Opel porovnal náklady na elektrickú, naftovú a benzínovú Corsu

36

Opel si uvedomuje, že prevádzkové náklady elektromobilov sú podstatne nižšie ako v prípade porovnateľných konvenčných vozidiel. Preto v prípade elektrickej novinky Opel Corsa-e informuje svojich zákazníkov o konkrétnych rozdieloch v porovnaní s benzínovou a naftovou verziou.

Obstarávacia cena elektromobilov je vo všeobecnosti podstatne vyššia ako v prípade spaľovacích vozidiel. Situácia sa ale môže do značnej miery zmeniť po zohľadnení prevádzkových a servisných nákladov. Podľa analýz sú pritom niektoré elektrické modely z hľadiska nákladov na vlastníctvo dokonca lacnejšie ako porovnateľné spaľováky. Záleží však aj od konkrétnej krajiny.

Opel sa v rámci svojej oficiálnej nemeckej stránky snaží upozorniť na to, že elektrická Corsa-e nie je v skutočnosti až taká drahá, ako sa môže zdať na prvý pohľad. Porovnáva pritom náklady na vlastníctvo všetkých troch dostupných verzií (elektrickú, naftovú a benzínovú) novej generácie tohto subkompaktného hatchbacku.

Porovnávané vozidlá a „podmienky“

V prípade spaľovacích modelov zaradil Opel do porovnania varianty 1.2 Direct Injection Turbo (benzín) – 74 kW (100 k), 8-st. automat, spotreba: 4,5 – 4,3 l/100 km/h a 1.5 Diesel – 75 kW (102 k), 6-st. manuál, spotreba: 3,4 – 3,2 l/100 km. Opel Corsa-e má výkon 100 kW, „1-st. automat“ a spotrebu 16,8 kWh/100 km.

Spomínané porovnanie platí pre nemecký trh, pričom na oficiálnej nemeckej stránke nájdeme tabuľku, v rámci ktorej sa porovnávajú náklady na údržbu/servis, pohonné hmoty/energie, daňové výdavky a celkové prevádzkové náklady. Ide pritom o mesačné náklady za predpokladu, že vodič najazdí ročne 10 000 km počas prvých 4 rokov vlastníctva.

Väčší nájazd (priemer by mal byť zhruba 15 000 – 16 000 km/ročne) by mal pritom ešte viac nahrávať elektrickej verzii, ako aj elektromobilom vo všeobecnosti. V rámci áut segmentu B, do ktorého Corsa patrí, však vodiči najazdia zrejme menej.

Servisné náklady

Čo sa týka nákladov na servis, Opel zohľadnil ceny za službu Opel FlexCare Premium Plus Paket. Tie sú v prípade oboch spaľovacích verzií vyššie cca o 1/3 (22,88 vs. 30,40 €/mes.). V prípade bežného servisovania bez predplateného špeciálneho balíka to však môže byť pokojne aj väčší rozdiel.

Náklady na „pohonné hmoty“

Čo sa týka nákladov na pohonné hmoty, resp. energie, aj tu samozrejme „víťazí“ elektrický Opel Corsa-e. Avšak nie až tak výrazne, ako sa čakalo. Veď mesačne má elektromobil zhltnúť až 42 €, zatiaľ čo diesel 48 € a „benziňák“ 72 €. Dôvodom tohto nečakane malého rozdielu sú ceny elektriny na nemeckom trhu, ktoré sú najvyššie v Európe (0,30 €/kWh).

Na Slovensku máme ceny približne polovičné, takže podľa výpočtov Oplu by mala vyjsť prevádzka v SR zhruba na 21 €, a to už je podstatný rozdiel. To však platí za podmienky, že sa bude vozidlo nabíjať domácim prúdom, čo sa deje v drvivej väčšine „prípadov“.

Nabíjanie na verejných nabíjacích staniciach je samozrejme drahšie, a to zhruba 1,3 až 4-násobne (najbežnejšie ceny v rámci AC až DC „ultra-nabíjania“ v SR), v závislosti od prevádzkovateľa a výkonu nabíjacích staníc. Bežne sa však vyžíva len občasne, a to pri „diaľkovom cestovaní“. Teda ak má majiteľ možnosť „domáceho“ nabíjania.

Ceny benzínu a nafty sú pritom v rámci SR a hodnôt použitých pri výpočte automobilky Opel (benzín: 1,43 €/l, nafta: 1,28 €/l) podstatne porovnateľnejšie ako ceny za elektrinu.

