Elektrickým Peugeotom e-208 okolo Slovenska. Čo dojazd a nabíjanie?

18

S rozrastajúcim sa počtom majiteľov elektromobilov pribúda množstvo nadšencov, ktorí dokážu vymyslieť zaujímavé akcie. Medzi ne patrí aj podujatie s názvom “Elektroautom okolo Slovenska”.

S nápadom porovnávacieho testu elektromobilov v našich podmienkach prišiel “Pavol”, člen diskusného fóra teslaclub.sk. Pravidlá testu sú neúprosné a dosiahnuť najlepší výsledok bez dôslednej prípravy nebude jednoduché, je potrebné dodržiavať základné zásady:

  • Dojazd elektromobilu na štarte testu je v rozmedzí 180 – 220 km.
  • Je presne určených 7 bodov (Nové Zámky, Lučenec, Michalovce, Bardejov, Štrbské Pleso, Dolný Kubín, Senica), ktorých prejazd je potrebné absolvovať v danom poradí. Trasa sa absolvuje proti smeru hodinových ručičiek.
  • Test sa končí prejdením všetkých bodov a príchodom do miesta štartu.

Trasu dlhú presne 1000 km by som mal podľa itinerára plánovača ciest absolvovať v ideálnych podmienkach premávky za 13 hodín a 56 minút. S ohľadom na hustotu premávky som sa rozhodol test absolvovať počas víkendu, konkrétne v deň štátneho sviatku, v sobotu 29. augusta 2020. augusta 2020.

ŠTARTUJEME

Na štarte, ktorý sa konal pred štvrtou hodinou rannou bola teplota vzduchu 17 stupňov Celzia a fúkal mierny vánok z juhovýchodu. Akumulátor Peugeotu e-208 bol nabitý na necelých 75 % a palubný systém hlásil dojazd 216 km. Priam ideálne podmienky na dosiahnutie skvelého výsledku.

V skorých ranných hodinách stretávam v protismere len zopár vozidiel. Peugeot prekvapuje solídnym výkonom svetelnej sústavy a ukážkovým odhlučnením. Ako prvé míňam okresné mesto Šaľa a po necelých 40 minútach jazdy prechádzam prvým prejazdným bodom, ktorý sa nachádza v Nových Zámkoch. Po ceste číslo 75 putujem ďalej k prvému nabíjaciemu bodu.

NABÍJAME

Cesta do Košíc je dlhá, a preto prvé nabíjanie elektromobilu Peugeot e-208 absolvujem na čerpacej stanici v blízkosti obce Tupá. Nabíjací stojan disponuje maximálnym výkonom 50 kW. Je to síce len polovica toho, čo zvláda e-208, avšak konštantne dokáže tento výkon udržiavať do 70 % kapacity akumulátora. K ďalšiemu nabíjaciemu bodu je to 240 km. Nabíjanie ukončujem po 38 minútach a prijatí 27 kWh elektrickej energie. Z nabíjacej stanice odchádzam pri svitaní, niekoľko minút pred 6 hodinou.

CESTA DO KOŠÍC

Vydávam sa na druhú najdlhšiu etapu s vedomím, že ma čakajú nekvalitné vozovky na úseku medzi obcou Slatina a Lučencom. Na niektorých úsekoch s ohľadom na stav povrchu vozovky znižujem maximálnu rýchlosť na 70 km/h. Vchádzam do Lučenca a v duchu uvažujem o využití novej nabíjacej stanice v útrobách podzemnej garáže nákupného centra. Keďže je štátny sviatok a nákupné centrum je uzatvorené rozhodnem sa zariskovať a pokračovať v ceste priamo do Košíc. Za Rimavskou Sobotou sa kvalita ciest zlepšuje a konečne miesto výtlkov môžem sledovať krásy našej krajiny.

