Ultra-rýchle nabíjanie elektromobilov má priniesť batériový „vodný kúpeľ“

6

Jedným zo smerov, ktorý má priniesť nabíjanie rovnako či podobne rýchle ako tankovanie paliva, má byť inovatívny batériový manažment spojený s tzv. ponorným chladením. Očakáva sa, že tento systém by sa mohol začať používať v osobných elektromobiloch v priebehu nasledujúcich 3 až 5 rokov.

Existujú rôzne spôsoby ako urýchliť nabíjanie batérií elektrických automobilov. Vyvíjajú sa napr. nové chémie batériových článkov, do nabíjacieho procesu sa implementuje umelá inteligencia či špeciálne káble a zdokonaľuje sa batériový/termálny manažment, vrátane chladiacich systémov batérií.

No a nemecká chemická spoločnosť Lanxess aktuálne upozorňuje, že chladenie batériových článkov prostredníctvom tzv. ponorného chladenia má potenciál významne skrátiť čas nabíjania elektromobilov. Princíp je pritom pomerne jednoduchý. Ide totiž o niečo ako permanentný vodný kúpeľ pre batériové články s využitím špeciálnej chladiacej kvapaliny.

Jedným s najväčších nepriateľov rýchleho nabíjania batérií je teplo, ktoré zvykne rásť so zvyšujúcim sa nabíjacím výkonom. A to v dôsledku silného toku prúdu, čo môže spôsobiť trvalú degradáciu batérií. Dnes pritom už nie sú výnimočné nabíjacie stanice s výkonom 250 či 350 kW. A začínajú sa nasadzovať prvé nabíjačky s ešte vyšším výkonom (až 480 kW).

Horšie však je, že takýto výkon nedokážu využiť aktuálne dostupné elektromobily alebo je využitie takéhoto výkonu len krátkodobé, pretože po zahriati batérie na kritickú teplotu dochádza k zníženiu nabíjacieho výkonu, aby sa predišlo jej poškodeniu. Podľa Lanxess je preto dôležité, aby sa zdokonalilo chladenie batérií.

Ponorné chladenie

Dnes sa väčšinou batériové články chladia vďaka systémov, ktoré odvádzajú neželané teplo prostredníctvom kvapaliny. Avšak len z niektorých častí článkov. A to z miest, kde sa chladiaci systém dotýka batériových článkov.

Ponorenie batérií do kvapaliny odvádzajúcej teplo, tzv. ponorné chladenie, by tak bolo podstatne efektívnejším a výkonnejším riešením. Prináša však nové výzvy. Lanxess vysvetľuje, že použitá chladiaca kvapalina musí fungovať inak a lepšie ako doteraz. Jedná zo samozrejmých požiadaviek pritom je, že nesmie viesť elektrický prúd. Zároveň musí byť nehorľavá a schopná prúdenia pri rôznych teplotách. Takisto nemôže reagovať s materiálmi, s ktorými príde do kontaktu. A dnes už by mala byť samozrejmá aj požiadavka, aby nebola záťažou pre životné prostredie.

ponorne chladenie baterie lanxess

Zdroj: Lanxess

Podľa Lanxess je vízia ohľadom ponorného chladenia batérií elektromobilov taká, že nabíjanie týchto vozidiel nebude trvať takmer o nič dlhšie ako tankovanie spaľovacieho auta. To je však stále vo vývoji a bude „chvíľu“ trvať, kým sa dočkáme komercializácie. A to tiež z dôvodu, že inak budú musieť byť navrhnuté aj batérie. Podľa nemeckej spoločnosti sa má pritom nový spôsob chladenia začať používať v nasledujúcich 3 až 5 rokoch.

Zdroj: Lanxess

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nabitie elektromobilu za niekoľko sekúnd? Vďaka kvantovej technológii to má byť možné
Automobilka GAC predstavila systém ultra-rýchleho „8-min“ nabíjania, vrátane 480-kW nabíjačky
Ford avizuje nabíjanie elektromobilov rýchlosťou tankovania aj vďaka špeciálnemu káblu

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

6 komentárov

  1. V laboratóriu možno. Ale v bežnej praxi? Hahaha!
    Nič nie je dobré zatracovať vopred, veď častokrát z nezmyselnej prvotnej myšlienky vznikol geniálny vynález.
    Ale predstava, ako sa v bežnom, prípadne v upravenom elektromobile „kúpe“ baterka v nejakej chladiacej kvapaline počas niekoľkominútového nabíjania obrovským výkonom mi pripadá dosť komická.
    Prestup tepla, tepelná kapacita chladiacej kvapaliny a ďalšie veličiny, odťah prudko zohriatej kvapaliny a jej náhrada studenou…
    Tých otáznikov je tam akosi priveľa.
    No neviem neviem, dosť mi to zaváňa hoaxom…

    • Podobne vodne chladenie maju aj niektore mobilne telefony. Ta kvapalina nemusi nikam odtekat ale len odvadza teplo a neskor ho odovzda do okolia.
      Pouziva sa to uz davno aj v pocitacoch a serveroch na chladenie vykonnych cipov.

    • JD tu nejde o dočasné ponorenie počas nabíjania ale zmena koncepcie že chladiaca kvapalina by nebola v trubkách ale celý pack by bol naplnený touto kvapalinou a jednotlivé články by boli vlastne do nej ponorené. Vidím tu okrem zrejmých výhod aj jednu nevýhodu a to nárast váhy celého packu.

Pridajte komentár