S povinným budovaním nabíjačiek pre elektromobily prichádza ďalšia krajina

1

Britská vláda chce tento rok zaviesť legislatívu, ktorá vyžaduje povinné budovanie inteligentných nabíjacích staníc pre elektrické vozidlá v rámci novostavieb v Anglicku. Podobné aktivity vyvíja aj EÚ.

Čoraz viac krajín presadzuje prechod na čistú mobilitu v snahe dosiahnuť klimatické ciele a vyhnúť sa nepriaznivým zmenám podnebia. A to aj prostredníctvom zákazu predaja spaľovacích vozidiel. K masovému prechodu na elektromobily však bude nevyhnutná dostačujúca nabíjacia infraštruktúra.

Britská vláda sa pritom snaží zabezpečiť aj „domáce“ nabíjanie, ako aj nabíjanie na pracovisku, keďže drvivú väčšinu času sa elektrické vozidlá nabíjajú, keď sú nevyužívané. To napr. znamená, že elektromobilista dá nabíjať svoje vozidlo doma po príchode z práce (najlepšie mimo špičky, hlavne cez noc, kedy sú spotreba a ceny elektriny najnižšie) alebo po príchode do práce.

Na to samozrejme stačia menej výkonné AC nabíjacie stanice či obyčajné zásuvky (bežné „domáce“ 1-fázové či 3-fázové), ktorých cena je podstatne nižšia ako v prípade DC „rýchlonabíjačiek“, ktoré by sa mali využívať najmä v rámci cestovania na dlhé vzdialenosti.

Ako už bolo povedané, britská vláda chce zabezpečiť širokú dostupnosť aj tohto „základného“ druhu nabíjania, čo samozrejme možno len kvitovať, nakoľko nie každý má možnosť domáceho či firemného nabíjania.

Britský návrh, na ktorý upozornil portál BusinessGreen, je pritom súčasťou plánu zákazu predaja spaľovacích áut vo Veľkej Británii v roku 2030. Podľa neho by museli byť všetky nové domy a kancelárske budovy s parkovacím miestom vybavené nabíjacím bodom pre elektrické vozidlá.

Nabíjacie stanice majú byť pritom „inteligentné“, aby umožnili automatické nabíjanie áut v čase nízkeho dopytu po elektrine. Prvou krajinou, ktorá by mala zaviesť túto legislatívu, je Anglicko. Podľa britskej vlády by pritom Anglicko malo byť prvou krajinou na svete s povinným budovaním nabíjačiek v rámci „všetkých nových domov“.

„Povinné“ nabíjačky chce aj EÚ

V roku 2018 bola schválená smernica Európskej únie, ktorá obsahuje aj požiadavky týkajúce sa budovania nabíjacej infraštruktúry pre elektromobily v rámci výstavby či rozsiahlej rekonštrukcie budov. Tá hovorí o tom, že budova s viac ako 10 parkovacími miestami musí mať najmenej jedno miesto s možnosťou nabíjania elektrického vozidla.

V roku 2019 bola schválená novela, podľa ktorej vlastníci novej či významne obnovenej budovy s viac ako 10 parkovacími miestami, resp. nebytových budov s vyše 20 parkovacími miestami, budú mať povinnosť zabezpečiť vybudovanie nabíjacej stanice pre elektromobily (najmenej jednej), ako aj infraštruktúru el. vedenia, ktorá umožní zriadenie nabíjačiek v budúcnosti. Nariadenie sa pritom má vzťahovať na budovy so žiadosťami o stavebné povolenie a stavebné zmeny podanými po 10. marci 2021.

Legislatíva však počíta aj s výnimkami v prípade prestavieb s nižším rozpočtom. A od 1. januára 2025 by mali mať minimálne 1 nabíjačku všetky budovy s vyše 20 parkovacími miestami. Ak to však EÚ myslí so zákazom predaja nových spaľovacích áut v roku 2035 vážne, bude zrejme nutné prijať ambicióznejšie plány aj v tomto smere.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Čerpacími stanicami budúcnosti sú garáže a parkovacie miesta
EÚ chce na cestách 30 miliónov elektromobilov do roku 2030
Čína dominuje v budovaní nabíjacích bodov pre autá do zásuvky. Európa je za ňou

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Jeden komentár

  1. Tak, ako je teraz problémom parkovanie v centre miest a na firemných parkoviskách, tak bude problémom nabíjanie „doma“ na sídliskách a vo firmách, keď začnú hojne pribúdať BEV …

Pridajte komentár