nemu aj obe zúčastnené strany dospeli. „S Nemeckom sme dosiahli dohodu o budúcom používaní e-palív v automobiloch,“ uviedol včera cez Twitter šéf pre klimatickú politiku EÚ, Frans Timmermans, informovala agentúra Reuters.

Nemecký minister dopravy Volker Wissing zo strany FDP k tomu dodal, že nové vozidlá so spaľovacími motormi bude možné v rámci EÚ registrovať aj po roku 2035, ak budú jazdiť na palivá, ktoré sú výlučne klimaticky neutrálne z hľadiska CO2. Súvisiace konkrétne pravidlá máme spoznať v budúcom roku.

Hlavní iniciátori zmeny

Podľa doterajších správ sa zdá, že v rámci nemeckej vlády rozhodne nepanovala úplná zhoda ohľadom bojkotu pôvodného znenia legislatívy EÚ, ktorá sa týkala bezemisných vozidiel. Strana FDP na čele s ministrom dopravy Wissingom a ďalší však zjavne dosiahli svoje.

A ako uvádza Autonews, silným spojencom bola časť tamojšieho automobilového priemyslu. Za výnimku pre e-palivá bola pritom aj automobilka Porsche patriaca pod koncern VW Group, ktorý donedávna jasne hlásal, že batériová elektromobilita je jediná efektívna technológia, ktorá pomôže pri dosahovaní uhlíkovej neutrality. Porsche pritom nedávno ohlásilo, že do roku 2030 chce, aby 80 % z jeho celkového predaja tvorili plne elektrické vozidlá.

Kritika od Zelených či T&E

Poslanec Európskeho parlamentu za nemeckú stranu Zelených ohľadom novej dohody uviedol, že „automobilový sektor si bezvýhradne osvojil elektromobily, čím sa doterajšia diskusia o tejto otázke (ohľadom e-palív) stala absurdnou a poškodila dôveryhodnosť Nemecka.“

Julia Poliscanova, šéfka divízie pre vozidlá a elektromobilitu v neziskovej organizácii Transport & Environment (T&E), na margo aktuálnej dohody zas uviedla: „Európa sa musí pohnúť vpred a dať jasný smer svojmu automobilovému priemyslu, ktorý súperí s USA a Čínou. E-palivá sú drahým a značne neefektívnym odklonom od transformácie na elektrický pohon, ktorej čelia európske automobilky. V záujme dôveryhodnosti Európy v oblasti klímy je potrebné, aby dohoda o autách s nulovými emisiami do roku 2035 bola právne schválená bez ďalšieho odkladu.“

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Súhlasí verejnosť so zákazom predaja spaľovacích áut? | 2 rôzne prieskumy
E-palivá sú ekonomickým a environmentálnym nezmyslom, uvádza sa v štúdii T&E
Združenie veľkých firiem vyzýva EÚ, aby zakázala nákup nových firemných spaľovacích áut

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

11 komentárov

  1. Julia Poliscanova má moje sympatie vyhlásením: E-palivá sú drahým a značne neefektívnym odklonom od transformácie na elektrický pohon.
    Je to proste tak!

    • Problém je, že vozidlá na syntetické palivá môžu jazdiť aj na obyčajný benzín, takže bol by problém ukontrolovať, na čo tie nové spaľováky vlastne jazdia.

  2. Celá tá požiadavka na poslednú chvíľu je len vnútronemeckým bojom o voliča – vládne strany strácajú popularitu, najmä FDP, ktorá prišla s požiadavkou na zachovanie spaľovákov po 2035 (FDP prehrala tri voľby v nemeckých spolkových krajinách, nedostala sa do troch parlamentov). Len preto zrazu začala kampaň proti zákazu predaja nových spaľovákov, ktorý je v Nemecku nepopulárny. Stavia totiž ministra dopravy a cez neho to celé rozbehli. Mali ich v EÚ s ich prenášaním volebného boja z Nemecka do EÚ poslať niekam a nie im schvaľovať ich nezmyselné populistické požiadavky. Ale ešte nie je všetkým dňom koniec, EÚ má ešte páky, aby sa zákaz po 2035 zachoval a tie budú zrejme do r. 2035 ešte uplatnené.

Pridajte komentár