Japonský startup APB Corp, za ktorým stojí jeden z priekopníkov v oblasti komercializácie li-ion batérií, oznámil, že pripravuje výrobu celo-polymérových batérií. Ich výrobné náklady majú byť v porovnaní s li-ion batériami len desatinové.
Hideaki Horie začal pred 30 rokmi svoju kariéru v automobilke Nissan, kde stál pri zrode výskumu elektrických a hybridných vozidiel. Mnoho rokov na to, v roku 2018, sa rozhodol založiť batériový startup APB Corp. Horie pritom hovorí, že našiel spôsob, ako vyrábať batérie tak, aby boli o 90 % lacnejšie a bezpečnejšie ako súčasné li-ion batérie.
Podľa neho je problémom, že li-ion batérie sa vyrábajú ako „polovodiče“. A cieľom APB je to, aby ich výroba pripomínala skôr produkciu ocele. Riešením majú byť celo-polymérové batérie.
V rámci nich sa pritom nahradia základné komponenty batérie – elektródy s kovovým povlakom a tekutý elektrolyt, a to živicovou konštrukciou. Tento prístup má podľa šéfa APB výrazne zjednodušiť a zrýchliť výrobu. Batérie na báze živice sú tiež odolné proti vznieteniu, aj po prepichnutí. To by však mali byť aj nové li-ion batérie BYD Blade.
Nedostatkom môže byť kapacita
Menahem Anderman, prezident Total Battery Consulting, však uvádza, že problémom živicových batérií by mohli byť ich kapacitné vlastnosti, kedže polyméry nemajú takú vodivosť ako kov. Zrejme aj preto Horie hovorí, že sa spočiatku zamerajú na stacionárne batérie používané v budovách, kanceláriách a elektrárňach. Dúfajme, že neskôr sa dočkáme využitia aj v rámci elektromobility.
V marci sa startupu APB podarilo získať investíciu vo výške 8 miliárd jenov, čo je dnes cca 65 miliónov €. To má postačiť na úplne vybavenie jednej továrne na masovú produkciu batérií, ktorá má byť spustená budúci rok. Podľa Horieho odhadov bude táto japonská továreň produkovať do roku 2023 batérie s celkovou kapacitou 1 GWh.
APB tiež uvádza, že už získala prvého zákazníka, ktorý vyrába produkty s vysokou pridanou hodnotou a pochádza zo zámoria. Súvisiace detaily má odhaliť budúci mesiac.
Zdroj: Bloomberg
SÚVISIACE ČLÁNKY:
2-násobný dojazd e-áut vďaka jednoducho aplikovateľnej technológii už čoskoro?
Tesla si dala patentovať ďalšiu batériovú chémiu. Je však čo zlepšovať
Nedostatky li-ion batérií odhalené vďaka röntgenovej a neutrónovej tomografii
7 komentárov
byd blade je lifepo, nie li-ion
LiFePO4 je jeden z mnohých typov Li-ion batérií.
Pán Hideaki Horie je akýsi skúpy na informácie.
Jediná matematicky presná informácia je: 10 % -né náklady na výrobu. (Ale – desatinové náklady na čo – na 1 kWh ? – to sa asi dá predpokladať.)
No dobre, a čo tie „kapacitné vlastnosti“?
V porovnaní s Li-ion je to 50 % kapacity?
Alebo 1 % kapacity?
Alebo niekde v tomto rozsahu kapacity?
Alebo niekde mimo tohto rozsahu kapacity?
nech to vyrobi, hodi na trh a ked si to budem moct kupit tak vyskusam… dovtedy su taketo spravy a spravicky len bluznenim…
Samé keci
uz ma taketo spravy nudia….realne elektro auto s normalnou cenou a dojazdom 10 a viac rokov…..a samozrejme na nasom trhu !!!!
p.s: davam si pauzu z tohto webu…je to strata casu…
Tak spánombohom, Martin!…