Celkové náklady

Opel tiež porovnáva daňové zaťaženie všetkých 3 verzií v Nemecku, pričom na elektromobil je to 0 €, na „benziňák“ 7,17 € a na „nafťák“ 14 €. Celkovo sú podľa nemeckej automobilky prevádzkové náklady na elektromobil Opel Corsa-e (64,88 €/mes.) v Nemecku cca o 30 % nižšie v porovnaní s naftovou verziou (92,40 €/mes.) a cca o 42 % nižšie v porovnaní s benzínovou verziou (111,57 €/mes.). V SR by však bol rozdiel zrejme výraznejší.

opel corsa-e naklady elektricka naftova benzinova verzia

Zdroj: Opel

Treba však povedať, že ani značne nižšie prevádzkové náklady v tomto prípade (počas prvých 4 rokov) nestačia na vykompenzovanie rozdielu v rámci obstarávacích nákladov. Veď elektrická Corsa je v rovnakom stupni výbavy cca o 11 000 € drahšia ako spaľovacie verzie (platí pre nemecký trh). Takže dotácie sa v tomto prípade rozhodne „hodia“. Treba ale tiež povedať, že Corsa-e je napr. podstatne výkonnejšia a dynamickejšia a v porovnaní s dízlom (dostupný len „manuál“) má navyše „automatickú“ prevodovku.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
VW e-Golf vyjde lacnejšie ako jeho spaľovacie verzie v 5 krajinách Európy
Servisné náklady na Nissan Leaf a Renault Zoe v porovnaní so spaľovákmi
Rebríček krajín z hľadiska nákladov na vlastnenie elektromobilu. SR si polepšila

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

36 komentárov

    • A náklady na poškodzovanie životného prostredia do ceny spaľovákov kedy započítate? Keď už všetky stromy vyschnú a lesy budú spálenéné, keď už nebude pitnej vody a polia budú neúrodné? Potom sa napite benzínu a zjedzte svoje spaľováky!

        • Každý vie, že elektrická energia nie je čisto zelená, na Slovensku sa ešte stále 18 % elektriny vyrába z fosílnych palív. Ale benzín, nafta a plyn sú na 100% fosílne. A výroba elektriny z fosílnych palív prebieha mimo miest, kdežto spaľováky nám dymia rovno pod nosom.
          …crevue.sk/a/ROCENKA-ELEKTROMOBILITY-2019–Energeticky-mix—aktualny-stav-a-strategia-na-dalsie-rok…

          • A vyroba a recyklacia, (ak je vobec mozna) tych obrovskych baterii, ta Vam trosku neunikla? Ked uz spominate zivotne prostredie.

      • Pracujem v segmente odpadového hospodárstva, konkrétne likvidácia áut. Vsetkym internetovým ekológom odkazujem, že elektrické autá nešetria životné prostredie, jedine čo sa zmení je, čistejšie mesta, ale viac znečistené priemyselné parky a vidiek, budúcnosť vidím v spalovacom motore na vodík nie elektrické autá.

        • Aj tie vodikové sú nakoniec elektrické, pretože všetky majú palivový článok(-ký) čo z vodíka vyrába elektrinu čo poháňa tie isté elektromotory. Zaujímavé by, ale bolo porovnanie bezpečnosti pri nehode. Aj batérie sa zle hasia no taká porušená nádrž na kvapalný vodík tiež nie je sranda. V každom prípade všetky zlepšenia na úrovni elektromotorov, rekuperácie pri brzdení,… atď. sa dajú použiť v oboch variantách. Aj v batériových aj vo vodíkových autách.
          Inak čo mňa zaujalo je nápad kombi-trolejbusov. Klasický trolejbus s batériou. Počas jazdy na trati s trolejami ho poháňa prúd s nich a nabíja sa batéria. Pri jazde do periférie mesta bez trolejí ide na baterku. Po návrate do centra ide zase na troleje a nabíja. Podľa mňa super nápad.

