EÚ, resp. Európska komisia zverejnila prvú správu ohľadom skutočných emisií CO2 a reálnej spotreby automobilov. Údaje boli pritom zozbierané prostredníctvom povinných monitorovacích zariadení. A výsledky nedopadli dobre pre plug-in hybridy.
Všetky nové osobné automobily a malé dodávky registrované v EÚ, ktoré sú schopné jazdy na kvapalné palivá, musia byť od roku 2021 vybavené palubnými zariadeniami na monitorovanie spotreby paliva. Tie pritom zaznamenávajú spotrebu paliva alebo energie, ako aj celkovú prejdenú vzdialenosť.
A pred pár dňami Európska komisia (EK) zverejnila prvú správu ohľadom vyhodnotených dát. Táto správa vychádza z údajov zozbieraných v roku 2021, a to v rámci vzorky 600 000 vozidiel. EK pritom uvádza, že aj keď reprezentatívnosť údajov zatiaľ nie je najvyššia, zverejnené výsledky poskytujú cenné predbežné poznatky.
Spaľováky neprekvapili
V prípade rozdielu skutočných emisií CO2/reálnej spotreby a oficiálnych laboratórnych hodnôt v rámci spaľovacích vozidiel EK uvádza, že dané výsledky očakávali. Zistený rozdiel pritom v priemere predstavoval 23,7 % (vozidlá na benzín), resp. 18,1 % (vozidlá na naftu).
Plug-in hybridy sklamali
V prípade nových plug-in hybridných modelov však EK konštatuje, že sa nedostatočne využíva ich potenciál. A dodáva, že sa nenabíjajú a nejazdia na elektrinu tak často, ako sa predpokladalo. Emisie CO2 zaznamenané v skutočnej prevádzke boli totiž v priemere 3,5-násobne vyššie (100 g CO2/km pri priemernej spotrebe 4 l/100 km) ako v prípade oficiálne uvádzaných hodnôt vyplývajúcich z laboratórnych testov na základe cyklu WLTP.
EK pritom už zaviedla zmeny vo výpočte tzv. „faktora prospešnosti“, ktorý sa odvíja od očakávaného podielu jazdy na elektrinu. Tento faktor sa používa na určenie emisií CO2 v rámci úradného testovacieho postupu. A zmeny vo výpočte sa začnú uplatňovať od budúceho roka.
Výsledky ďalších analýz
Výsledky EK sú v podstate v súlade s výsledkami skorších štúdií, ktoré sa venovali vplyvu plug-in hybridov na životné prostredie, resp. ich prínosu z hľadiska znižovania emisií CO2. Napr. organizácie ICCT a T&E v rámci svojich analýz z roku 2022 zistili troj (osobné vozidlá) až päťnásobný rozdiel v rámci spotreby paliva, pričom celkový priemer najviac kazili firemné vozidlá.
A sklamanie priniesla aj ďalšia štúdia od T&E, ktorá sa venovala emisiám plug-in hybridov špeciálne pri jazde na krátke vzdialenosti v rámci mestského a prímestského režimu. V závislosti od konkrétneho testovaného modelu totiž namerala o 20 až 70 % vyššie emisie CO2 ako v prípade „papierových“ WLTP hodnôt.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
T&E navrhuje zákaz dotovania plug-in hybridov po teste reálnych emisií 3 modelov
Zastavte lízing plug-in hybridov, vyzýva klientov lízingová spoločnosť
Nový „emisný škandál“ v Európe vďaka plug-in hybridom?
ODBER NOVINIEK
7 komentárov
V dejinách sa dejú hlúposti, že by ani biblia nestačila popísať všetky!!! Ako už vieme, cesty do pekla sú často dláždené dobrými úmyslami! Plug-in hybridné pohony sú jedným z nich! Elektosystém zaberá miesto, zmenšuje nádrž, potrebuje elektoniku, a aby fungoval, potrebuje často dobíjať, čo vodiča v bežnom živote rýchlo omrzí, a nabíjať si pomaly odvykne. Výrobca má podľa hlúpeho testu výborné emisie, a pritom na všetko doplatí a aj zaplatí kupujúci !!! A toto už kompetentní dlho vedia, a doteraz na to v Bruseli len „čumeli“! Veď im je tam teplúčko a sladúčko aj tak ………..
