Podľa nedávnej analýzy od BNEF má byť možné vyrovnanie cien elektrických a spaľovacích áut už teraz. Avšak v Európe sú elektromobily z hľadiska obstarávacej ceny stále drahé. A nemecký CAR Institute aktuálne zisťoval, o koľko sú elektromobily na tamojšom trhu v drahšie ako porovnateľné spaľováky.
Pozitívny výhľad
Analýza výskumnej organizácie BloombergNEF (BNEF) zverejnená minulý mesiac nám dala nádej ohľadom pomerne skorého vyrovnania obstarávacích cien elektrických a spaľovacích áut aj mimo Číny. A to najmä vďaka klesajúcim cenám batérií.
Podľa BNEF ceny čínskych batérií klesli na úroveň umožňujúcu robiť elektromobily za rovnaké alebo nižšie ceny ako v prípade porovnateľných spaľovákov. A to vo väčšine segmentov. Zatiaľ však len lokálne. BNEF totiž uvádza, že výrazný pokles cien batérií sa mimo Číny naplno prejaví neskôr, aj keď z časti sa tak už má diať.
Aktuálny stav v Európe, resp. Nemecku
U nás v Európe sa zatiaľ veľká cenová revolúcia nekoná, aj keď na trh začínajú pomaly prichádzať prvé menšie a cenovo dostupnejšie elektromobily. Aktuálne cenové rozdiely medzi porovnateľnými elektromobilmi a spaľovacími autami v rámci najväčšieho európskeho trhu / Nemecka prostredníctvom štúdie zisťoval expert Ferdinand Dudenhöffer, resp. jeho CAR Institute. A o výsledkoch informoval aj web Ecomento.
Hlavným všeobecným zistením je, že elektromobily sú v Nemecku o 21 % drahšie ako spaľovacie autá. Toto číslo je výsledkom porovnania „20 dôležitých elektrických modelov“ s porovnateľnými náprotivkami so spaľovacím motorom.
Priemerná cenníková cena zahrnutých elektromobilov bola pritom 45 040 €, resp. 39 236 € po zľavách v priemernej výške 12,9 % platiacich v mesiaci august. V prípade porovnateľných spaľovákov to bolo 38 228, resp. 32 355 € po priemernej zľave vo výške 15 %. Podotýkame pritom, že v Nemecku aktuálne nedotujú nákup elektromobilov.
Najmenšie a najväčšie rozdiely
Podľa Ferdinanda Dudenhöffera boli zaznamenané veľmi malé cenové rozdiely v prípade nemeckých prémiových značiek. Napr. pri modelovom rade BMW X1 je to 6 % (2 260 €) a podobné to má byť v prípade porovnávaných modelov od Mercedesu. A naopak to je pri modeloch značiek Opel a Peugeot. Napr. elektrický Opel Corsa je o 79 % drahší (13 633 €) ako jeho spaľovacia verzia. V prípade modelu Opel Mokka je však rozdiel menší, a to 35 % (9 411 €).
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nissan avizuje aj vyrovnanie cien elektromobilov a spaľovacích áut
Elektromobily majú byť onedlho lacnejšie na výrobu ako spaľováky, ale drahšie na opravu
Nemecká lobby za spaľováky nepoľavuje a ako vnímajú európske elektromobily Číňania, hovoril šéf Polestaru
ODBER NOVINIEK
6 komentárov
V EU stále platí premisa, že elektroauto je módny tovar, a výrobcovia podľa toho jednajú a tvoria ceny! Mali by sme ich vyliečiť z tejto ilúzie !!! ………… Veď hej, ale kto, a ako rýchlo to dokáže! 🙂
Pekný slnečný predposledný prázdninový víkend všetkým čitateľom a čakateľom na lepšie časy želá ANDIAMO!
Neviem kde páni analytici čerpajú dáta, ale moc mi to nesedí. Zoberme si VW Golf čínska cena 20 000 €, slovenská 22 000 €. VW ID3 čínska cena 15 000 €, slovenská 36 000 €. V Číne aj po odrátaní dotácií na EV (pre ID3 cca 1 500 €) sú elektrické autá výrazne lacnejšie. Otázka znie, keď sa vo vyspelej Číne dosiahla parita už v roku 2023, za koľko rokov sa tak stane aj v zaostalej EU. Túto otázku by mali dávať predovšetkým ,,nebojácni a inteligentný novinári“ (česť výnimkám), ,,mimoriadne talentovaným“ manažérom európskych automobiliek. Lámem si hlavu nad tým, keď Elonovi Muskovi za mimoriadne výkony nevyplatia odmeny a európskym neschopným manažérom naopak stovky miliónov.
Tak si k čínskym elektromobilom pripočítaj aj dotácie čínskej vlády, ktoré nezverejňujú, pracovné podmienky Číňanov, ich mzdy a pracovný čas a tiež ceny surovín, ktoré ťažia na svojom území.
Vaša argumentácia je nelogická. Inak by rozdiel cien bol dvojnásobný aj v prípade VW Golf, kde je iba 2 000 €. Zároveň pri aktuálnej robotizácii tvoria náklady na mzdu menej ako 15% z ceny produktu. Relevantný je argument o cenách surovín (pridávam aj cenu energií) , kde európska únia pácha ekonomickú samovraždu. V dnešnej dobe robotizácie keď EU má až desaťnásobné ceny energií voči Číne a minimálne štvornásobné voči USA máme jedinú možnosť a to rozpad európskych reťazcov výrobných firiem. Zásadným problémom je, že obyvatelia Európy ani nechápu rozsah ich úpadku a následné konzekvencie. To je spôsobené úpadkom vzdelania a vedomostí.
Čínska vláda dotuje automobilky vyrábajúce elektromobily. Preto prijala EÚi clá. Ďalej Čína kašle na emisie a páli lacné čínske uhlie. Preto má polovičné ceny elektriny. 64 % elektriny v Číne je z fosílnych palív. V EÚ je to 40 %.
A keď to príliš poserú, odchádzajú s tými zlatymi padákmi!