Jedna z najväčších lízingových spoločností na svete, LeasePlan, e-mailom vyzvala svojich holandských klientov, aby ukončili lízing plug-in hybridných vozidiel. A uviedla dôvody, prečo by tak mali urobiť.
LeasePlan má na cestách vyše 1,9 mil. áut vo viac ako 30 krajinách sveta. Takže má k dispozícii obrovské množstvo dát, ktoré sa týkajú aj ekonomickej stránky prevádzkovania automobilov. A z toho sa dá odvodiť aj ich prevádzková ekologická stopa. Kto iný ako poskytovateľ operatívneho lízingu by si mal pritom vedieť lepšie spočítať, ktoré autá sa oplatia najviac.
LeasePlan poskytuje vozidlá s rôznym druhom pohonu. Ich vhodnosť sa však nelíši len na základe osobných preferencií a potrieb, pretože na rôznych trhoch sú rôzne podmienky. Vozidlá s plug-in hybridným pohonom pritom po ekonomickej a environmentálnej stránke nemusia byť takým „ternom“, ako sa môže zdať na prvý pohľad, upozorňuje spoločnosť LeasePlan.
Preto svojim holandským klientom zaslala e-mail (pôvodné znenie), v ktorom ich vyzýva, aby sa tomuto druhu vozidiel vyhli, upozornil portál Cleantechnica. „Lízingovka“ pritom uvádza, že plug-in hybridy nemusia byť také atraktívne, ako sa zdá. Odhadované náklady na palivo totiž môžu byť niekoľkonásobne vyššie, čo je dôsledkom vyššej ako očakávanej spotreby. To sa pritom premieta aj do oveľa vyšších emisií CO2.
Obrovské rozdiely
LeasePlan píše, že skutočné náklady na palivo pre plug-in hybridy sú v priemere 2 až 3-krát vyššie, ako sa doteraz odhadovalo. Ako príklad spomína obľúbené plug-in hybridné Mitsubishi Outlander, ktoré má „papierovú“ spotrebu 2 l/100 km (WLTP).
Na základe analýzy dodávateľa palivových kariet Travel Card a testov vykonaných Holandským národným laboratóriom pre aplikovaný vedecký výskum sa totiž zistilo, že skutočná spotreba dosiahla 7,21 l/100 km. A to je o 260% viac.
LeasePlan v tejto súvislosti dodáva, že vodiči prenajatých plug-in hybridov moc často nejazdia na krátke vzdialenosti a pri odstavení svojho vozidla ho vždy nemôžu pripojiť k nabíjačke. Takže nedokážu využiť skutočný potenciál tohto druhu vozidiel, obzvlášť keď nemajú v tomto smere disciplínu.
Mnohí vôbec nenabíjajú
Ukázalo sa tiež, a to nielen v rámci výskumu LeasePlan v Holandsku, ale napríklad aj v rámci analýzy firemných flotíl vo Veľkej Británii, že mnohí vodiči prenajatých firemných plug-in hybridov tieto vozidlá vôbec nenabíjajú. Plug-in hybridy, ktoré jazdia na fosílne palivo, môžu byť pritom ešte menej ekonomické (z hľadiska prevádzkových nákladov) a „ekologické“ ako porovnateľné spaľovacie autá, pretože kvôli vyššej hmotnosti môžu byť menej efektívne.
LeasePlan preto zamestnávateľom radí, aby nechali plug-in hybridy tak. Odporúča im tiež, aby si zvolili elektromobily. A ak nie sú presvedčení o plne elektrických autách, vhodnejšie ako plug-in hybridy majú byť podľa LeasePlan full hybridy a dokonca aj benzínové vozidlá.
Lízingová spoločnosť v tejto veci zdôrazňuje, že toto odporúčanie platí pre holandský trh, kde majú prenajaté spaľovacie autá zvyčajne nízku hodnotu emisií CO2 (kvôli zdaňovaniu na základe CO2), pričom ich nahradenie veľkými plug-in hybridmi neprináša environmentálne benefity. Na iných trhoch je však situácia vo všeobecnosti iná a plug-in hybridy sú prínosom.
A veľkým prínosom môžu byť určite aj pre súkromné osoby, ktoré poznajú svoje potreby a vedia si „spočítať“, že plug-in hybrid sa im oplatí po environmentálnej stránke, prípadne z ekonomického hľadiska.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Šéf Tesly, Elon Musk: Je šialené, že Európa dotuje znečisťovanie
Elektromobily sú spaľovákom nákladovo konkurencieschopné v mnohých európskych krajinách
Náklady na „servis“ elektromobilov sú podľa prieskumu o polovicu nižšie ako pri spaľovákoch
12 komentárov
Táto lízingová spoločnosť má pravdu. Lízingy sa totiž poskytujú takmer na 100 % firmám, nie súkromným osobám.
Súkromné osoby využívajú úvery.
