Európa potrebuje Marshallov plán pre elektromobily, vrátane dotačného fondu, hovorí šéf ACEA a Renaultu

5

Šéf Európskeho združenie výrobcov automobilov aj Renaultu sa aktuálne prezentoval silnými výzvami ohľadom podpory elektromobilov a rozvoja elektromobility v Európe. Aj s odkazom na čínsku konkurenciu a v duchu tzv. Marshallovho plánu pre obnovu Európy vyzval EÚ k podpore na spôsob Airbusu, spolupráci ohľadom lacnejších elektromobilov či založeniu dotačného fondu.

Plán európskej obnovy Európy po 2. svetovej vojne známy aj ako tzv. „Marshallov plán“ zarezonoval v rámci výziev šéfa Európskeho združenie výrobcov automobilov (ACEA). „Mohol by sa zaviesť európsky Marshallov plán, ktorý by urýchlil obnovu (vozových) parkov, a tým drasticky znížil emisie CO2,“ uviedol Luca de Meo, o čom informoval spravodajský portál France24 na základe správy od AFP.

Týmto aj ďalšími vyhláseniami chce šéf ACEA a Renaultu začať politickú diskusiu pred júnovými voľbami do Európskeho parlamentu. Cieľ sa pritom zdá byť celkom jasný. A to byť konkurencieschopný nastupujúcim čínskym výrobcom elektromobilov, ako aj stimulom, ktoré lákajú spoločnosti z oblasti elektromobility investovať v rámci USA.

Dotácie či podpora na spôsob Airbusu

Možný plán Luca de Meo prirovnal tiež k plánu obnovy Európy po koronakríze. Spomína pritom samostatný európsky fond, z ktorého by sa dotoval nákup nových alebo jazdených elektromobilov. To však nie je zďaleka všetko.

Šéf ACEA hovoril aj o priemyselnej stratégii Európskej únie podobnej tej, ktorá sa kedysi týkala podpory leteckej spoločnosti Airbus. Tá spojila množstvo európskych firiem a viacero krajín s cieľom konkurovať dovtedajšiemu hegemónovi v oblasti dopravných lietadiel, ktorým bol americký Boeing. Aktuálne sa pritom môže zdať, že Boeingom by sa pre európske automobilky mohli v oblasti elektromobilov stať čínski výrobcovia a Tesla.

Zelené ekonomické zóny

Luca de Meo taktiež vyzval k vytvoreniu „zelených ekonomických zón“, kde by e-mobility spoločnosti mohli využívať dodatočné dotácie a daňové úľavy. A to s cieľom podpory rýchleho rozvoja elektromobilov.

Spolupráca ohľadom lacnejších elektromobilov

Ďalšia výzva šéfa ACEA a Renaultu sa týkala spolupráce ohľadom produkcie malých a cenovo dostupných elektromobilov, ktoré sú podľa neho dôležité z hľadiska zlepšovania kvality ovzdušia v mestách.

Podľa skorších správ pritom majú automobilky VW, Renault a Stellantis rokovať ohľadom spolupráce na lacnejších elektromobilov. A v rámci týchto rokovaní mal Luca de Meo navrhnúť alianciu na spôsob Airbusu. A to s cieľom zdieľania nákladov na výrobu a dosiahnutia výhod vyplývajúcich zo škálovania a väčšieho rozsahu.

A aktuálne Luca de Meo uviedol, že sa treba usilovať o zníženie cien malých mestských vozidiel, ako aj zabezpečenie stimulov a možnosti financovania, aby mohli spotrebitelia prejsť na elektromobily.

Spoplatnenie vstupu spaľovákov do veľkých miest

Šéf ACEA tiež navrhol zavedenie poplatkov pre vstup áut do 200 najväčších európskych miest. Od tých by však boli oslobodené malé bezemisné vozidlá a dodávky, čo by mal byť ďalší stimul pre prechod od spaľovacích áut k elektromobilom.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
VW, Renault a Stellantis majú uvažovať o spojení kvôli lacnejším elektromobilom
Európske automobilky nie sú proti „zákazu predaja spaľovákov“ od roku 2035
Varovný signál? Čínsky BYD vyhral rakúske štátne tendre na elektromobily
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

5 komentárov

  1. Aby sme článok spriehľadnili a zjednodušili. Po tom čo neschopní top manažéri EU automobiliek sabotovali prechod na elektromobilitu, inkasovali extra zisky z ICE (bez reinvestovania do BEV), abnormálne odmeňovali svoje vlastné zlyhanie (extrémne odtrhnutie ceny ich práce od reality), prišli na to že sú na mizine! Riešením je vytvorenie oligopolu a účet za zlyhanie má zatiahnuť stredná trieda (bohatí evidentne neplatia dane a chudobní nemajú z čoho). Tak toto nie je ani kapitalizmus, ani socializmus, ale niečo úplne iné…

    Fundamentálnym problémom je však prázdna pokladnica a deindustrializácia EU. Inak povedané, domino úpadku.

  2. Všetci vedia, alebo aspoň tušia, že sa to dá vyrobiť lacnejšie, s dlhším dojazdom, s rýchlejším nabíjaním. Ale to nepustia do sveta. A všetci vyčkávajú, kým dostanú rozum, alebo skrachujú.

  3. Ja jazdím ICE. V súčasnosti považujem kúpu BEV za neekonomickú a nepraktickú. BEV sú jednoduchšie a lacnejšie na výrobu ako ICE. Len tá batéria je kritickým komponentom. a prehnaná elektonizácia je ako „HHC“ pre ľudí, len aby kupovali !!!

    „Nový Marshallov plán“ na rozvoj elektromobility tak, ako to podľa tohoto článku požadujú EU automobilky je špinavosť !!! Číňania sú popredu, lebo na tom usilovne a efektívne pracovali! Smutné je to, že na to nakoniec doplatíme vždy my obyčajný občania EU ……

  4. Ja uz 8 r. jazdim elektromobilom. Isiel som do toho z financnych dovodov.Uz mam 4. EV. Vyuzil som vsetky dotaciw ktore mi stat ponukol. Vzdy ked ho zjazdim, tak po vyse 100.000 km ho predam. Uspora na palive a servise bola vzdy vacsia ako strata hodnoty auta. Takze predam auto, pripocitam usporu na palive a kupim si za to nove EV a nestoji ma to nic viac…asi tak mily anonym co jazdi na ICE…

    • Ahoj Oliver, asi sú medzi nami takí, ktorým sa s poskytnutými dotáciami už aj v súčasnosti BEV celkom oplatí. U teba to môže súvisieť s vyšším nájazdom km, tak prečo nie! 🙂

Pridajte komentár