Mesto Bratislava vnáša viac svetla do fungovania chystaných nízkoemisných zón

1

Bratislava sa pripravuje na zavádzanie tzv. nízkoemisných zón, ktoré zamedzia prístupu emisne problematických automobilov do určitej vyhradenej oblasti. Mesto aktuálne informuje, akým systémom by to malo fungovať a kto dostane výnimku.

Nízkoemisné či bezemisné zóny sú trendom, ktorý vyplýva z čoraz horšej kvality ovzdušia, a to najmä vo veľkých, zastavaných a preľudnených mestách s hustou automobilovou dopravou. Jedným z nástrojov, ako zabezpečiť zlepšenie v tejto oblasti, je aj zákaz vjazdu motorových vozidiel do vyhradených územných zón, ktoré svojou prevádzkou znečisťujú ovzdušie najviac (nízkoemisné zóny), resp. ktorých pohonný systém produkuje akékoľvek lokálne emisie (bezemisné zóny – vjazd povolený len elektromobilom, príp. hybridom jazdiacim čisto na elektrinu).

A mesto Bratislava sa rozhodlo pre zavedenie nízkoemisných zón. Obmedzenia sa pritom pravdepodobne dotknú najmä automobilov, ktoré splňujú len staršie emisné štandardy. Bude na samotných mestských častiach, ako sa v tomto smere rozhodnú, pričom budú musieť samozrejme rešpektovať príslušnú legislatívu.

Vhodné miesta

Bratislavská mestská časť Staré Mesto aktuálne informuje, že miesto zriadenia si budú určovať jednotlivé mestské časti, v prípade, že sa rozhodnú zriadiť na svojom území nízkoemisnú zónu. Tie by však mali byť zavádzané v obytných zónach s cestnými komunikáciami 3. a 4. triedy.

Vhodné by tak mali byť „menšie logicky ucelené zhluky ulíc“. Obchádzkové trasy by mali byť pritom vedené po cestných komunikáciách 1. a 2. triedy.

Výnimky

Staré Mesto tiež informuje, že rezidenti, ťažko zdravotne postihnutí občania či podnikatelia sa nemusia obávať, že im bude v rámci nízkoemisných zón zamedzený prístup domov, na úrady či na miesta výkonu podnikateľskej činnosti. A to aj keď ich vozidlá nespĺňajú stanovené podmienky.

V kompetencii metských častí je aj zadefinovanie nízkoemisných zón vo vzťahu k pracovným vozidlám, napríklad z oblasti zásobovania. Rešpektovať však musia „Zákona o ovzduší“ (Príloha č. 1a k zákonu č. 137/2010 Z. z.).

Zriaďovanie je dobrovoľné

Staré Mesto zdôrazňuje, že zriaďovanie nízkoesných zón je dobrovoľné. Záleží to teda od rozhodnutia starostov a poslancov mestských častí. A to platí kdekoľvek na Slovensku, odkedy sa pred 3 rokmi zaviedla príslušná legislatíva.

elektromobily ekologia

Ilustračná fotografia. Ruben de Rijcke (CC BY-SA 3.0)

Na zriadenie takejto zóny je pritom potrebné vypracovať štúdiu, ktorá zahŕňa preskúmanie vybranej lokality a naplánovanie obchádzkových trás, pričom potom prídu na rad projekty pre zabezpečenie organizácie dopravy. Bratislavská mestská časť Staré Mesto tiež informuje, že už spomínaný proces odštartovala a je v „štádiu prípravy vstupných dát“.

Zdroj titulnej fotografie: Marc Ryckaert/MJJR (CC BY 3.0)

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Že dízle sú viac „eko“ ako elektromobily? Čo na to zdravý sedliacky rozum?
Automobilkám hrozia kvôli emisiám obrovské pokuty. Ktorým najviac?
Hybridy BMW by mohli jazdiť v mestách „nútene“ čisto na elektrinu

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Jeden komentár

  1. Bratislava – super.
    A čo napríklad Žilina? Žilina urobila jednu obrovskú vec – zaviedla trolejbusy. Tiež super.
    Odvtedy absolútne nič.
    Teda predsa len niečo – vyrúbala veľký park v centre mesta a teraz tam stojí obrovské nákupné centrum. Taktiež „super“. Úplne „naj – super“!

Pridajte komentár