Top Gear otestoval Porsche Taycan. Je lepšie ako Tesla Model S?

2

Známy britský motoristický magazín Top Gear otestoval jeden z najzaujímavejších elektromobilov, ktorý príde na trh už onedlho, a to Porsche Taycan. Je skutočne tak dobrý, ako sa snaží pôsobiť?

Športový elektrický sedan vyššej strednej triedy, Porsche Taycan (špecifikácie), je pre nemeckého výrobcu významný tým, že ide o jeho prvý elektromobil, ak nerátame napr. model Ferdinanda Porscheho – Porsche P1 z roku 1898. Inžinieri z Porsche vynaložili veľa úsilia na to, aby posunuli technológie v elektromobilite ďalej a podľa Top Gear sa im to aj podarilo.

Avšak podľa magazínu má stále viacero obmedzení, napríklad v podobe dojazdu 450 km (len pokiaľ jazdíte ako v autoškole) či času nabíjania – z 5 na 80 % za 22,5 minút, avšak len prípade, že nájdete jednu z mála nabíjacích staníc, ktoré ponúkajú nabíjací výkon 270 kW.

Taycan je navyše aj dosť ťažký, veď váži približne 2,3 tony. A jednou z jeho najväčších nevýhod je jeho podstatne vyššia cena ako v prípade modelu Tesla Model S P100D (po novom Performance). Je pritom založený na novej platforme “J1”, ktorá prináša 93,4 kWh lítium-iónovú batériu umiestnenú medzi nápravami, pričom každá z nich má svoj vlastný elektromotor.

Naopak, medzi jeho výhody patrí pohon všetkých kolies, dvojrýchlostná prevodovka, ktorá ponúka dobrú akceleráciu a dobrú spotrebu po rozjazde. Taktiež disponuje 800V elektrickou architektúrou, čo znamená, že elektrickými vodičmi preteká menší prúd. Tie sa tak menej zahrievajú, preto môžu byť tenšie, a teda aj ľahšie.

Jazdné vlastnosti

Jazdné vlastnosti Porsche Taycan závisia aj od verzie. Zatiaľ sú pritom na výber dve – Turbo a Turbo S. Verzia Turbo ponúka výkon 460 kW (v takzvanom “overboost” móde 500 kW), krútiaci moment 850 Nm, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,2 s, maximálnu rýchlosť 260 km/h a maximálny dojazd 450 km (WLTP).

Aj verzia Turbo S disponuje základným výkonom 460 kW (617 HP), avšak ponúka vyšší výkon v “overboost” móde, a to 560 kW (751 HP). Ďalej ponúkne krútiaci moment 1050 Nm, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 2,8 s, karbón-keramické brzdy, maximálnu rýchlosť 260 km/h a maximálny dojazd 412 km (WLTP).

A ktorá verzia je podľa Top Gear-u lepšia? Väčší pôžitok z jazdy ponúka verzia Turbo S, ale pri bežnom používaní úplne postačí výkon verzie Turbo. Taycan prichádza aj so zaujímavou funkciou ‘Porsche Electric Sport Sound’ (“Elektrický športový zvuk Porsche”), ktorá autu dodá syntetický zvuk pri zrýchľovaní, avšak približne po týždni to človeka omrzí.

Taycan Turbo S brutálne akceleruje – prvotné kopnutie je ohromné a pri rýchlosti približne 70 km/h prevodovka preradí na druhý stupeň. Pri jemnejšom zrýchľovaní preradí skôr.

Zaujímavou kapitolou sú brzdy. Pri jemnom brzdení pracuje rekuperačný systém, ktorý dokáže vyvinúť výkon až 265 kW. Na mechanické brzdenie príde až pri veľmi silnom zošliapnutí pedálu. Porsche odhaduje, že až 90% brzdenia bude vykonávané pomocou rekuperačného systému, pričom to vodič ani nepostrehne. To je aj dôvod, prečo má Taycan Turbo brzdové kotúče potiahnuté vrstvou volfrám-karbidu – aby nekorodovali dôsledkom nie príliš častého používania.