Ostro sledovaný dojazd je stále na hrane, miestami to vyzerá, že do Košíc nedorazím. V diaľke badám siluetu hradu Krásna Hôrka a už tuším, že ma čaká najťažší úsek etapy – Jablonovské sedlo v podaní horského priechodu Soroška. S očami prilepenými na ukazovateľ dojazdu sa šplhám na samý vrchol. Hodnota dojazdu je nižšia ako 50 km. To najhoršie mám za sebou, teraz sa e-208ka predvedie v disciplíne rekuperácia. V Turni nad Bodvou je dojazd na hodnote 110 km, stačí už len bezpečne doplachtiť do cieľa.

RÝCHLONABÍJANIE

Do Košíc prichádzam niekoľko minút po 9. hodine a takmer 3,5 hodine cesty. Indikátor dojazdu zobrazuje 8 km a svieti výstražné hlásenie o nízkom stave nabitia akumulátora. Auto pripájam na nabíjaciu stanicu s maximálnym výkonom 150 kW. Na moje počudovanie v akumulátore sa nachádza ešte 8 % energie. Spúšťam nabíjanie.

Počiatočný výkon 97 kW pri 17 % poklesne na 77 kW, ktoré si vozidlo udržiava až do 46 %, kedy nabíjací výkon klesne na cca. 50 kW. Výrazný pokles nastáva pri 82 % kapacity, nabíjací výkon je v tomto okamihu už len 11 kW. Čaká ma etapa dlhá 264 km. Nabíjaciu stanicu v Košiciach opúšťam presne o desiatej hodine a prijatých necelých 38 kWh elektrickej energie.

KRÁSY VÝCHODNÉHO SLOVENSKA

Smer cesty Michalovce, jeden z ďalších prejazdových bodov, najbližšie nabíjanie pod Tatrami. Cieľ je preto jasný – ekonomická jazda. Premávka do Michaloviec je hustejšia, mnoho dovolenkárov putuje na Zemplínsku Šíravu.

Priemerná spotreba pomaly klesá, aktuálna hodnota je pod 15 kWh/100 km. Presúvam sa k nasledujúcemu prejazdovému bodu, ktorý sa nachádza v kúpeľnom meste Bardejov. Prvú polovicu testu mám za sebou. Po takmer 2 hodinách jazdy nádhernou scenériou na pomedzí poľských hraníc prichádzam niekoľko minút po 14. hodine do Popradu.

STRETNUTIE S ORGANIZÁTOROM

Návestná tabuľa hlási mesto Poprad a v spätnom zrkadle vidím elektromobil Fiat 500e kolegu, organizátora testu Pavla. Počas nabíjania pri miestnom obchodnom centre diskusie na témy elektromobility prebiehajú v plnom prúde.

K nasledujúcej nabíjacej stanici je to necelých 100 km, čaká ma však rýchly presun po diaľnici a stúpanie na Štrbské Pleso do výšky 1350 m.n.m. Pri diaľničnej 130ke okamžitá spotreba atakuje 25 kWh/100 km, preto nabíjaciu stanicu opúšťam po 33 minútach a necelých 27 kWh energie prijatých do akumulátora.

Na diaľničnom privádzači v tesnej blízkosti letiska Poprad-Tatry zrýchľujem na maximálnu povolenú rýchlosť a užívam si akustický komfort, ktorý mi elektromobil poskytuje. Štrba ma víta krásnym slnečným počasím, stúpanie s prevýšením 500 m sa nezadržateľne blíži. V stúpaní sa kochám krásnou panorámou okolitej krajiny, menšiu foto zastávku absolvujem na brehu Nového Štrbského Plesa.

Oslavujeme 50. výročie majstrovstiev sveta v severskom lyžovaní, ktoré sa konali na Štrbskom Plese, a to si zaslúži zvečnenie na fotografii pre elektrickú 208ku.

Vraciam sa späť na diaľnicu, testujem rekuperáciu, skúšam jazdu pomocou jedného pedálu. Pred príchodom do Ružomberka zisťujem, že som e-208ku podcenil a v Poprade nabíjal dlhšie ako bolo treba, avšak o to kratšie budem nabíjať na ultrarýchlej nabíjacej stanici v Ružomberku.

