Organizácia ICCT, ktorá napr. odhalila emisné podvody neskôr nazvané ako „DieselGate“, zostavila nový rebríček automobiliek, na základe analýzy ich pripravenosti k prechodu na elektromobily. Dve líderské a ani posledné priečky zrejme neprekvapia. V „strede“ však môžu byť nečakané výsledky.
Nezávislá nezisková organizácia „Medzinárodná rada pre čistú dopravu“ (ICCT – skratka originálneho anglického názvu) uvádza, že jej rebríček vychádza z výhľadovej analýzy pripravenosti výrobcov v oblasti elektrifikácie vozidiel, pričom využíva predovšetkým nezávislé údaje a analýzy než prieskumy a informácie od automobiliek.
Organizácia ICCT podľa vlastných slov hodnotila 20 najväčších výrobcov áut na základe 10 ukazovateľov. Dáta, z ktorých vychádzala, sa týkajú 6 trhov (Čína, USA, EÚ, Japonsko, India a Južná Kórea) a boli zozbierané do konca roka 2022. Analyzovaní výrobcovia pritom stoja za 89-percentami vozidiel predanými na spomínaných 6 trhoch a 65-precentami vozidiel predanými globálne.
Analýza pripravenosti najväčších automobiliek na elektromobilitu od ICCT sa opierala o 3 základné piliere a celkovo 10 ukazovateľov – postavenie na trhu (podiel predaja, pokrytie tried), úroveň technológií (spotreba energie, rýchlosť nabíjania, dojazd, obnoviteľná energia, recyklácia/opätovné použitie batérií) a strategická vízia (ciele, investície, kompenzácie na úrovni exekutívy).
Lídri neprekvapia
Asi neprekvapí, že lídrom v oblasti elektromobility je spoločnosť Tesla, ktorá získala plný počet bodov až v 8 z 10 ukazovateľov. Podľa ICCT pritom zaostáva z hľadiska šírky ponuky (aktuálne ponúka len 4 modely) a v ukazovateli „obnoviteľná energia“. Nula bodov v rámci tejto metriky sme však určite nečakali, nakoľko Tesla napr. rozširuje zdroje obnoviteľnej energie pre svoje továrne (napr. solárne systémy na strechách) a jej obrovská sieť nabíjacích staníc Supercharger je napájaná výhradne elektrinou z obnoviteľných zdrojov (táto informácia však nebola donedávna všeobecne známa).
ICCT tiež uvádza, že BYD, ktorý je druhým najväčším výrobcom elektromobilov na svete, ako jediná automobilka rýchlo dobieha Teslu. Za nás je jedným z najväčších prekvapení 3. miesto spoločnosti BMW, ktorá bola vysoko ohodnotená najmä v rámci technologických atribútov, pričom ako jediná dosiahla plný počet bodov v ukazovateli „obnoviteľná energia“. Koncern Hyundai Motor, ktorý ponúka zaujímavé elektromobily, pritom skončil celkovo až na 13. mieste.
Očakávaný chvost
Chvost rebríčka však už nie je pre nás prekvapením. 5 z posledných 6 priečok totiž patrí japonským automobilkám (Suzuki, Mazda, Nissan, Honda, Toyota). Tie zaostávajú v podstate v takmer všetkých z 10 ukazovateľov. Žalostné výsledky pritom dosiahli najmä v rámci podielu predaja elektromobilov.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Honda priznala, že v elektromobiloch zaostáva za čínskou konkurenciou. Chystá reštart a boj
Rýchlejšia elektrifikácia je aj v záujme ziskovosti automobiliek a zamestnanosti, vyplýva z analýzy
54 organizácií vyzvalo Toyotu, aby sa zamerala na elektromobilitu a prestala lobovať proti klimatickým opatreniam
3 komentáre
Tie posledne cervene su ako Nokia…zaspali dobu a za chvilu skoncia..
Najťažšie to dnes majú startupy! Automobilky, ktoré dnes tak veľmi zaostávajú v elektomobilite, ale stále zarábajú na klasike, majú predajnú a servisnú sieť, teda aj aký taký kapitál, sa môžu zachrániť tak, že jednoducho nakúpia hotové elektro technológie a komponenty! Netvrdím pritom, že to musí výjsť všetkým! ….
Aj toto je výrazne sfalšovaná správa. Skutočnosť je podstatne horšia a nevidieť tam mnohé čínske automobilky, ktoré majú náskok pred západom.