  1. Mňa kritizovali keď som písal o tú 208čku, ale ďalší dôkaz že sa to neoplatí keď ročne najazdite menej ako 10.000 km resp. do…, lebo sa ti to nevráti…

    Pre mňa by to už bola zaujímavá ponuka, samozrejme aj pre ľudí ktorý najazdia o podstatne viac ako tých spomínaných 10.000… Určite nie ženská corsa… Ale ževraj je to super mestské autíčko pre paničky…

    Aj voľakedy to bola veľká dilema… Benzín či nafta… Skratka keď si jazdil málo km denne tak benzín a keď veľa tak nafťák… Spotreba, náklady a podobne… Je to tak podľa mňa aj s EV…

    Ako k článku len toľko, že konečne automobilka ktorá otvorí trošku ľuďom oči… A práve preto ešte stále vyrábajú všetky tri verzie a samozrejme ešte EÚ a ich abnormálne normy…

  2. nikto nikde nezahrna do nakladov PZP a havarijnu poistku ktora je zavisla od ceny auta cim vyssia cena vozidla tim vyssia poistka.mat auto kde blba bateria stoji 1/2 az 3/4 ceny auta a pri nehode bez poisky by sa auta predrazilo xx nasobne by asi nik nechcel. a mat v dome (nie v byte) dlasie aute len do mesta (ziadne vylety) a nabijat ho len domacim pridom mi stale pride len luxus

    • Roland, neviem, kde si to vyčítal, ale pzp na Elektro je ďaleko menšia ako na spalovak s podobným výkonom. Ďalej havarijná, je v princípe vypočítavana podľa štatistík nehodovosti a teda ide najmä o časti karosérie, ktoré sa otlkaju najviac a nie o baterku. Tým chcem len povedať, že havarijne ta vyjde pravdepodobne rovnako, pripadne mierne viac ako pre spalovak. Takže v najhoršom ta obe poistky vyjdu dokopy rovnako. A pre info batéria nestojí 3/4 ceny auta 🙂 ale max jednu tretinu. Na záver len toľko, že pri nájazde 10000km ročne sa ti najlepšie oplatí taxi 😉 inak je všetko ostatné luxus.

  3. Čisto ekonomický pohľad:
    Aby sa mi oplatilo kúpiť nové auto musím mať ročný nájazd cez 30 000. S ročným nájazdom do 10 000 si vystačím s 3÷5 ročnou jazdenkou. Keďže na tak malý nábeh je servis minimálny. Lenže na 30 000 km potrebujem za ideálnych podmienok 150 nabíjacích ciklov. Lenže čo si budeme hovoriť… Bolo by to ako s mobilom: Večer ho dám na nabíjačku bez ohľadu na stav batérie a ráno si ho zoberiem s plnou batériou, lebo čo keď sa rozhodnem po práci niekam zájsť…
    No a už sme na 250 nabíjacích cikloch len na dochádzanie do prace. Nejaké tie nákupy či výlety a naraz je tých nabíjaní cez 300 za rok!
    Z toho vyplýva že trojročné auto na batériu na odpis, prípade kvalitnejšej = drahšej je tak na polovici životnosti. Po piatich rokoch z nej máte akurát sto kilo toxického odpadu. A to som nezarátal studené zimy keď treba kúriť, svietiť a baterku ničí aj mráz…
    Takže kým trojročný benzín či dýzel viem predať za rozumnú sumu a tým si znížiť náklady na kúpu nového auta. Elektrovozírka sa už zbavíme jedine na šrotovisku, pretože ani štátna dotácia pri kúpe mi nevykompezuje náklady na novú batériu.
    Tak si kúpte elektronezmysel…
    Auto kde pri každej jazde musíte riešiť či vám to tam dôjde a kde ho nabijete. Kde na „dotankovanie“ potrebujete tridsať minút miesto troch. Ktoré je po pár rokoch len biologicka záťaž takže aj jeho zošrotovanie vám prevetrá peňaženku…
    Nezabúdajte že ľudia sa vykašlú na ekológiu pokiaľ si ju nezvládnu ekonomicky.
    Čo za chorí mozok prišiel s myšlienkou že elektrické autá sú budúcnosť?

    • A náklady na poškodzovanie životného prostredia do ceny spaľovákov kedy započítate? Keď už všetky stromy vyschnú a lesy budú spálenéné, keď už nebude pitnej vody a polia budú neúrodné? Potom sa napite benzínu a zjedzte svoje spaľováky!

