Hneď úvodom chceme uviesť, že jediný dôvod, prečo o tejto udalosti informujeme, je principiálne to, že ak ľudia považujú za bezpečné spaľovacie autá, mali by aj tie elektrické. Samozrejme nie(len) na základe tohto incidentu.
Jedným z mýtov okolo elektromobility je aj to, že elektromobily sú menej bezpečné kvôli batériám, ktoré sú do značnej miery náchylné na požiare. Určite za to môžu aj niektoré typy médií s veľkým dosahom, ktoré radi informujú o každej udalosti spojenej s horiacim elektromobilom, pričom téma horiacich konvenčných áut ich až tak nezaujíma.
Preto môže vzniknúť dojem, že elektromobily horia často, čo samozrejme nie je pravda, pričom štatistiky a odborníci uvádzajú, že po tejto stránke sú elektromobily minimálne tak bezpečné ako automobily so spaľovacími motormi.
Čo sa týka aktuálneho incidentu, po zrážke elektromobilu Tesla Model 3 s prémiovým čínskym SUV Hongqi HS5 začalo horieť spaľovacie SUV, informoval prostredníctvo svojho Youtube kanála ACM Union Media Group, na čo upozornil portál Teslarati. „SUV-čko“ pritom narazilo do bočnej strany Tesly Model 3 čelne a jeho predná časť, kde sa nachádza aj motor, začala horieť.
Podrobnosti nám nie sú jasné, jasné však je, že spaľovacie vozidlá po takejto kolízii nehoria bežne. Takže samozrejme na základe tohto prípadu nemožno vyvodiť napr. záver, že spaľovacie autá sú náchylnejšie na vznietenie ako elektromobily. A principiálne podobne treba pristupovať k správam o horiacich elektromobiloch.
Našťastie sa zdá, že sa nikomu nič nestalo a požiar sa podarilo ukontrolovať. Zo záberov pritom vyplýva, že zasiahnutá bola aj spodná bočná časť Tesly, v rámci ktorej je integrovaná batéria. Vzhľadom na bezpečnostné štandardy, ktoré musia spĺňať automobily, elektromobily nevynímajúc, neprekvapí, že pri tomto incidente nedošlo k vznieteniu batérie.
A Model 3 was t-boned by a SUV. Look at the aftermath. To view the video, here is the link: https://t.co/MGhs64Y5S0 pic.twitter.com/NsnaA30Vrc
— Ray4Tesla⚡️🚘☀️🔋 (@ray4tesla) June 9, 2021
Elektromobily nie sú rizikovejšie ako spaľováky
Už v minulosti sa odborníci vyjadrili, že neexistuje väčšie riziko požiaru elektromobilu, ako je tomu v prípade konvenčného spaľovacieho auta.
Napr. v dokumente „Technické odporúčanie pre hodnotenie rizík lítium-iónových skladovacích médií“, za ktorým stoja Skupina profesionálnych hasičských zborov a Nemecká hasičská asociácia, sa uvádza, že elektromobily sa v hodnotení rizika požiaru nelíšia od spaľovacích vozidiel.
Viceprezident Nemeckého zväzu hasičských zborov, šéf hasičského zboru v Brémach, diplomovaný fyzik a expert na technickú elektroniku, Karl-Heinz Knorr, zas hovorí, že riziko požiaru elektromobilu je porovnateľné s rizikom požiaru spaľovacieho automobilu, pričom takéto incidenty sú zriedkavé.
Podobný názor má aj Nemecká asociácia poisťovní (GDV). Štatistiky poisťovní totiž nepotvrdili, že obavy z vyššieho rizika požiaru elektromobilov sú opodstatnené. Naznačujú pritom, že spaľováky s horľavým palivom by mohli byť v tomto smere dokonca rizikovejšie. Taktiež treba povedať, že začína rásť podiel batérií s chémiou LFP, ktoré sú vo všeobecnosti ešte bezpečnejšie ako aktuálne najpoužívanejšie batérie typu NCM a NCA.
A ďalšie štatistiky poisťovní naznačujú aj to, že elektromobilom sa v crash testoch vo všeobecnosti darí lepšie ako spaľovacím automobilom. Zrejme aj vďaka samotnej konštrukcii, z ktorej môže vyplývať veľkorysejšia deformačná zóna v prednej časti či nižšiemu ťažisku a lepšej stabilite, za čím stoja pomerne ťažké batérie integrované do podlahy vozidla.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
BYD uvádza na trh batériu „Blade“, ktorá nie je horľavá ani explozívna
Tesla Model 3 dosiahla v bezpečnostných testoch Euro NCAP výnimočné výsledky
Pri hasení elektromobilov pomôže plachta. V jednoduchosti je krása
4 komentáre
Iróniou je, že aj spaľovacie autá mali dávno prejsť na 48 V palubnú sieť pre podstatne vyššie nároky napájania moderných systémov. Samozrejme skostnatené automobilky to doteraz plne nezvládli a vrcholom je 48V micro-hybrid (čo technicky nie je správne označenie, skôr marketingové). Zvyšovanie napätia a hlavne prúdu však vo všeobecnosti predstavuje zvýšené riziko požiaru nie len zo spaľovacej jednotky. Platí to aj pre všetky ICE, nie len BEV.
V minulosti som videl nejaké porovnávacie štatistiky a rádovo to bolo nižšie riziko pre BEV. Možno je to aj čiastočne preto, lebo sa BEV ešte masovo nesekajú a zvyčajne ich vyrábajú najskúsenejší zamestnanci pri nižšom tempe. Logicky však vstupuje do hry LFP a solid state, ktoré prakticky nehoria.
Na rozdiel od benzínu a vodíka 🙂
Pozrite ako rachla Sandvika, Norway (hydrogen stations). Mimochodom mainstream o tom takmer vôbec neinformoval. Ak by to boli batérie…
Ešte taký detail.. Čínsky šrot uhasia hasiči bežným spôsobom a nemusia ho ponoriť do vody, aby nezačal horieť znovu.
Pozor, len žiadna senzácia! Tento prípad treba hodnotiť s chladnou hlavou, a musia to urobiť znalci! My v správe nemáme dosť informácii na vecné posúdenie a vyjadrenie!
Skor ako sa rozhodnete nieco komentovat, mali by ste si precitat viac ako nadpis alebo sa naucit citat s porozumenim…