Švédska značka Polestar, ktorá vznikla osamostatnením sa divízie výkonných vozidiel v rámci spoločnosti Volvo a ktorá patrí pod čínsky koncern Geely, predstavila ďalší zaujímavý elektromobil – Polestar 4 zo strednej triedy, ktorý podľa výrobcu spája aerodynamiku vozidiel typu kupé s priestorom príznačným pre SUV.
Polestar prezentuje svoju novinku ako výkonné SUV-coupé, ktoré je prvým nositeľom dizajnových prvkov z najnovších koncepčných vozidiel, vrátane zadnej časti bez okna. A aj keď nesie označenie „4“, veľkosťou a cenou sa zaradí medzi modely „2“ a „3“.
Polestar 4 je postavený na platforme SEA od materského koncernu Geely a ponúka rozmery 4 839 x 2 139 x 1 544 mm (dĺžka x šírka x výška) a rázvor 2 999 mm. Výrobca ho radí do segmentu strednej triedy, kde nájdeme aj súčasný elektrický bestseller, Teslu Model Y. Model od Polestaru je pritom väčší, ak nerátame výšku.
- Zdroj: Polestar
- Zdroj: Polestar
Čo nebýva zvykom je, že ide o model, ktorý drží krok s Modelom Y z hľadiska akcelerácie. Najvýkonnejšie verzie oboch modelov totiž ponúkajú takmer rovnakú hodnotu v prípade zrýchlenie z 0 na 100 km/h – 3,8 s (Polestar), resp. 3,7 s (Tesla). Polestar 4 za to vďačí pohonnému systému s pohonom oboch náprav, výkonom 400 kW a krútiacemu momentu 686 Nm.
Dojazd až 600 km
Dvojmotorová verzia s dlhým dojazdom by mala mať podľa predbežných odhadov takmer rovnaký dojazd ako Model Y Long Range so základnými 19″ kolesami – 560 km vs. 565 km (ide takisto o odhad, keďže Model Y bol homologizovaný len s 20″ kolesami). Model Y Long Range AWD s 20″ kolesami má nižší dojazd, a to 533 km WLTP, na ten mu však postačí podstatne menšia batérie – 82 kWh oproti 102 kWh.
Polestar 4 bude tiež dostupný s jedným motorom, ktorý poháňa zadnú nápravu. Ten má výkon 200 kW a krútiaci moment 343 Nm. Táto verzia bude o niečo efektívnejšia, keďže zo 102-kWh batérie dokáže dostať odhadovaný dojazd 600 km (WLTP).
Čo sa týka nabíjania, nový elektromobil od Polestaru podporuje maximálny nabíjací výkon 200 kW. Údaje ohľadom rýchlosti nabíjania však nie sú známe. Poznáme však max. výkon palubnej nabíjačky, a to 22 kW. Určite poteší aj funkcia obojsmerného nabíjania V2L, ktorá umožňuje napájať elektrické zariadenia energiou z trakčnej batérie vozidla. A v štandarde nájdeme tepelné čerpadlo.
- Zdroj: Polestar
- Zdroj: Polestar
Čo má priniesť odstránenie zadného okna?
Zaujímavosťou je, že Polestar 4 nemá zadné okno. Vodič sa tak musí spoliehať na kamerový systém, ktorý premieta obraz zo zadnej časti vozidla na predné digitálne zrkadlo. Toto riešenie má podľa Polestaru priniesť zadným pasažierom zvýšenú bezpečnosť a „pohlcujúci zážitok“. A to vďaka posunutiu „zadného čela“ a „natiahnutiu“ panoramatickej strechy nad hlavy cestujúcich.

Zdroj: Polestar
V interiéri novinky nájdeme napríklad head-up displej so 14,7″ projekčnou plochou, 10,2″ digitálnu prístrojovú dosku vodiča a 15,4″ centrálny dotykový displej infotainmentu, ktorý beží na Android Automotive OS. Podporuje však aj systém Apple CarPlay. A nechýba tiež podpora OTA.

Zdroj: Polestar
Polestar 4 dorazí na európsky trh v priebehu budúceho roka. Orientačná štartovacia cena je 60 000 €.
Zdroj: Polestar
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Modernizovaný Polestar 2 ponúka o niečo vyšší dojazd ako Tesla Model 3
Polestar predstavil svoje prvé elektrické SUV a prezradil aj prvé cenovky
Na slovenský trh prichádza ďalšia čínska automobilka – Geely. Začne s elektrickým crossoverom
5 komentárov
Ešte nech zrušia aj zadné okná a máme pohlcujúci bunker, alebo dodávku.
Si až moc kritický k tomuto doteraz nepoužitému prevedeniu. Kvalitná kamera a „spätný display“ môže zadné okno vodičovi plne nahradiť! Bočné už nie! Možno raz, až autá nebudú mať žiadne okná …
A nebude vzadu tma? Či tam dajú lampu? Prípadne ponúknu strešné okno, za milý príplatok?
Myslel som približne takéto niečo (kopírujem titulok z Tesla magazínu):
Elektrický BYD e2 veľkosti VW Golf začína v Číne na cene 13 600 €
Pozrite sa lepšie na obrázky k článku! Strešné panoramatické okno tam je, a svetla na zadných sedadlách tiež.