    • Byť na tvojom mieste, tak si ako prvé zopakujem Slovenčinu zo Základnej školy, kde sa učil pravopis, aby si sa naučil, kde sa píše aké „i“
      Ako druhé by bola vhodná matematika, aby si vedel správne vypočítať, že pri ročnom nájazde 30 000km s autom s 50kWh baterkou a spotrebou 16,7kWh/100km, stačí plných cyklov 101. Keďže nikto nebude robiť plné cykly ale pravdepodobne polovičné, tak ich bude asi 200.
      No a po tretie by bolo dobré keby si si o moderných Li-Ion batériách najskôr niečo naštudoval aby si nebol za hlupáka za tie demagógie, či si tu popísal.
      Pre tých, čo to zaujíma, tak Li-Ion akumulátor s aktívnym teromamnagementom vydrží minimálne 1000 plných (a 3000-4000 čiastkových) nabíjacích/vybíjacích cyklov do poklesu kapacity 80%. V tomto prípade by to bolo 10 rokov (čiastkových možno 20 rokov). Potom sa z neho nestane toxický odpad, ale komodita o ktorú bude najskôr záujem ako o stacionárne úložisko energie a potom po veľmi dlhej dobe príde na rad recyklácia, ktorá už v dnešnej dobe vie zhodnotiť viac ako 90% všetkých surovín, ktoré sa v ňom nachádzajú. A vie niekto prepokladať, čo bude za 20 rokov?

      P.S. obyčajný Li-Ion akumulátor v mobile dizajnovaný, na rozdiel od elektromobilu, iba na 2 roky, vydrží pri správnej starostlivosti viac ako 1200 cyklov nabita/vybitia do poklesu kapacity 80%. Kľudne to môžete vyskúšať sami, sú na to aplikácie ktoré vám budú strážiť úroveň nabitia na 80%. Pri ktorom je lepšie nabitie ukončiť, pre jej dlhšiu životnosť.

    • Píšete: „Nezabúdajte že ľudia sa vykašlú na ekológiu pokiaľ si ju nezvládnu ekonomicky.“
      Presne tak, lebo ľudia sú schopní zničiť život na zemi, len aby ušetrili päť eur. Preto sa v Nemecku a inde zavádzajú dane z CO2, ktoré sa uplatnia napríklad na ceny benzínu a nafty a hneď sa ukáže, čo je ekonomické. Potom si ľudia budú kupovať elektromobily, stavať nízkoenergetické domy a chodiť na dovolenky do domácich kúpeľov namiesto na tisíce km vzdialené Maledivy. Tiež je potrebné uplatniť klimatickú daň na výrobky z krajín, ktoré sa nezaviazali k ochrane klímy a neznižujú produkciu sklenníkových plynov a tak získavajú konkurenčnú výhodu v nižších cenách svojich výrobkov (Čína, Rusko, USA…).

      • Tak na toto mi už fakt nedá nereagovať. To je taká demagógia že až.. a takú zbierku sofizmov som už dlho nečítal…

        Tak pekne po poriadku.
        Elektromobilita je super nápad. Spôsob ako sa to tlačí nasilu je absolútne až odrádzajúci.

        Na začiatok zamyslime sa, keď sme pri ekológii – čo je najväčším znečisťovaťeľom životného prostredia? Dam nápovedu – osobná automobilová doprava to nie je.

        Všetci sa oháňajú CO2. Je CO2 škodlivý pre životné prostredie? No asi áno ak nerátame že sa tým živia všetky rastliny, stromy a pod a vyrábajú z toho čo? ( voľná kontrolná otázka do pléna) a dokonca CO2 potrebujú nevyhnutne k životu, že? Troška vážnejší problém ( celosvetový) je, že nám závratným tempom miznú naše lesy.. aké je logické riešenie? Znížiť CO 2 produkciu? Čo tak začať ešte aj zastaviť miznutie porastov a začať vo veľkom obnovovať prirodzené ekosystémy?

        Nazad k elektromobilite. Ako som už napísal je to super nápad. No chce to vizionára a nie chemika, politika alebo nedajbože manažéra aby našiel tú komplexnú, správnu a hlavne nenásilnú cestu ako ďalej.
        Lebo vizionár vie, že ak budeš niečo ľuďom nútiť nasilu a ešte to bude pre nich ekonomicky nevýhodné, tak to proste zdvihme vlnu odporu.
        Prečo elektromobily, keďže sú údajne jednoduchšie nestoja výrazne menej ako bežné autá? Ľudia by na to potom stáli rady ako kedysi na banány..
        Pridaj k tomu namiesto nezmyselnej štátnej dodácie na kúpu napriklad dotáciu na alebo napr 50% zľavu na elektrinu pre domácnosti s elektromobilmi a uvidíš ako osobné spaľovavie vozidlá budú miznúť tak rýchlo z predajní, že sa nebudú stíhať vyrábať.
        Lenže o to tu vôbec nejde, že? Ide o vyvolanie hystérie aby sa ludia začali správať iracionálne a padli do tejto finančnej pasce. Veď ide iba o zisk. Tu vôbec nejde aktuálne o ekológiu. Je len zneužívaná. Aby ludia menili autá aj keď to nepotrebujú. Prinútiť ich nezmyselnými nariadeniami reagovať iracionálne.