CESTA K POSLEDNÉMU NABÍJANIU

Starostlivo prepočítavam čas potrebný na nabíjanie a pritom sa bavím na zvedavých pohľadoch okolitých šoférov a chodcov. Rýchlosť nabíjania je taká, že zostáva čas len na návštevu toalety a krátku konzumáciu potravín. Po 25 minútach a prijatých 26 kWh energie v navigácii zadávam predposledný bod trasy v podobe Dolného Kubína.

Na rovných úsekoch mám možnosť otestovať dynamiku pohonného ústrojestva s výkonom 100 kW a krútiacim momentom 260 Nm. Mám možnosť využiť 3 jazdné režimy Eco, Normal a Sport. Prvý menovaný režim ponúka veľmi pomalú odozvu na zošliapnutie akcelerátora. Pri jeho využití sa ukazovateľ aktuálnej energie pohybuje vždy v eco hladine. Režim Normal je najuniverzálnejší a ponúka ideálny pomer medzi dostupným výkonom a okamžitou spotrebou. No a samozrejme nakoniec tu máme režim Sport. Po jeho aktivácii sa ukazovatele sfarbia dočervena a plynový pedál reaguje s milimetrovou presnosťou.

Veľmi dobré využitie tohto režimu vidím pri dynamickej jazde v kopcovitom teréne, celkom slušne dokáže potrápiť ťažšie, výkonnejšie vozidlá so spaľovacím motorom. Kraľovany, krátky úsek diaľnice v okolí Martina, Strečno a vchádzam do Žiliny. Dopravný servis straší uzavretou diaľnicou do Bytče. Predpovede sa našťastie nenaplnili a okrem zníženia rýchlosti pred Považskou Teplou ma na celej ceste až do Trenčína nečakalo žiadne prekvapenie.

POČÍTA SA KAŽDÁ MINÚTA

Vstupujem do areálu, kde je miesto posledného nabíjania. Je 18:09, za sebou mám 14,5 hodiny jazdy a už teraz mi je jasné, že to bude tesné. Teraz už len správne naplánovať čas potrebný na nabíjanie. Do cieľa je to už len 127 km, úsek však vedie cez Kopanice a vôbec netuším, aké zdržania ma čakajú. Po prijatí 21 kWh energie a 16 minútach opúšťam ultrarýchlu nabíjaciu stanicu vo Veľkých Bierovciach a prudko zrýchľujem k Novému Mestu nad Váhom.

Hustota premávky v smere na Starú Turú stúpa a nad Kopanicami sa nebezpečne zmráka. Pred Myjavou sa spustila búrka, priemerná rýchlosť klesá, dlhý úsek ma brzdí dvojica motorkárov, ktorá nakoniec jazdu vzdáva na odstavnom parkovisku.

Pláž pri Kunovskej priehrade je prázdna, k Senici sa blížim nebezpečne rýchlo. Dážď neprestáva, pomalou jazdou sa mi podarilo ušetriť energiu, ktorú si nechám na finále. Posledný prejazdný bod, Senica, opäť kruhový objazd, maximálne sa sústredím na trasu vedúcu cez Jablonicu, Bielu horu cez Boleráz do Trnavy.

Pred Trnavou ma navigácia tvrdohlavo posiela na obchvat, volím prejazd mestom, ktorý je vo večerných hodinách rovnako časovo náročný ako samotný obchvat, spotreba v meste je výrazne nižšia.

FINÁLE

Presne o 20. hodine prechádzam okolo tabule ohraničujúcej koniec mesta Trnava, využívam ušetrenú energiu a tempomat aktivujem na maximálnu povolenú rýchlosť. Počasie si pripravilo nádherné divadlo
v podobe bleskov v diaľke osvetľujúcich rozprestierajúcu sa krajinu.

