Porsche Taycan predstavené! Je konkurentom Tesly Model S?

0

Jeden z najočakávanejších elektromobilov ostatného obdobia, Porsche Taycan, bol konečne predstavený. A to po 4 rokoch od odhalenia konceptu s názvom Mission E. Mohlo by ísť pritom o prvého skutočného konkurenta elektrického sedanu vyššej strednej triedy – Tesla Model S. Čo zatiaľ hovorí „papier“?

„Taycan prepája naše dedičstvo s budúcnosťou,“ hovorí Oliver Blume, predseda výkonnej rady Porsche a dodáva: „Tento deň predstavuje začiatok novej éry“.

Porsche Taycan je 4-dverový elektrický sedan vyššej strednej triedy s rozmermi 4 963 x 1 966 x 1 378 mm (dĺžka x šírka x výška) a rázvorom 2 900 mm. Disponuje pritom dvoma batožinovými priestormi. Ten predný má objem 81 l, zadný 366 l.

Najskôr najvýkonnejšie verzie

Prvými modelmi, ktoré sú od dnes k dispozícii na objednávku, sú najvyššie verzie Taycan Turbo S a Taycan Turbo. Ešte tento rok ich pritom budú nasledovať menej výkonné varianty, ktoré taktiež ponúknu pohon oboch náprav.

Vlajková loď Porsche Taycan Turbo S dosahuje štandardný výkon 460 kW, ktorý v rámci špeciálneho režimu „boost“ stúpne až na 560 kW (krútiaci moment: 1 050 Nm). Slabší variant „dá“ maximálne 500 kW. Vďaka tomu vozidlo zrýchli z 0 na 100 km/h za 2,8, resp. 3,2 s a dosiahne maximálnu rýchlosť 260 km/h. Zaujímavý je však aj výkon rekuperačného systému, a to až 265 kW.

Výnimočný vysokonapäťový systém

Porsche Taycan je spoločne s modelom Aston Martin Rapide E prvým elektromobilom so systémovým napätím 800V, pričom elektromobily bežne disponujú systémom s maximálnym napätím okolo 400V. A to prináša výhodu v podobe ultra-rýchleho DC nabíjania.

Porsche v tomto smere síce zatiaľ nenaplnilo sľuby o podpore nabíjania rýchlosťou 350 kW, keďže aktuálne uvádza výkon 270 kW, nedávne informácie z jej radov však naznačujú, že sa dočkáme neskôr. Každopádne, najpodstatnejší je čas nabíjania 93,4 kWh batérie, ktorá má zabezpečiť dojazd 412, resp. 450 km podľa cyklu WLTP (spotreba: 26,9/26 kWh/100 km).

Tieto hodnoty sú minimálne menším sklamaním. Je to však zrejme daň za „trvalo vybudené“ elektromotory, ktoré sú vyladené na zabezpečenie opakovateľného maximálneho výkonu. Ale späť k nabíjaniu. Porsche uvádza, že model Taycan získa počas 5 minút nabíjania na príslušnom zdroji dojazd 100 km (WLTP). Na 80 % sa pritom za ideálnych podmienok nabije za 22,5 min.

Netradičná 2-stupňová prevodovka

Porsche Taycan má netradičnú 2-stupňovú prevodovku, pričom prvý stupeň zabezpečuje prudkú akceleráciu a druhý sa má starať o vysokú efektivitu a vysoké výkonové rezervy. Efektivitu vozidla ovplyvňuje aj aerodynamika. Porsche pritom vo všeobecnosti uvádza koeficient odporu vzduchu od 0,22 a v prípade najvýkonnejšej verzie od 0,25.

Nie je to Tesla, a to je dobre

Čo dodať na záver? Porsche Taycan je určite zaujímavý, výkonný elektromobil s pravdepodobne výbornými jazdnými vlastnosťami. Dá sa však predpokladať, že viacerých znalých fanúšikov elektromobility sklamala jeho efektivita. Prednosť zrejme dostal výkon a jazdné vlastnosti, pred efektivitou či praktickosťou, čo ale nie je žiadnym prekvapením, keďže ide o Porsche.

Za spomínanou Teslou Model S síce vo viacerých ohľadoch na prvý pohľad zaostáva, na druhej strane sa dá očakávať, že Teslu pokorí napr. svojimi jazdnými vlastnosťami. A to najmä z hľadiska ovládateľnosti a prejazdov zákrut. Je teda vlastne dobre, že nie ako Model S, pretože môže osloviť aj zákazníkov, ktorí nemajú o Teslu záujem.

Dá sa pritom predpokladať, že Porsche Taycan nebude mať problém s dopytom, čo už naznačili predbežné rezervácie, aj keď ešte nepoznáme oficiálne ceny a termín spustenia dodávok. To najpodstatnejšie ale je, že na cesty sa dostanú ďalšie elektromobily na úkor spaľovacích vozidiel.

Zdroj: Porsche

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Porsche informovalo o približných cenách elektromobilu Taycan
Porsche zdvojnásobí výrobu elektromobilu Taycan v továrni, ktorá pohlcuje emisie
Audi a Porsche musia prerobiť spoločnú „e-platformu“. Aj kvôli Tesle

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Pridajte komentár