        Kde sú v tomto celom najväčší znečisťovatelia životného prostredia?

        Kde je letecká doprava? To nevadí? Čo lodná? Hm? Ak chcem niečo skutočne zmeniť asi začnem od skutočných problémov.

        Znova opakujem. Elektrovozidlá sú skvelý napad pre mestá z hľadiska čistoty vzduchu. Do mesta absolútne stačia. No moment… kde to budeme všetko nabíjať ? Predstavte si napr Petržalku.. ako to budete nabíjať DENNE tam? Alebo na hociakom inom sídlisku na SR alebo niekde inde?
        Ďalši relevantný skutočný a bagatelizovaný problém ktorý treba riešiť je naozaj výroba elektriny. Jadro ako najstabilnejší zdroj a jeden z najčistejších tak nejako odmietame.. veterné sú nestabilné v dodávkach… slnečné potrebuju veľkú plochu aby nahradili jednu jadrovú.. tu chýba uplný koncept čo ďalej. Všetko sú len keci a byznis.
        O batériách ani nemá zmysel sa vyjadrovať. Na to ako intenzívne ich ľudstvo využíva kde je ekologická recyklácia? Videli ste ako horí batéria? Skúsili ste ju uhasiť?
        Btw… aj mobily sa menia preto lebo sa už nedá normálne vymeniť baterka . A po 2 rokoch denného intenzívneho používania jej degradácia je daná fyzikalnymi zákonnmi a tie ani EU nariadeniami nevie zmeniť..

        Môj záver – príliš rýchlo fúka príliš silný vietor…
        Najskôr treba mať komplexné riešenie a ponúknuť ho ľuďom tak, aby to bolo pre nich evidentne ekonomicky výhodné.

        Lenže to negeneruje ďalšie zisky a udržateľný ekonomický rast…že..

    • Elektromobilista s úsudkom on

      V podstate by si mohol mať aj pravdu. lenže nie je cyklus ako cyklus, pri kazdej baterii, ci uz litiovej, olovenej treba zvazit kolko sa nabijalo v danom cykle. Výrobcovia baterii velmi dobre vedia že ich produkt vydrží 8 rokov alebo toľko nabíjacých cyklov kolko je potrebnych na prejdenie 150 000 km. to je jedno ci to bude 1500 sto kilometrovych cyklov. alebo 15000 desatkilometrovych. Zabudovane BMS zariadenia nedovoluju podbitie baterie ani nadbytie, tie zariadenia su konstruovane tak, aby ochranili baterku, tym padom aj vyrobcu pred degradaciou v dobe zaruky.

      ak by si sa teda predsa rozhodol pre elektromobil, mozes mat kludne svedomie baterka vydrzi 150000 km alebo osem rokov, presnejsie jej kapacita neklesne pod 80 percent. ak predsa nie mas narok na zarucnu opravu alebo vymenu baterie

  4. Jožo elektrikar on

    A keď o 22.00 si polovica našej ulice zapne nabíjačku na e blbosť tak energetici môžu začať meniť všetky káblové rozvody rovno od elektrární až po moj elektromer a kopať základy na ďalšie dve jadrové elektrárne aby to vykrili…

    • keď o 22hod zapnú nabíjanie to je ako by začali variť na rychlovarnych konviciach, žehliť, … a nevšimol si si, že distribúcia už dávno kope nové káble, západné Slovensko zapája do tzv inteligentnej siete, nakoniec, kto má v panelákoch nočný prúd, lebo sa to reálne neoplatí, rozdiel je minimálny, tak sa nabíja keď sa stojí a nečaká sa na hodinu.

    • Jožko, keď už si taký odborník, mohol by si nám tu napísať akým výkonom sa podľa teba tá „e blbosť“ nabíja, aby bolo potrebné meniť všetky káble z elektrární a stavať dve nové jadrové ?
      Tak na túto „odbornú“ informáciu som zvedavý 🙂

    • Elektromobilista s úsudkom on

      Dobrý, túto dilemu nemusíš riešiť, vyriešila to namiesto teba distribučka. Každý mesiac v jej platíš za maximálnu rezervovanú kapacitu za odberné , vypočítanú podľa amperickej hodnoty hlavného isitiča. Inými slovami z prenosovej sústavy vieš odobrať iba tolko prúdu koľko ti vie dodať, ak by si pripojil spotrebič ktorý potrebuje silnejsí prúd hlavný istič vypne v dôsledku pretaženia. Samozrejme je na mieste obava, že pri masovom nástupe elektromobilov ľudia začnú húfne navyšovať kapacity svojich odberných miest, ale keď to spravia budú platiť viac za rezervovanú kapacitu a didtribučka posilní sieť.

