Európania pracujú na lacnejších batériách na báze dreva

5

Najväčšia európska spoločnosť zameraná na batérie, Northvolt zo Švédska, ktorú založil bývalý viceprezident Tesly Peter Carlsson, oznámila spoluprácu s ďalšou európskou spoločnosťou Stora Enso na „vývoji batérií na báze dreva„. Pomôcť má konkrétne lignín, ktorý je vo veľkom množstve obsiahnutý aj v stromoch.

Zdá sa, že spoločnosť Northvolt je najväčšou nádejou Európy z hľadiska budovanie „domácich“ batériových kapacít. Pracuje pritom na rôznych druhoch batériových článkov, čoho najnovším dôkazom je ohlásenie spolupráce s fínskou spoločnosťou Stora Enso (tá je okrem iného jedným z najväčších súkromných vlastníkov lesov na svete) na udržateľných batériách používajúcich tvrdý uhlík na báze lignínu.

Cieľom je vyvinúť „prvú priemyselne vyrábanú batériu na svete s anódou pochádzajúcou výlučne z európskych surovín, čím sa zníži uhlíková stopa aj náklady“. Využívať sa má v rámci elektromobility, ako aj stacionárnych úložísk energie.

Jedným z kľúčových prvkov novej batérie má byť polymér rastlinného pôvodu, lignín, ktorý je druhou najčastejšie sa vyskytujúcou organickou zlúčeninou na zemskom povrchu (po celulóze). Lignín je napr. veľmi dôležitou súčasťou stromov (tie obsahujú 20 až 30 % tejto zlúčeniny), keďže pôsobí ako účinné spojivo. Ide pritom o jeden z najväčších obnoviteľných zdrojov uhlíka na svete.

Spoločnosť Stora Denso zabezpečí v rámci spolupráce tvrdí uhlík na báze lignínu “ Lignode®“ vyrobeného zo stromov, ktorý sa bude používať v rámci anódy nových batérií. Northvolt zas bude mať na starosti návrh batériových článkov, vývoj výrobného procesu a škálovanie technológie. Švédska batériová spoločnosť pritom hovorí o vývoji lacnejšej batériovej chémie, ktorá zníži náklady.

O spoločnosti Northvolt

Spoločnosť Northvolt vznikla v roku 2016 a je dôležitým členom Európskej batériovej aliancie. Koncom minulého roka oznámila, že vyrobila prvý batériový článok, ktorý bol kompletne navrhnutý, vyvinutý a vyrobený európskou spoločnosťou produkujúcou batérie, a to v rámci „gigafactory“. A dodávky prvým zákazníkom spustila v máji tohto roku.

Prvý závod vo Švédsku má v nasledujúcich rokoch dosiahnuť kapacitu 60 GWh ročne a ďalšie gigafactory sú na ceste. Northvolt má aktuálne vyše 3 000 zamestnancov a kontrakty na batérie v celkovej hodnote 55 mld. €. Medzi jej zákazníkov patria spoločnosti ako BMW, Fluence, Scania, Volkswagen, Volvo Cars či Polestar. A Northvolt tiež plánuje masovú recykláciu batérií.

Zdroj: Northvolt

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Rozbor novej batérie „Tesla 4680“ odhalil aj prekvapenia
Nová batéria od giganta CATL má umožniť dojazd cez 1 000 km a nabitie za 10 min
Solid-state batérie môžu byť „revolučné“ aj po environmentálnej stránke

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

5 komentárov

  1. Po prečítaní nadpisu článku (Európania pracujú na lacnejších batériách na báze dreva) som si myslel, že je to vtip a hneď mi napadlo, ako sa dvaja bavia:
    „Vieš, ža sa dá zvárať drevo?“
    Ten druhý odpovie: „Áno, ale musíš použiť bukové elektródy!“
    Po prečítaní celého článku mi ale hneď bolo jasné, že toto vtip ani žiaden hoax nie je.
    Niečo na tom fakt bude!

Pridajte komentár