Interiér

Po nasadnutí do auta je posed veľmi podobný tomu v Porsche 911, avšak prostredie je úplne iné – tu kraľujú displeje. Jeden veľký zahnutý je hneď za volantom, ďalší obdĺžnikový (10,9“) je v strede palubnej dosky, pod ňou menší – v priestore kde je položená pravá ruka a posledný, celkom zbytočný (voliteľný za príplatok), na „palubke“ pred spolujazdcom, vďaka ktorej vám môže spolujazdec babrať do hudby a podobne…

Oproti Modelu S je tu však málo „vychytávok“. Obzvlášť obrazovka pred spolujazdcom je absolútne nepotrebná rovnako ako ovládanie výduchov na ventiláciu, ktoré je zakopané hlboko v menu. Na volante je možné ovládať jazdné režimy – Range, Normal, Sport a Sport+. Grafické rozhranie tu je veľmi podobné tomu, ktoré nájdeme v iných modeloch Porsche, ale pre Taycan je mierne upravené.

K dispozícii sú 2 batožinové priestory. Ten vzadu má 366 litrov a predný skromných 81 litrov. Na zadné sedadlá sa priemerne vysoký človek s trochou sebazaprenia vojde, ale nebude mu tam príliš pohodlne. Vzadu je to určené skôr pre deti alebo pre nižších „dospelákov“. Porsche však myslelo na priestor pre nohy, a preto je v podlahe takzvaná “garáž pre nohy”, ktorú „vykrojili z batérie“.

Spoľahlivosť a dojazd

Taycan sa výrazne odlišuje od ostatných elektromobilov svojou 800V architektúrou (bežne do 400V). Porsche priznalo, že ich stála veľa peňazí. Ako sme už spomínali, vyššie napätie znamená nižší prúd a nižší prúd znamená menšie zahrievanie. A to by malo priniesť aj väčšiu životnosť súčiastok. Bude to tak? To ukáže čas.

Ako je to so spotrebou? Na to, aby bol dosiahnutý uvádzaný dojazd 450 km pri verzii Turbo, je potrebná spotreba 20,8 kWh/100 km. V rámci testu však dosiahol Top Gear dojazd 386 km na jedno nabitie. Tvrdí ale, že to nie je zlý výsledok, takže ho zrejme nešetril.

Verdikt

Na poriadne otestovanie Taycanu by bolo potrebných podľa Top Gear-u oveľa viac kilometrov, oveľa viac času a oveľa viac náhradných pneumatík. Taycan má byť však rozhodne zaujímavým kúskom vo svete elektromobility. Známy magazín ho pritom pomenoval ako “GT so srdcom športového auta”. Hlavne to však má byť poriadne Porsche, ktoré mimochodom jazdí na elektrickú energiu.

Porsche chce ísť plnou parou do elektromobility – plánujú Taycan Cross Turismo neskôr v roku 2020, následne elektrické Porsche Macan, elektrických zástupcov modelov Boxter a Cayman či elektrickú verziu modelu Cayenne.

Je lepší ako Tesla Model S P100D?

Túto otázku si kladie Top Gear v rámci recenzie v úplnom závere. A jeho odpoveď znie, že v zákrutách nepochybne áno, avšak Tesla pilne pracuje na novej trojmotorovej verzii „Plaid“ s väčším výkonom a silou a má vo svojom hľadáčiku prekonanie Taycanovho času na Nurburgringu (7:42).

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla sa môže tešiť. Porsche Taycan prichádza s relatívne „šialenými“ cenami
Šéf Porsche avizuje elektromobily s dojazdom 1000 km a nabíjanie rýchlosťou tankovania
Top Gear: Teslu Model 3 chcete, pretože je lepšia vo všetkých smeroch

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

2 komentáre

  1. Hezká a nezaujatá recenze Top Gearu. Doplnil bych snad jen to, že i z na západě už běžných dobíječek 150 kW nebude nabíjecí čas na 80% o moc delší – odhaduji cca 35 minut, protože maximální výkon 270 kW se do baterie stejně cpe jen krátký čas mezi přibližně 10-50% baterie, pak už to rychle klesá.

    • Bežné DC nabíjačky majú max. 500V, takže ten čas bude asi ešte väčší, pretože na 800V sa to nejak musí zvyšovať v aute a nejak sa mi nechce veiť, že ten menič bude vedieť zvládať 150kW. Ale možno sa mýlim.
      Inak chválim Porsche za použitie karbon-keramických kotúčov. Toto je problém Tesly, že viac korodujú ako sa opotrebovávajú brzdením. Myslím, že pri BEV by to mala byť samozrejmosť. Povlakovanie nitridom alebo karbidom titanu alebo wolframu je v súčasnosti úplne bežná vec a nie je to ani nijak drahé aby mohol niekto tvrdiť o koľko to navýši cenu.

Pridajte komentár