      Ale k tomuto nedojde 🙂 ak más instalovaný jednofázový 20 amperový isitič, čo je asi najmenší možný variant, tvoja domáca sústava zlvádne na pri polovičnom zaťažení nabíjať s výkonom 2,3 kw. to znamená získas 10 km jazdy za jednu hodinu nabíjania pri spotrebe 23 kwh/100 km. takúto vysokú spotrebu samozrejme paľubný počítač elektromobilu neukáže, ale treba brat aj do úvahy že nie všetok energie dodanej do akkumulátora a dá z nej získať späť.

      Tak to teraz zhrniem, ak priemernému vodičovi stáčí denný dojazd 100 km, tj. 36 500 km ročne, distribučná sústava to zvládne hravo

      • Nabíjam doma teslu X rýchlosťou 16 kw/h ( cca 70 km / h ) a nemenil som žiadny istič a ani nič podobné. Len mi elektrikár prišiel vytiahnuť kábel z rozdelovača pre nabijačku na teslu. A presne ako píšu ludia o probléme odberu elektriny, autu nastavím nabíjať medzi 2-5 hod ráno, vtedy kolko spotrebičov beží ??? Tak nepíšte o problémoch, ktoré neexistujú …..

  5. rozdiel na Nemeckom trhu je v poho ale ked sa pozriete ze Mechanik tam pocita v priemere 80€/hod a na Slovensku 25€/hod tak rozdiel vobec nebude az taky ze sa oplati priplatit 11 000€ za elektroauticko na Slovensku. preto spalovak vitazi.

  6. Jožo elektrikar on

    Ak si predstavíme, že všetky osobné autá na Slovensku budú na elektriku, ďalej priemerný počet najazdených kilometrov za rok bude 15 000, priemerná spotreba pri jazdení priemernou rýchlosťou 70 km/hod, bude 15 kW, tak bude spotreba elektrickej energie, taká, že je potrebný neustály výkon 900 MW. Ale pretože všetci budú dobíjať autá večer, tak bude potrebný okamžitý večerný a nočný výkon cca 2500 MW. Ak má jeden blok v Mochovciach výkon 440 MW, tak treba postaviť asi 5 nových blokov, teda 2 nové elektrárne ako Mochovce. To ale nie je všetko. Na taký večerný výkon nie je dimenzovaná elektrická sieť, trafostanice…. Ak na benzínovej stanici natankujete benzín za 10 minút, tak pri dobíjaní batérií aut, ktoré trvá cca 4 hodiny, treba postaviť 24 krát viac dobíjacích staníc, ako je súčasných benzínových staníc. A kde ich postavíte? Ďalej batérie vydržia len asi 200 000 km, potom ich treba vymeniť. Ale cena batérie je ako polovica auta. Ďalej batéria musí byť stále v teple. Teda v zime musíte mať garáž a udržiavať teplotu cca 20°C, ináč ju zničíte. Alebo ju neustále celú zimu na vonkajších parkoviskách zohrievať, teda musí byť napojená na elektriku………… Chápete? Vzdelávajte sa a nepočúvajte zdegenerova