Prestáva pršať, čo viac si priať v cieli tohto nádherného testu. Posledných 5 km trasy, oči neustále skáču z dojazdu na hodiny. Počítadlo sa zastavilo na hodnote 999 km, sme v cieli, stihli sme to za 16 hodín a 29 minút.

O to viac teší, že sa mi podarilo prekonať kolegu na vozidle Tesla Model S. Pred Peugeotom e-208 sa umiestnila Tesla Model 3 s náskokom 19 minút a prvé miesto ovládla Kia e-Niro s náskokom 69 minút. Peugeot e-208 ma svojimi vlastnosťami presvedčil, ako elektromobil dokáže plnohodnotne zastávať funkciu vozidla na každodenné použitie, vrátane dlhých diaľkových trás.

Zopár zaujímavostí na záver:

  • celkový čas: 16 hodín 29 minút
  • celková prejdená vzdialenosť: 999 km
  • priemerná rýchlosť: 72 km/h
  • celkový čas jazdy: 13 hodín, 48 minút
  • celkový čas nabíjania: 2 hodiny, 41 minút
  • celkové množstvo prijatej energie: 139 kWh

Za poskytnutie článku ďakujeme pánovi Igorovi Neštrákovi.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prechod na e-autá môže priniesť zákazníkom úspory, uvádza Peugeot
Peugeot zvažuje lacnejšiu verziu elektromobilu e-208. Mal by menšiu batériu
Peugeot e-2008 dostal slovenský cenník a „akciový bonus“

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

18 komentárov

    • ak to bol starsi Model S s ChaDEMo konektorom, tak je jednoznacny favorit Peugeot. Podmienky na starte su bohuzial take, ze auto smie byt nabite len na dojazd 180-220 km, takze Tesla straca pociatocnu vyhodu vacsieho maximalneho dojazdu pri plnom dobiti. A okrem jedneho Superchargeru v LM uz nie su na trase ziadne ine moznosti pre Teslu, kde by nabijala rychlejsie ako 50kW (ak to je nahodou inak tak ma niekto opravte). Peugeot vie nabijat spociatku pri nizkej urovni baterie aj takmer 100 kW rychlostou, takze na ultra-nabijackach ma vyhodu (RK, TN, KE).
      A este su tam aj mnohe dalsie faktory – niekto moze ist rychlejsie s vyssou spotrebou, niekto uprednostnuje radsej efektivitu pri nizsej rychlosti. Nejazdi sa v rovnaky den, akcia trva od zaciatku leta – takze niekto moze mat smolu na dopravnu zapchu, niekto ma slnecne pocasie, niekomu prsi, niekto moze narazit na nefungujucu/ pripadne obsadenu nabku a musi sa presunut niekam inam atd.. Pri takej kombinacii roznych premennych nemoze byt ziadne prekvapenie, ze Teslu porazi hocico ine, kludne aj Citigo pri suhre mnohych okolnosti 🙂

      • co su to za debilne podmienky, ze sa startuje s 200km dojazdom… to len idiot moze vymysliet… ale tak treba sa s nim bavit ako s idiotom, prejst meter, ved odstartovane, idiotska podmienka, meter zacuvat, za 20 minut dotankovane na dojazd 600km a vybavene… so setrnou jazdou si trufam prist do mikulasa cez michalovce, tam to za 45 minut natlacit a prist az do ciela…

        • ved to kludne absolvuj a vyhraj 🙂
          Nie je to ziadna seriozna sutaz, ani sa o nic nesutazi, v podstate ide len o to ukazat, ze dnesnymi elektromobilmi sa da v pohode zvladnut cestu okolo Slovenska. Mna ale tiez zamrzela ta pomienka nabitia na starte, kedze mam auto co zvlada v lete v pohode vyse 500 km mimo dialnice, tie podmienky predlzia cestu o nejakych 30-40 minut nabijania – ktore som mohol mat nabite uz pred cestou. A nikto normalny by sa na 1000 km cestu nevydal s polovicnym dojazdom, predpokladam ze kazdy vyrazi najmenej s 80% alebo 90% nabitym autom, aby trip trval co najkratsie.

