Divízia automobilky Porsche, Porsche Engineering, skúma súčasný stav osvedčenej li-ion technológie batérií, ale aj nové prístupy. Obzvlášť dôležitá je pritom pre ňu rýchlosť nabíjania elektromobilov. Testuje tiež prototyp ultra-rýchlo nabíjateľného vozidla – 100 km dojazd za menej ako 3 min.
Inžinierka spoločnosti Porsche Engineering, Dr. Stefanie Edelberg, hovorí, že vysoký nabíjací výkon hrá pre nich hlavnú úlohu. Dôvod je pritom prostý. Športová jazda totiž vybíja batériu rýchlejšie ako je bežné a zákazník nechce čakať dlho, kým sa nabije batéria jeho elektromobilu.
Pomerne pravidelne sa objavujú informácie o nových batériách, ktoré sľubujú extrémne rýchle nabitie za pár minút. Dirk Uwe Sauer, profesor technológií elektrochemickej premeny energie a úložných systémov na univerzite RWTH Aachen, však uvádza, že je skeptický voči takýmto „zázračným“ batériám, pretože jeden výnimočne výkonný parameter ide zvyčajne na úkor ostatných.
Dodáva, že extrémne rýchle nabíjanie a zároveň vysoká hustota energie negatívne ovplyvňujú životnosť batérie. Podľa neho je cestou postupné „evolučné“ zlepšovanie li-ion batérií, ktoré už dnes považuje za dobre fungujúce na úrovni výkonu, nabíjania aj živostnosti.
Projekt ultra-rýchleho nabíjania
O spomínané evolučné zdokonaľovanie batérií, resp. ich nabíjania, sa zjavne snaží aj Porsche v rámci projektu FastCharge, do ktorého sú zapojené aj spoločnosti Siemens a Phoenix Contact E-Mobility. Porsche má už dnes v ponuke elektromobil Taycan, ktorý sa na nabíjacej stanici s výkonom min. 270 kW nabije na 80 % za 22 min, pričom kapacita jeho batérie je 93,4 kWh.
Výskumné vozidlo Porsche s cca 90 kWh batériou, ktoré je zapojené do projektu FastCharge podporuje nabíjací výkon 400 kW. Na nabíjacej stanici s takýmto výkonom pritom dokáže získať dojazd 100 km za menej ako 3 min nabíjania. Z 10 na 80 % kapacity batérie to trvá 15 min.
Edelbergová v súvislosti s týmto výskumom hovorí, že sa ukazuje, že je možné nabíjanie na úrovni C4 až C5. Tzn. úplné nabitie batérie za 15 až 12 min. Dôležitú úlohu pritom zohráva chladiaci systém batérie, vozidla a nabíjacieho systému.
Takže už „len“ vývoj súčasných technológií dokáže zabezpečiť naozaj rýchle nabíjanie. Porsche sa však tiež pozerá po nových technológiách. Spomína pritom solid-state batérie s elektrolytom v pevnom skupenstve, čo má priniesť pokroky v oblasti rýchleho nabíjania, bezpečnosti a energetickej hustoty.
Porsche tiež intenzívne skúma lítium-sírové batérie. Tie sa vyznačujú extra nízkou hmotnosťou, avšak zatiaľ trpia v oblasti životnosti a sú tiež nákladné na výrobu. V pozornosti Porsche sú aj nové elektródové materiály, napríklad kremíkovo-uhlíkové kompozity.
Zdroj: Porsche
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Šéf Porsche avizuje elektromobily s dojazdom 1000 km a nabíjanie rýchlosťou tankovania
Chystá Tesla nabíjací systém, ktorý spraví z 350 kW nabíjačiek „detské hračky“?
Lucid Air má byť aj najrýchlejšie sa nabíjajúcim autom na svete
2 komentáre
Bude potrebne oddelit chladenie a zahrievanie baterie od vozidla a urobit ho sucastou nabijacky. Len tak sa da zabezpecit adekvatna ucinnost bez narastu mrtvej hmotnosti.
Ako to chceš urobiť?