    • Lubo tiež elektrikár on

      Presne ako píše Jožo elektrikár.. Vzdelavajme sa, hľadajme, čítajme, počítajme !
      Zabudol si ale na hlavný problém, respektíve nevýhodu atómovky a tou je nemožnosť regulovať výkon (respektíve len veľmi pomaly), čo sa popri jadre vykryva rôznymi inými elektrárňami, ktorých je nutné postaviť omnoho viac práve kvôli nerovnomernosti spotreby el.v čase. Vďaka elektromobilom sa tento fenomén takmer eliminuje, nakoľko ľudia (väčšina) bude nabíjať v noci, takže nebude nutné toľko stavať ďalšie plynové, naftové, alebo uholne elektrárne. Ďalej, znižovanie cien solárnych systémov je fakt, ktorý už dnes každý vidí, ak sa ohliadne 10-20r.späť. A toto bude len pokračovať so stúpajúcim dopytom. A tak drvivej väčšine obyvateľov bývajúcich v domoch s elektrickým autom, bude dávať veľký zmysel namontovať si ich. Takže v konečnom dôsledku bude výroba el.energie čistejšia aj lacnejšia. A budete si ju môcť vyrobiť doma.
      Ďalej, že kde postaviť 24x viac nabijaciek ako pump ? Nabíjačky sa predsa nestavaju, lebo 90% ich už stojí okolo nás, stačí natiahnuť kábel.. Stačí sa poobzerať v izbe kde sedíš, koľko zásuviek vidíš a porovnať ich s počtom hadíc na benzín. Áno bude treba viac rychlonabijaciek, ale aj to len do momentu, kedy tieto začnú nabíjať rýchlosťou 500km za 10minút – od čoho už nie sme ďaleko.
      Je veľmi skreslujuce ak nie rovno klamstvo, povedať, že batérie vydržia 200000km. Už dnes vidno na EV, ktoré majú prvé generácie batérií, že hravo zvládnu aj 500tis km pričom im klesne kapacita – áno. Ale to predsa nieje nutnosť na výmenu ako píšeš. Ak si vezmem príklad EV s dojazdom 300km, ktoré bude mať za 10-15r dojazd 250km, absolútne mi to nebude prekážať a nebude to dôvodom na výmenu batérie. Ale aj keby, tak na trhu už budu batérie, ktoré pri rovnakej váhe budú mať 2-násobnú kapacitu za polovičnú cenu tých pôvodných.. Takže nielen, že auto nestratí na hodnote, ale jeho hodnota sa zvýši vyšším dojazdom a rýchlejším nabíjaním. Kedy v histórii bolo toto možné pri spalovaku? Kde po 200-300tis km treba vymeniť motor, lebo nielenže žerie o 30% viac ako nový, ale ani vôbec neťahá /nefunguje.

  7. Jožo, batéria nemusí byť stále v teple, to je blud. Pozri sa na nórske podmienky a uvidíš, že zima nevadí bateriam, tak ako predpokladali skeptici.
    Nakoniec cena – dnes ani zďaleka netvorí polovicu ceny auta. Ale priemerná batéria stojí 4000-5000. Čo sa ale každým rokom mení, takže strach z výmeny za 20r je neopodstatnený. Pričom riziko výmeny /poruchy spaľovacieho motora po najazdení 200tis km je rovné 50%….a z toho už nik dnes nemá strach.. Jednoducho auto vyhodí, pardon recykluje 😉

    • Ľubo ,tyzijes v Nórsku?ak hej tak nezavadzaj.spytaj sa majiteľov Leaf a pod miniaut ako chodia v zime s otvorenými či zarosenymi oknami sem tam bez svetiel.a trasú sa dojazdu30 km.a o e budovy ani nehovorím.spytaj sa šoférov autobusov v Oslo čo ti povedia

    • Ľubo ,tyzijes v Nórsku?ak hej tak nezavadzaj.spytaj sa majiteľov Leaf a pod miniaut ako chodia v zime s otvorenými či zarosenymi oknami sem tam bez svetiel.a trasú sa dojazdu30 km.a o e budovy ani nehovorím.spytaj sa šoférov autobusov v Oslo čo ti povedia

  8. By ma fakt zaujímalo podľa akej normy súdruhovia z nemecka vypočítali 4.3 L benzínu alebo 3.2 litra nafty na 100km.. To je poriadna rozprávka 😉 keby to bola pravda, tak by ľudia ani nepremýšľali o nejakej alternatíve. Priemerný vodič už vie, že spotreby od výrobcu treba násobiť aspoň 1.5 v zime po meste 2!
    Čo by ma v prípade dieslu (3.2*2=6.4L) ešte stále veľmi milo prekvapilo 😉 Navyše zabudli dodať, že pri jazdení po meste s dieslom bude treba vymeniť po 50tis km možno aj skôr, filter pevných častíc za 1000 dukatov. Že ich to ešte drží, pchať do malého mestského auta ten smradlavy rakovinak.. Navyše v Nemecku, kde majú už zákaz vstupu dieslov do mestských častí.

    • Co ja viem… zijem uz nejaky cas v nemecku a… kupodivu vsade sa svojim dizlovym „rakovinakom“ dostanem bez problemov. Co je to za blud ze po 50 tis musi menit filter pevnych castic? Mam uz 3 dizel v poradi a nikdy som nic menit nemusel. Ani v mojom okoli nepoznam nikoho kto musel. Vsetci su naramne spokojny. Btw. Moderne dizle su ovela viac ekologickejsie a ovela viac ekonomickejsie ako benziny.. ze.. a ovela ovela viac ekonomickejsie ako elektro.

