Horia elektromobily častejšie ako spaľováky? | Štatistiky a názory odborníkov

3

Požiare elektromobilov sú obľúbenou témou médií či odporcov elektromobility. O horiacich spaľovacích autách sa pritom ani zďaleka tak intenzívne neinformuje. Znamená to teda, že elektromobily sú náchylnejšie na požiar a horia častejšie ako konvenčné autá so spaľovacími motormi?

Pred pár dňami vydal britský denník a portál Guardian článok, ktorý sa venuje porovnaniu rizika požiaru elektrických a spaľovacích áut. Reagoval tým na mediálnu vlnu ohľadom požiaru údajne elektrického vozidla na letisku Luton. Nakoniec sa pritom ukázalo, že s najväčšou pravdepodobnosťou horel „diesel“.

Guardian uviedol, že podľa oslovených odborníkov nie je pri elektromobiloch väčšia šanca požiaru ako v prípade spaľovacích áut. Napr. vedúci oddelenia dopravy v think tanku Energy and Climate Intelligence Unit, Colin Walker, uviedol, že „všetky údaje ukazujú, že pravdepodobnosť požiaru elektrických vozidiel je oveľa, oveľa nižšia ako u ich benzínových ekvivalentov.“ Guardian pritom odkazuje na viacero rôznych štatistík a analýz.

Známe štatistiky, analýzy a štúdie

Podľa Riaditeľstva pre sociálne zabezpečenie a pripravenosť na mimoriadne situácie v Nórsku bolo v tejto krajine s najväčším podielom predaja nových elektromobilov (okolo 90 %) 4 až 5-krát viac požiarov benzínových a naftových áut.

Švédska Agentúra pre civilnú ochranu a núdzové plánovanie zas zistila, že v roku 2022 pripadalo na 100 000 elektrických alebo hybridných áut 3,8 požiarov, zatiaľ čo v prípade všetkých druhov pohonu bol priemer 68 požiarov. My dodávame, že táto agentúra už skôr zverejnila štatistiky za roky 2020 až 2022, z ktorých vyplýva, že 1 požiar pripadá na viac ako 10 000 elektromobilov, resp. viac ako 1 300 áut s ostatnými druhmi pohonu. Pre úplnú korektnosť v rámci údajov dodávame, že v daných štatistikách sú zahrnuté aj požiare spôsobené podpaľačstvom.

Pomerne nedávno sa objavili aj výsledky projektu EV FireSafe financovaného Austrálskym ministerstvom obrany. V rámci neho sa zistilo, že pravdepodobnosť požiaru batérie osobného elektromobilu je 0,0012 %, zatiaľ čo v prípade áut so spaľovacím motorom je to 0,1 %, čo je obrovský rozdiel.

Guardian poukázal aj na správu spoločnosti Tesla, ktorá sa týka bezpečnosti jej elektromobilov v rámci rokov 2012 až 2021. Podľa nej bol zaznamenaný 11-krát nižší počet požiarov na míľu ako v prípade všetkých vozidiel, z ktorých bola samozrejme drvivá väčšina „spaľovacia“.

poziar automobil

Zdroj: Los Angeles Fire Department/Flickr (CC BY-ND 2.0)

My dodávame, že podľa skôr zverejnenej štatistiky spoločnosti Tesla za obdobie 2012 až 2018 sa vyskytol v rámci jej celosvetovej flotily elektromobilov 1 požiar na každých 274 mil. km. Taktiež už skôr sme informovali o analýze požiarov áut v USA. Z nej pritom vyplynulo, že na 100 000 predaných elektromobilov pripadá v priemere 25,1 požiarov, na 100 000 predaných spaľovacích áut pripadá v priemere 1 529,9 požiarov a na 100 000 predaných hybridných áut pripadá v priemere 3 474,5 požiarov.

Zhorší sa to časom?

Už spomínaný Colin Walker sa pre Guardian tiež vyjadril, že je možné, že výskyt požiarov elektromobilov by sa mohol časom zvýšiť, keďže ich batérie budú starnúť. My pritom dodávame, že podľa výskumu Technickej univerzity v Grazi batériové články s výraznejšie degradovanou kapacitou majú po internom skrate „oslabený priebeh tzv. tepelného úniku“. A tým klesá aj pravdepodobnosť náhodného požiaru batérie elektromobilu.

Zdroj titulnej ilustračnej fotografie: Los Angeles Fire Department/Flickr (CC BY-ND 2.0)

SÚVISIACE ČLÁNKY:
AXA sa ospravedlnila za sfalšovaný crash test elektromobilu Tesla
Nie je dôvod zakazovať elektromobilom vjazd do parkovacích domov, hovoria odborníci aj poisťovne
Po zrážke Tesly Model 3 so spaľovacím SUV začal horieť spaľovák. Je to podstatné?
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

3 komentáre

  1. Korupcia prerástla do „novinárčiny“ ako prvej.
    Nič si z nich nerobte – 90% nie sú novinári ale fabulanti.
    Novinár je tu na sprostredkovanie informácie od zdroja, nie na otváranie Overtonových okien…
    Novinárčina je to, čo robí napríklad Teslamagazín… Prajem mu, aby sa nepokazil a udržal si tento svoj štandard.
    Guardian je beletria. A kto rád číta beletriu? Technici?
    I keď na občasné pobavenie, nedbám…

Pridajte komentár