Automobilka Nissan pracuje na naplnení svojho elektrifikačného plánu, ktorého súčasťou je aj vývoj, výroba a nasadenie batérií novej generácie s pevný elektrolytom – tzv. solid-state. Očakáva sa pritom, že pozdvihnú elektromobily na úplne novú úroveň. A aktuálne sme sa dozvedeli novinky z vývoja.
Nissan oznámil koncom roka 2021 svoj strategický plán, v rámci ktorého sa zaviazal v nasledujúcich 5 rokoch investovať 15,6 mld. € predovšetkým do elektromobility. Jeho súčasťou je aj 15 nových plne elektrických modelov (do r. 2030) či solid-state batérie.
Minulý rok japonská automobilka predstavila prototyp produkčného zariadenia na výrobu laminovaných batériových článkov typu solid-state. A už budúci rok plánuje vybudovať pilotnú výrobnú linku. Prostredníctvom nej chce študovať materiály, dizajn a výrobné procesy, čo má prispieť k vývoju „lacných“ solid-state batérií (odhadom 75 $/kWh v roku 2028, neskôr 65 $/kWh) a ich hromadnej výrobe. Prvý elektromobil Nissan so solid-state batériami sa má dostať na trh v roku 2028.
- Zdroj: Nissan
- Zdroj: Nissan
- Zdroj: Nissan
Novinky ohľadom solid-state batérie od Nissanu
Portál Autocar aktuálne priniesol zaujímavé vyjadrenia šéfa výskumu a vývoja spoločnosti Nissan Europe Davida Mossa ohľadom vyvíjaných solid-state batérií.
Moss si myslí, že majú v rukách „niečo výnimočné“ a verí, že sú v rámci tejto technológie v skupine lídrov. A z hľadiska úplnej eliminácie tekutých častí batérie by mohol byť Nissan dokonca úplne na čele. V aktuálnej fáze vývoja pritom prešli od malých „gombíkových“ článkov k väčším štvorcovým článkom („10 cm“).

Zdroj: Nissan
Finálne články majú mať veľkosť notebooku, pričom cieľom je aby mali 2-násobnú hustotu energie, 3-násobnú rýchlosť nabíjania a polovičné výrobné náklady v porovnaní s konvenčnými li-ion batériami. Žiaľ, nepoznáme presné referenčné hodnoty, s ktorými Nissan počítal.
Na otázku, či zvládnu nabíjanie výkonom 400 kW, však Moss odpovedal kladne. Dôležité pritom je, že nabíjanie by malo byť konzistentnejšie a nemala by mať naň významný vplyv teplota. Moss tiež uviedol, že možno budú ponúkať 2 veľkosti svojej solid-state batérie. Z toho jednu pre používateľov vyžadujúcich „obrovský dojazd“.
Pokračuje aj vývoj konvenčných li-ion batérií
Nissan taktiež pokračuje vo vývoji technológie konvenčných li-ion batérií. Podľa Mossa sa dočkáme novej generácie v priebehu pár rokov a ďalšej „bezkobaltovej“ generácie v roku 2028. Tá by mala priniesť o 65 % nižšie výrobné náklady.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
NASA pracuje na solid-state batérii aj ultra-rýchlom „5-min“ nabíjaní
Na Slovensku by sa mohli vyrábať batériové „superčlánky“ s technológiou solid-state
„Revolučné 5-minútové“ batérie od StoreDot testuje 15 svetových automobiliek. Ich výroba má byť na ceste
5 komentárov
Človek už tak nejak podvedome filtruje informácie – môže to tak byť, nemôže to tak byť, je to iba chválenkárstvo, alebo bohapustý výmysel, hoax, prípadne je to fakt prevratná vec…
V prípade Nissanu by som bol asi dosť prístupný myšlienke – „a prečo nie“?
Nissan totiž prišiel asi pred 12 rokmi so svojím modelom Nissan Leaf, ktorým doslova „prerazil“ na trhu ako fakticky prvý „hromadný“ výrobca elektromobilov. Potom sa veľmi dlho držal na čele rebríčka v predajoch BEV.
To, že „zaspal na vavrínoch“ a dlho neinovoval, je zase druhá vec.
A teraz druhá otázka: Keď dokázal byť Nissan prvý v segmente BEV, prečo by nemohol byť lídrom aj v oblasti batérií?
Lebo zaspali a už iba vyvíjajú, zatial čo ostatní vyrábajú.
Nissan už vodu nenamúti
Bla bla bla
Nissan=babráci, ktorí to dotiahli v minulosti do krachu a teraz znova a zas…
Celá ich skupina sa topí v problémoch. Arogancia, ani náznak sebareflexie.
Zaujímavé bude sledovať vstup čínskych automobiliek na japonský trh. Ak tam prerazia, napriek japonskému protekcionizmu a šovinizmu, bude to znamenať, že Číňania nie sú len trocha lepší, ale zásadne lepší, ako Japonci. Reálne sa môžeme pozerať na kolaps japonských automobiliek v priamom prenose.
Každý měsíc čteme o „zázračných“ nových bateriích. Už roky. A staré dobré lithium v 18650 jezdí pořád, navzdory vynálezům. Tak jednou se snad dožijeme….