Odborník hasičského zväzu „porovnal“ požiare elektromobilov a spaľovákov

10

Na základe správ z médií by sa mohlo zdať, že elektromobily sú extrémne náchylné k požiaru. Pravda je však niekde inde. Tá však nie je zjavne taká zaujímavá. Nemecký odborník Karl-Heinz Knorr sa však snaží uviesť veci na pravú mieru.

Viceprezident nemeckého zväzu hasičských zborov, šéf hasičského zboru v Brémach, diplomovaný fyzik a expert na technickú elektroniku, Karl-Heinz Knorr, hovorí, že riziko požiaru elektromobilu je porovnateľné s rizikom požiaru spaľovacieho automobilu, pričom takéto incidenty sú zriedkavé.

Proces hasenia sa líši

Požiar elektrického vozidla pritom nie je podľa neho nebezpečnejší, ako keď horí spaľovák. Proces jeho eliminácie sa však líši, pretože tieto druhy áut horia rozdielnym spôsobom.

V elektromobile nevzniká tepelná energia na povrchu, ale vo vnútri batérie. Hrozí pritom nebezpečenstvo tzv. tepelného úniku, v rámci ktorého sa šíri požiar od jedného batériového článku k druhému. „To sa samozrejme prejavuje teplom a ohňom, ale tak je to aj v prípade 50 litrov benzínu,“ hovorí Knorr.

Tento chemický proces je nutné prerušiť intenzívnym chladením. Najlepšie niekoľkými tisícmi litrami vody. Na rozdiel od spaľovákov však nie je voľným okom vidieť, či je požiar skutočne uhasený. Z tohto dôvodu sa využíva termovízna kamera.

Je preto dôležité, aby odťahové služby poznali riziká, ktoré sú spojené s predtým horiacimi elektromobilmi. Tie by nemali umiestňovať medzi iné vozidlá, pričom ideálne je, keď sa uložia do vodného kúpeľa. Voda bráni opätovnému vzniku požiaru, ktorý hrozí ešte 24 hodín od jeho prvotného uhasenia.

Cisterna navyše

Pri výjazde k požiaru elektromobilu sa posiela cisterna navyše, inak však nie je potrebné iné vybavenie ako v prípade bežných automobilov.

„Pravdepodobnosť, že auto začne počas prevádzky horieť, nie je u elektromobilu väčšia ako v prípade spaľováku,“ zdôrazňuje Knorr. Už 50 ml benzínu „horí dlho a pri extrémnej teplote.“ Dodáva, že ak by sme dnes chceli nanovo zaviesť spaľovacie autá, bola by okolo toho „obrovská diskusia na tému bezpečnosti.“

Zdroj: Spiegel via Ecomento, titulná fotografia: Feuerwehr der Stadt Landeck/Facebook

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla identifikovala príčinu silne medializovaného požiaru Modelu S
Že dízle sú viac „eko“ ako elektromobily? Čo na to zdravý sedliacky rozum?
Spôsobia elektromobily energetickú krízu a rast cien elektriny?

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

10 komentárov

  1. Porovnáme-li počet požárů vozidel vzhledem k počtu ujetých km (jediné relevantní srovnání) zjistíme , že počet požárů u elektromobilů je o několik řádů nižší. Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že ne vždy je požár způsoben chybou akumulátoru.

  2. to su pekne dristy. Lithiove soli, ktore su v akumulatoroch sa pri kontakte s vodou nekontrolovatelbe vznietia. Prilievanie vody do poskodenych clankov je ako hasit spalovak benzinom.. Kde chodite na tieto clanky? Predpokladam ze overene zdroje ako modry konik a podobne..

    • Lithiove soli sú zatvorené a navyše ich je v baterkach veľmi malé percento napriek tomu, že sa volajú lithium iónove 😉
      A debaty o bezpečnosti a horlavosti ev oproti spalovakom su úplne bezpredmetné. Je nad slnko jasnejšie, že spalovak sa spaľuje 😉
      Mi to pripomína stresy okolo lpg. Akože plyn nevidno, a keď ho nevidno, jedného dňa to spraví bum 😉 a už sa všetci trasú a nechcú lpg. Škoda, že ľudia nerozmýšľaju aspoň trošku sami občas, prišli by na geniálne nápady.

    • Raz dávali pád lietadla, ktorý zapričinil požiar v lietadle. Pri bližšom skúmaní zistili, že sa vznietili batérie, ktoré lietadlo prevážalo. Keď to zopakovali v laboratórnych podmienkach tak oheň bol taký intenzívny a teplota taká vysoká, že bol problém to uhasiť. Nemyslím si, že to v krátkej dobe nejako vyriešia.

  3. To je co za odbornika? Ze „riziko požiaru elektromobilu je porovnateľné s rizikom požiaru spaľovacieho automobilu“. Asi chlap nikdy nevidel statistiky.
    Navyse baterie horia podstatne pomalsie a neviem ci existuje nejaky pripad, kedy by posadka zhorela v aute. Kdezdo benzin hori velmi rychlo. Asi tak rychlo ze to spravi vacsinou len (((BUM)))!!!

  4. A oni si fakt myslia, že budeme kupovať autá len preto aby sme mohli vyskúšať ako to horí??? Nie som chemik… Ani ma to nezaujíma koľko horí spalovak a koľko EV a to z toho dôvodu, že keď dám auto na totálku, tak mi to bude fuč či sa to zhorí alebo to len odvezú na šrotovisko… Pri tukancoch autá ešte nezhoreli nikdy a skraty v elektronickom vedení sa stávajú už žiaľ bohu často (však platíme poistky ne?) …
    A keď im to dalo zabrať tak to mali nechať na ozajstných hasičov…

Pridajte komentár