A teraz k podstate veci – používanie áut. Súkromná osoba sa snaží šetriť náklady, čiže v noci si dá nabíjať svoj PHEV lacným prúdom doma v garáži a cez deň jazdí do práce, na nákupy, s deťmi na ich aktivity a pod. Štatisticky najazdí priemerne denne okolo 50 km a v noci to dá opäť nabíjať a len výnimočne jazdí na dlhšie vzdialenosti.
Firemní používatelia ale najazdia spravidla oveľa viac kilometrov denne a na náklady proste kašlú. Majú iné priority a jednoducho im neostáva čas na nejaké nabíjanie. A je už viac-menej jedno, či sú to obchodní zástupcovia, kuriéri, taxikári, servisní technici, autoškoly, referentské vozidlá atď.
Tu sú naozaj diametrálne vhodnejšie elektromobily s primeraným dojazdom!
Mitsubishi Outlander PHEV nema „papierovu spotrebu“ 2l na100km. V technickom preukaze ma uvedene 5,3l/100km. To je mozne bez problemov na okresnych cestach mimo mesta dodrzat a dokonca aj podliezt o priblizne 1l. Spotrebu pod dva litre ma uvedenu len v reklamnych materialoch, kde sa vyslovne uvazdza malym pismom, ze plati pre prvych 100km a s plne nabitou bateriou. Ked niekto umyselne auto pouziva inym sposobom, ako je vhodne, tak nech sa necuduje.
Operativny leasing je tak extremne nevyhodny, ze z vlastnych penazi to nieje ochotny platit nikto.
2 l/100 km je oficiálna hodnota podľa oficiálneho testovacieho cyklu WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedures), ktorá platí pre prvých 100 km jazdy s plne nabitou batériou. Ide teda o štandard a nie „marketingové číslo“. Každopádne v praxi sa takáto spotreba dosahuje veľmi ťažko a ďaleko realistickejšia je spotreba, ktorú uvádzate.
V praxi sa ta spotreba da dosiahnut za presne tych podmienok, za ktorych je uvedena. Ale nieje uvedena v TP. Je to o tom, ci ten, co s tym autom jazdi ho pouziva tak, aby vyuzil jeho vyhody, alebo sa zo vsetkych sil snazi nevyuzivat jeho prednosti.
Hybrid je slepá ulička. Dáva veľmi málo výhod ale naopak ponúka navyše nevýhody. Je oveľa technicky náročnejší takže minimálne rovnako drahý servis ako spalovak. Ak jazdíte na jeden alebo druhý pohon vždy ťaháte mŕtvu váhu druhého pohonu. Tá malá batéria sa nonstop vybíja a nabíja takže dostáva na hudbu a oveľa skôr odíde. A stále sú priame emisie len o trochu menej ako majú spalovaky. Elektrické auto je síce oveľa drahšie ale servis skoro žiadny. A ak má človek fotovoltiku tak sa vozí úplne zadarmo.
Aj bez fotovoltiky sa vozí „skoro“ zadarmo ak nabíja doma, ideálne v noci. Spočítaj, to sa Ti už ani neoplatí investovať do toho a radšej potiahnes zo siete
Pracujem v Toyote 13 rokov a za ten čas sme len jediný krát vymieňali hybridnú batériu. Chodia k nám do servisu taxikári ktorý majú najazdenych viac ako 400 tis km na pôvodnej batérií a zatiaľ bez problémov. Pri každej servisnej prehliadke sa robí aj kompletný test hybridného systému.
Veď či to nieje práve tým že sú to taxikári a auto si striedajú a to stále jazdí a nieje ho kedy nabíjať a preto baterka sa nepoužíva toľko ako by mala a preto toľko vydrží?
Je to preto,že:
1/je to Toyota
2/sú to prevažne fullhybridy bez zástrčky(paradoxne majú mnohonásobne viac cyklov ako phev).
Plug in hybrid bol skonštruovaný v začiatkoch elektrifikácie áut ako prechod medzi spaľovákmi a elektromobilmi. Malo to spájať výhody oboch pohonov (lacné a ekologické „elektro“ jazdenie na krátke vzdialenosti hlavne v meste a bezproblémové dlhé jazdy s rýchlym tankovaním paliva), keď ešte bolo iba minimum „nabíjačiek“.
Dnes už strácajú na svojom pôvodnom význame. Elektromobily vplyvom intenzívneho vývoja predlžujú dojazd a skracujú dobu nabíjania, prudko sa rozširuje sieť nabíjačiek…
Plug in hybridy čaká tiež pomerne rýchla cesta do múzea, vzápätí za spaľovákmi.
A či?
A na toto dostávajú u nás zelené značky…
Tie zelene značky su u nas hlavne kvôli hasicom, kedze ine výhody z nich neplynú. Ale závidieť sa da aj to. Ak sa plug-in správne používa je dosť ekologický. Tak to píšu aj v zavere článku.