Požiare elektromobilov a ostatných áut: Čo ukazujú štatistiky zo Švédska?

1

Na základe mediálneho pokrytia sa môže zdať, že elektromobily sú veľmi náchylné na požiare. Začínajú sa však konečne objavovať štatistiky, ktoré umožňujú porovnanie požiarov elektrických a spaľovacích vozidiel.

Švédska Agentúra pre civilnú ochranu a núdzové plánovanie (MSB) na základe štatistík nedávno uviedla, že za ostatné 3 roky bolo vo Švédsku zaznamenaných približne 20 požiarov elektrických automobilov ročne, aj keď počet elektromobilov sa zdvojnásobil na takmer 611 000 ks. Z toho pritom môže teoreticky vyplývať, že elektromobily sa zlepšujú aj po tejto stránke.

Z uvedeného tiež vyplýva, že 1 požiar pripadá na viac ako 10 000 elektromobilov. V prípade áut s ostatnými druhmi pohonu, pričom sa dá predpokladať, že medzi nimi majú dominantný podiel čisto spaľovacie vozidlá, to je 1 požiar na viac ako 1 300 áut, keďže z takmer 4,4 mil. vozidiel zhorelo cca 3 340 ks. Pre úplnú korektnosť v rámci údajov dodávame, že v daných štatistikách sú zahrnuté aj požiare spôsobené podpaľačstvom.

Klesá riziko s „vekom“?

V kontexte požiarov áut je tiež zaujímavý výskum Technickej univerzity v Grazi v rámci projektu SafeBattery. Ten totiž priniesol zistenie, že batériové články s výraznejšie degradovanou kapacitou majú po internom skrate „oslabený priebeh tzv. tepelného úniku“. Klesá tak nielen ich energetický potenciál, ale aj pravdepodobnosť náhodného požiaru batérie elektromobilu.

To teoreticky znamená, že používaním elektromobilov by sa malo znížiť riziko požiaru ich batérie, pričom batérie patria zrejme k najčastejším zdrojom požiarov elektromobilov. Toto zistenie by mohlo minimálne z časti vyvrátiť možný argument, že priemerný vek elektromobilov je nižší ako v prípade spaľovacích áut, keďže ich počet relevantne vzrástol až v nedávnej dobe, a teda, že až „zub času“ ukáže, ako sú na tom v porovnaní so spaľovákmi.

Štúdia z USA

K dispozícii je podobná štúdia aj v prípade podstatne väčšej krajiny, ako je Švédsko. Z analýzy v rámci USA na základe údajov od Národného úradu pre bezpečnosť dopravy (NTSB), Úradu pre štatistiku dopravy (BTS) a vládneho portálu Recalls.gov pritom vyplynulo, že na 100 000 predaných elektromobilov pripadá v priemere 25,1 požiarov, na 100 000 predaných spaľovacích áut pripadá v priemere 1 529,9 požiarov a na 100 000 predaných hybridných áut pripadá v priemere 3 474,5 požiarov.

Zdroj titulnej ilustračnej fotografie: Los Angeles Fire Department/Flickr (CC BY-ND 2.0)

SÚVISIACE ČLÁNKY:
AXA sa ospravedlnila za sfalšovaný crash test elektromobilu Tesla
Nie je dôvod zakazovať elektromobilom vjazd do parkovacích domov, hovoria odborníci aj poisťovne
Odborník hasičského zväzu „porovnal“ požiare elektromobilov a spaľovákov

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Jeden komentár

  1. Batérie sú od začiatku výroby BEV v trvalom prudkom vývoji. Bolo by dobré poznať aj štatistiku starších a novších typov batérií, ktoré boli príčinou požiarov! …..

Pridajte komentár