      • Igor Neštrák on

        Citigo nemá šancu dosiahnúť lepší čas ako Tesla Model S, keďže nemá aktívny termomanažment batérie, časy nabíjania sú výrazne dlhšie. Absolvoval som tento test aj na VW eup! a lepší čas ako 20 hodín nie je možné reálne dosiahnúť.

  1. Ale zaujal, zaujal.. Pekný, príliš romantický občas a chýbalo mi viac technických údajov, nielen celkové zhrnutie..ale v celku príjemné čítanie.. S tech.detailov mi napríklad chýbalo, s akým zostatkovym percentom si si počítal príjazdy k nabkam, koľko presne si trávil na každej (niekde to v článku chýbalo).. Ale hlavne, koľko to bolo km ku nasledujúcej nabke, čo by mohlo zároveň preniesť adrenalín na čitateľov 😉
    Pravidlá mi tiež ozrejmila až reakcia „EM“.
    Bolo nutné to vysvetliť na začiatku článku, hlavne to zneutralizovanie výhod EV s väčším dojazdom. Tie pravidlá sú i tak divne nastavene.. Bolo by logickejsie napríklad limitovat max.percento nabitia, nie dojazd. Inak sa to stáva len testom nabíjania.
    Je predsa logické, nielenže by vodiči EV nabili naplno pred veľkou cestou, ale rovnako platí, že vodiči, ktorí zaplatili viac za baterku =dojazd, dostanú od auta viac.

    • Hlavně tam mělo být uvedeno na kolik procent u každé nabíječky nabil.
      To by bylo zajímavější.
      Celkové množstvo prijatej energie: 139 kWh
      je odpočítáno co zůstalo v baterii ?
      Jen abych si mohl vypočítat skutečnou spotřebu.

      • Igor Neštrák on

        Nabíjal som max. do 75 %, resp. keď výkon klesol pod 50 kW nabíjanie som ukončil.
        Po príchode na nabíjačku sa kapacita pohybovala medzi 5 – 10 %.
        V cieli bol zostatok 6 %.

        Plánoval som podrobnejšie hodnoty, bohužiaľ to nabíjanie bolo niekedy tak rýchle, že som nestíhal fotiť, zapisovať a ešte celé to aj odšoférovať 🙂

  2. Plánoval som podrobnejšie hodnoty, bohužiaľ to nabíjanie bolo niekedy tak rýchle, že som nestíhal fotiť, zapisovať a ešte celé to aj odšoférovať 🙂 si soferoval aj nabijal naraz? nemyslim nabijanie pri jazde z kopca alebo brzdeni 😉 takze nie si schopny robit dve veci naraz? nabijat a urobit fotku? to muselo byt naozaj rychle nabijanie;-) proste test o hovne, vypovedna hodnota nula… mozes si to skusat obhajovat ako chces… zacalo to startom s nenabitou bateriou atd…. skoda reci

  3. Keď to ANONYMa nezaujalo načo tu šíri zlú krv?
    Divím sa tým čo píšu články – vždy ich niekto zjazdí – lebo môže, lebo kritik je vždy najgeniálnejší.
    Nastavili si pravidlá a podľa nich išli. Nastavte si svoje a choďte tiež.

    • Ján Jelenský on

      Anonym asi nevie stráviť informáciu, že konkrétna Tesla S bola v tomto teste za daných podmienok pomalšia. Myslím, že Je nás (EV komunita) zatiaľ dosť málo na to, aby sme tu ešte aj medzi sebou robili rozbroje.

  4. Článok o ničom. Robiť test cez sviatok a 17°C. Urobte test za plnej premávky ráno o 7:00 a vonkajšej teplote – 10 °C. Potom som zvedavý…

Pridajte komentár