Lacné palivové články by vraj mohli nahradiť spaľovacie motory. Najskôr v hybridoch

3

Podľa výskumníkov University of Waterloo by mohli viesť ich pokroky v oblasti vývoja palivových článkov k nahradeniu spaľovacích motorov. A to vďaka inováciám, ktoré majú priniesť lacnú výrobu tejto technológie pohonu.

Výskumníci vyvinuli nový palivový článok, ktorý má vydržať až 10-násobne dlhšie, ako je tomu v prípade súčasnej technológie. To by malo v rámci masovej produkcie priniesť ekonomicky relevantné automobily poháňané elektrickou energiou.

Palivové články lacnejšie ako motory

„Náš nový návrh by mohol priniesť ceny (palivových článkov) porovnateľné či dokonca nižšie ako v prípade benzínových motorov. Budúcnosť je jasná. Tá je v čistej energii, ktorá môže spôsobiť boom,“ povedal Xianguo Li, šéf laboratória pre vývoj palivových článkov a zelenej energie.

Výskumníci sa spočiatku sústredili na hybridné vozidlá, ktoré aktuálne využívajú spaľovacie motory a zároveň batérie, pretože tie majú problémy s elektrickým dojazdom a rýchlosťou nabíjania.

Existujúce palivové články by mohli teoreticky nahradiť spaľovacie motory v hybridoch, pričom by slúžili ako generátor pre nabíjanie batérií. Z hľadiska ceny sú však nepraktické.

Výskumníci z University of Waterloo sa snažili vyriešiť tento problém tým, že by predĺžili ich životnosť. A to tak, že by produkovali stále množstva elektriny namiesto premenlivých hodnôt, ktoré si vyžaduje plne vodíkový pohon.

Články, ktoré generujú elektrinu v rámci chemickej reakcie vodíka a kyslíka, pričom sa vytvára voda, by preto mohli byť podstatne jednoduchšie, a teda aj oveľa lacnejšie.

„Našli sme spôsob, ako znížiť výrobnú cenu a zároveň dosiahnuť potrebné vlastnosti z hľadiska životnosti a výkonu. Vďaka tomu plníme ekonomické ciele a zároveň zabezpečujeme nulové emisie v rámci dopravných aplikácií,“ dodáva Li.

palivove clanky

Ilustračný obrázok. Zdroj: Audi

Hybridmi k plne vodíkovému pohonu

Výskumníci dúfajú, že zavádzanie palivových článkov do hybridných vozidiel povedie k masovej výrobe a nižším jednotkovým nákladom. A práve to by mohlo vydláždiť cestu k cenovo dostupným, bezpečným a spoľahlivým plne vodíkovým vozidlám, ktoré už nebudú potrebovať batérie.

K tomu však bude potrebné zabezpečiť efektívnu výrobu vodíka. Avšak aj v tomto smere sa rysujú možné prevratné objavy, o ktorých vás budeme informovať v jednom z našich ďalších článkov.

Zdroj: Science Daily, titulná fotografia: Hyundai

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Slovenský InoBat pracuje na batériovom centre a vodíkových technológiách
Elektromobil Gumpert má dojazd 1 200 km, pričom ho poháňa alkohol
Škoda bude vyvíjať a vyrábať elektrobusy s vodíkovým pohonom

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

3 komentáre

  1. Toto sa tiež číta mimoriadne pekne. Avšak tých prelomových technológií tu už bolo za poslednú dobu neúrekom (nebudem to menovať), ale akosi nič z toho reálne „nebehá“ po cestách a netestujú to renomovaní novinári… No čo už… Treba len dúfať…

  2. A kdo zajistí ty přelomový ceny levnýho vodíku? Zatím je dražší než benzín a jen na jeho stlačení je potřeba 3 násobné množství elektrické energie na níž by běžné elektrické auto ujelo 3x větší vzdálenost. A to už vůbec neřeším to že 96 % vodíku se produkuje z fosilních paliv čili z zemního plynu, ropy a uhlí ani to jak moc vekou to má tězba surovin, výroba a stlačování a distribuce uhlíkovou stopu. To je opravdu pro ropáky taková poslední záchrana a proto to taky tlačej. :-///

    • Pro snílky a naivky, výroba vodíku elektrolízou je extrémně neefektivní, voda není zadarmo a s rostoucí změnou klimatu a následným suchem což už zažíváme to bude čím dál tím problematičtější a vzácnější surovina.

Pridajte komentár