Ano, plugin hybridy nevykazuju to co slubuju, ale zatracovat ich nemozeme. Priemer cez flotilu vykazuju 4l/100km a to by som povedal, ze je znizenie oproti standardnym benzinom.
Otazne ak by sa zaratavali poruchy a vymeny do emisneho cyklu, tak ci by benzinove neboli lepsie ako hybridy, predsa len je hybrid komplikovanejsi, ma viac suciastok, ma spalovaci motor aj baterku.
Kazdopadne tieto statistiky budu zaujimavejsie s pribudajucim vekom vozidiel. Ako sa zhorsuju emisie od papierovych hodnot.
A z tohoto pohladu maju navrh eAuta. Emisie sa im zmizuju vekom a energetickym mixom.
S trochu väčšou empatiou k plug-in hybridu si potvrdil moje slová! Pre políciu SR, „kvôli peniazom z Bruselu“, kúpili plug-in hybridy, a teraz ich nemajú kde, alebo ani kedy, nabíjať!
Plug-in hybrid je dobrá myšlienka, ale „ľudská“ prax ju zaviedla „do pekla“! A známa hláška z českých pisoárov z čias socializmu: „Všichni platí“! aj tu platí !!! 🙂
Pre korektnosť treba dodať, že polícia SR nakúpila najlepšie PHEV na svete (TOYOTA). Tzn. že môžu ale aj nemusia ich dobíjať a stále budú úsporné (HEV režim). Čas na ich (aj krátke) dobíjanie určite majú a tiež miesto ak by chceli. Hádam časom na to prídu 🙂
Myslim si ze Plug-in hybridy s malou bateriou su nezmysel. Jazda paradna, auto tichucke a zive. Ale na baterku prejdem cca. 30-40km podla toho ci je zima/leto. Na jedno bezne „sadnutie“ do auta spravim cca 70km co znamena ze vacsinou pridem spat s prazdnou. Tym padom nabijam bateriu 4-5 krat tyzdenne. To je cca. 200-250 cyklov za rok. Co bude s bateriou za 4 x ci 5 rokov roky? Budem menit za x tisic EUR?
Na 70km štreku postačí klasické HEV. (ideálne BEV 🙂 Tu je skôr otázka, prečo policajtom nenakúpili velkobaterkáče. Ak chceli nejaký kompromis a zároveň výkonné, priestranné a úsporné hybridné auto, skutočne lepšie už zvoliť nemohli, než ako Toyotu RAV4 PHEV.
…Všeobecne a prax jasne ukazuje, že batérie máte na celú životnosť auta, málo komu sa stane, že musí meniť a to ešte stihne v rámci záruky. To platí aj pre najmenšie baterky v Toyoťáckych hybridoch, kde tých cyklov je až až. Mám 13 ročný Prius a stále nemám pocit, že by NIMH akumulátor odchádzal a to už rozmýšlam o novom aute 😉
Davat policajtov za priklad priemerne inteligentnych ludi , bezne schopnych vyuzit potencial pluginov, asi nebude najlepsia myslienka.
Podobne, ako vinit za zle spotreby pluginov, automobilky. I ked tie maju tiez bezne za usami, tak ako o tom vypoveda vysledok spalovakov.
Problemom vlastne je, naucit ludi ekologicky premyslat.
Z historie vieme, ze jedinou cestou je bohuzial len fin.motivacia. Vodici, obzvlast vodici firemnych aut neriesili a ani nebudu riesit spotrebu auta, ak to plati „niekto iny“. Zrejme by stacilo zvysit dane na benzin a naftu pre osobaky, nejako regulovat neduh velkych suv a spalovakov jazdiacich po mestach.