      Elektro moze byt buducnost .. ak sa vyriesa otazky spojene s hromadnym nabijanim v mestskych castiach. A btw… moj kolega ma elektro a vsetok jeho komfort isiel ta het. Aby setril energiu. Radio vynimocne. Klimu ked uz nevidi cez orosene okno, v zime len lahucko kurenie alebo radsej nie, ved do prace je to relativne kusok.. len 20-30 min autom to predsa vydrzis ved treba sa otuzovat.. a to nevravim o teorii ale o tom co vidim okolo seba.
      Elektromobilita je este v plienkach. Hlavne treba prestat klamat a zavadzat ludi a robit bohapuste PR ked realita je dost odlisna..
      V kazdom pripade urcite to moze do buducnost pomoct, len treba hovorit pravdu. Celu a neskreslenu.

      • PF tvoj príklad teda hovorí za všetko.. Keďže si už musel vymeniť 3 dieslaky 😉 nuž áno, v Nemecku na to máte, a namiesto filtra sa vymieňa rovno celé auto.. A potom to staré kúpia Slováci.. Výmena filtra pevných častíc nie je žiadny mýtus, ale fakt. Ak sa dieslom jazdí hlavne po meste, jeho filter nestíha vypalovat častice a tak sa jednoducho naplní a je ho nutné vymeniť. Spotreba diesla po meste a to akéhokoľvek je minimálne 8L a pri krátkych cestách pod 5km je to čistá sebevrazda diesla.
        A ak sa pozrieme na skutočne škodlivé rako-spaliny, NOx vypúšťajú ďaleko viac diesle ako benzínaky.
        Napokon ľudia si kúria v spalovakochen preto, lebo by to bol inak len odpad zahodeny, respektíve draho zaplatený.. A tak sme naučený hlúpo, že všetko čo je zadarmo je pre nás super.. Tvoj kolega ma isto v niečom pravdu s otužovanim a rovnako s plytvanim energie na klímu. Nás, hlupucke ľudstvo nenaučí rozumne využívať energiu nič iné, len fakt, že je všetko spoplatnené. A tak nás snáď ev naučia premýšľať trosku hlbšie o energii, ako len zožrať všetko, lebo by sa to inak VYHODILO, alebo tzv vykurilo vesmír.

      • Úplná blbosť s tym tvojim kolegom. Ak mám elektriku ( môj známy v USA má) tak ráno pred odchodom si na mobile pustí kúrenie a ventilátor. Auto má na nabíjačke čiže v prípade strát je to nula (aj keď ako mi písal je to minimum kým sa auto nahreje) a proste sadne a ide. Degradácia baterky? Má 150 000 míľ a tuším 8% percent. Auto ide ako hodinky brzdy ešte nemenil vlastne žiadna údržba. Iste je to Tesla ale manželka (jeho) ma Fiat 500 -2013 rok a tiež bez chyby žiaden problem radosť z jazdy. Teraz si objednali strechu od Muska (ok je drahá ale sú nastavený myslením inak ) . Ale k veci mne ide teraz odtiaľ 500ka spočítal som si z manželkou ze proste na 90% jázd nám bude stačiť a ani nestojí toľko. Na Slovensku aj tak uz hodne ľudí ma dve auta. Proste pozri nemyslím ze som ekológ (2takt motorka musí byť keď už Alta skrachovala ) ani peněz niet nazvyš ale proste z môjho pohľadu elektrina je budúcnosť problém je iba v ľuďoch a hlavne v ropnej automobilovej lobby (ropa, auta, Nahradne diely, automechanici atď) . Pritom si myslím ze nič hrozne nehrozí ľudia chcú míňať prachy aby sa odlíšili čiže práce bude stále dost akurát budeme menej závislí od druhých. Mimochodom ten argument ze je to drahé . No keď niekto vyhodí o desinu viac za SUV v meste ako za cestné autíčko alebo niekto dá o polovic viac za meďák aj keď môže mat Kiu vieš to je take divné. Pre mňa to skôr ci neskôr bude štýl keď sa zo preklopí a uz to vidím : dnes : pána ty máš nové SUV waaaw (aj my musíme mať) zajtra: ty si kúpil elektriku? Jasné pozri sa okolo zem v prdeli deti to chcú vidia svet inak a proste je to cool poď sa povoziť . ( waaa aj my musíme mať) Čo narobís sme ľudia…

Pridajte komentár