Mesto Bratislava vnáša viac svetla do fungovania chystaných nízkoemisných zón

3

Bratislava sa pripravuje na zavádzanie tzv. nízkoemisných zón, ktoré zamedzia prístupu emisne problematických automobilov do určitej vyhradenej oblasti. Mesto aktuálne informuje, akým systémom by to malo fungovať a kto dostane výnimku.

Nízkoemisné či bezemisné zóny sú trendom, ktorý vyplýva z čoraz horšej kvality ovzdušia, a to najmä vo veľkých, zastavaných a preľudnených mestách s hustou automobilovou dopravou. Jedným z nástrojov, ako zabezpečiť zlepšenie v tejto oblasti, je aj zákaz vjazdu motorových vozidiel do vyhradených územných zón, ktoré svojou prevádzkou znečisťujú ovzdušie najviac (nízkoemisné zóny), resp. ktorých pohonný systém produkuje akékoľvek lokálne emisie (bezemisné zóny – vjazd povolený len elektromobilom, príp. hybridom jazdiacim čisto na elektrinu).

A mesto Bratislava sa rozhodlo pre zavedenie nízkoemisných zón. Obmedzenia sa pritom pravdepodobne dotknú najmä automobilov, ktoré splňujú len staršie emisné štandardy. Bude na samotných mestských častiach, ako sa v tomto smere rozhodnú, pričom budú musieť samozrejme rešpektovať príslušnú legislatívu.

Vhodné miesta

Bratislavská mestská časť Staré Mesto aktuálne informuje, že miesto zriadenia si budú určovať jednotlivé mestské časti, v prípade, že sa rozhodnú zriadiť na svojom území nízkoemisnú zónu. Tie by však mali byť zavádzané v obytných zónach s cestnými komunikáciami 3. a 4. triedy.

Vhodné by tak mali byť „menšie logicky ucelené zhluky ulíc“. Obchádzkové trasy by mali byť pritom vedené po cestných komunikáciách 1. a 2. triedy.

Výnimky

Staré Mesto tiež informuje, že rezidenti, ťažko zdravotne postihnutí občania či podnikatelia sa nemusia obávať, že im bude v rámci nízkoemisných zón zamedzený prístup domov, na úrady či na miesta výkonu podnikateľskej činnosti. A to aj keď ich vozidlá nespĺňajú stanovené podmienky.

V kompetencii metských častí je aj zadefinovanie nízkoemisných zón vo vzťahu k pracovným vozidlám, napríklad z oblasti zásobovania. Rešpektovať však musia „Zákona o ovzduší“ (Príloha č. 1a k zákonu č. 137/2010 Z. z.).

Zriaďovanie je dobrovoľné

Staré Mesto zdôrazňuje, že zriaďovanie nízkoesných zón je dobrovoľné. Záleží to teda od rozhodnutia starostov a poslancov mestských častí. A to platí kdekoľvek na Slovensku, odkedy sa pred 3 rokmi zaviedla príslušná legislatíva.

elektromobily ekologia

Ilustračná fotografia. Ruben de Rijcke (CC BY-SA 3.0)

Na zriadenie takejto zóny je pritom potrebné vypracovať štúdiu, ktorá zahŕňa preskúmanie vybranej lokality a naplánovanie obchádzkových trás, pričom potom prídu na rad projekty pre zabezpečenie organizácie dopravy. Bratislavská mestská časť Staré Mesto tiež informuje, že už spomínaný proces odštartovala a je v „štádiu prípravy vstupných dát“.

Zdroj titulnej fotografie: Marc Ryckaert/MJJR (CC BY 3.0)

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Že dízle sú viac „eko“ ako elektromobily? Čo na to zdravý sedliacky rozum?
Automobilkám hrozia kvôli emisiám obrovské pokuty. Ktorým najviac?
Hybridy BMW by mohli jazdiť v mestách „nútene“ čisto na elektrinu

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

3 komentáre

  1. Bratislava – super.
    A čo napríklad Žilina? Žilina urobila jednu obrovskú vec – zaviedla trolejbusy. Tiež super.
    Odvtedy absolútne nič.
    Teda predsa len niečo – vyrúbala veľký park v centre mesta a teraz tam stojí obrovské nákupné centrum. Taktiež „super“. Úplne „naj – super“!

  2. „Staré Mesto tiež informuje, že rezidenti, ťažko zdravotne postihnutí občania či podnikatelia sa nemusia obávať, že im bude v rámci nízkoemisných zón zamedzený prístup domov, na úrady či na miesta výkonu podnikateľskej činnosti. A to aj keď ich vozidlá nespĺňajú stanovené podmienky.“

    Do piče, tak aký to má význam, keď aj tak tam všetci budú stále jazdiť na starých vergľoch?

  3. Este nie je cas na zavadzanie nizkoemisnych zon. Pozrime si aktualnu ponuku elektrickych vozidiel typu dodavky, pickup. Ich dojazd a ceny. Je to uplna katastrofa. v podstate ziadna ponuka. Vyrobcovia vyvyjaju buď mikro auticka v tvare orechovej skrupinky vhodne na odvoz len vlastneho zadku a spolujazdca, alebo supersporty s rovnakym vyuzitim, len este vyssou cenovkou. Nic pre zasobovanie. Dokonca ani rodinne auta typu kombi, alebo van. Takze pokial chce niekto zavadzat nizkoemisne zony, najprv musi byt dobra ponuka el.vozidiel za cenu priblizuju sa spalovakom. Rad by som si kupil novu elektricku dodavku. Ja som nadsenec elektromobilov Ale nemam aku. S tym co je na trhu nedojdem z Bratislavy v zapche ani len do Komarna a späť. (Bez kurenia alebo klimy mozno ano) Vitajte v 19-stom storoci. O cene sa uz ani nebudem zmieňovať. Takze kym trh neponuka potrebne el.vozidla za cenu podobnu spalovakom, nesuhlasim s nizkoemisnymi zonami.

Pridajte komentár