Nissan sa pripravuje na výrobu solid-state batérií, ktoré majú „zmeniť hru“

14

Od technológie batérií s elektrolytom v pevnom skupenstve, tzv. solid-state batérií, sa vo všeobecnosti očakáva naozaj veľmi veľa. Hovorí sa pritom o nich aj ako o „svätom gráli“ elektromobility. A na tejto technológii tiež pracuje Nissan, pričom chystá pilotnú výrobu. Čo si sľubuje od solid-state batérií a kedy sa majú objaviť v elektromobiloch?

Solid-state technológia má priniesť podstatné vylepšenia v rámci všetkých kľúčových vlastností batérií pre elektromobily. Nissan pritom spomína, že sa stanú „game-changerom“, a teda zmenia pravidlá hry a akcelerujú popularitu elektromobilov. Ukazuje sa však, že tá rýchlo rastie aj bez tejto technológie.

Každopádne ďalšie vylepšenie batérií môže eliminovať niektoré vlastnosti elektromobilov, cez ktoré sa mnohí motoristi v súčasnosti nevedia preniesť alebo si myslia, že sa cez ne nedokážu preniesť.

Nissan ohľadom solid-state batérií hovorí, že „majú cca 2-násobnú energetickú hustotu v porovnaní s bežnými li-ion batériami, výrazne kratší čas nabíjania vďaka vynikajúcemu nabíjaciemu/vybíjaciemu výkonu a nižšie náklady vďaka možnosti použitia lacnejších materiálov“.

Japonská automobilka preto očakáva, že táto technológia batérií sa bude používať v širokom spektre segmentov vozidiel, vrátane pickupov a pomôže zvýšiť konkurencieschopnosť jej elektromobilov.

Prvé kroky k výrobe

Nissan už začína podnikať reálne kroky, ktoré zabezpečia produkciu batérií s pevným elektrolytom. Nedávno pritom predstavil prototyp produkčného zariadenia na výrobu laminovaných batériových článkov typu solid-state. A v roku 2024 plánuje v Jokohame vybudovať pilotnú výrobnú linku. Prostredníctvom nej chce študovať materiály, dizajn a výrobné procesy, čo prispeje k vývoju solid-state batérií a ich hromadnej výrobe.

Nissan verí, že v roku 2028 môže dosiahnuť cenu solid-state batérií na úrovni 75 $ za 1 kWh a neskôr 65 $ za 1 kWh, čo má priniesť vyrovnanie cien elektrických a spaľovacích áut. Nevieme však, či na úrovni batériových článkov alebo celého batériového packu. Vo všeobecnosti sa pritom cenová parita elektromobilov a spaľovákov predpokladá pri poklese cien batérií pod 100 $/kWh na úrovni batériového packu.

Japonská automobilka očakáva, že svoj prvý elektromobil vybavený vlastnými solid-state batériami uvedie na trh v roku 2028.

Zdroj: Nissan

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Hyundai spolupracuje na obrích solid-state batériách pre svoje elektromobily
Nový plán Nissanu zahŕňa 15 elektromobilov. Spoznali sme prvé 4 v koncepčnej podobe
Elektrický superšport od Lexusu s dojazdom 700 km dostane solid-state batériu

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

14 komentárov

      • Milý JD, tak ako odišli parné stroje a „televízory na brikety“, odídu aj spaľováky, ale to ešte neznamená, že ich pri tom musíme ešte dnes všetky „obesiť alebo ukrižovať“, aby sme ukázali, akí sme my dobrí, spravodliví a zelení ! …..

        • Veľmi trefné prirovnanie s tými parnými strojmi, milý ANONYM.
          Ale pozor, tu nikto nikoho nechce ukrižovať ani obesiť, každý len vyjadruje svoj názor…!

          • Tí „tancujúci šamani“ na fiktívnych troskách ICE áut sú tí, ktorý sa doslova nenávistne vyjadrujú o ICE autách! Elektofanatici sú pre BEV zanietení, a možno si ho kúpia aj za svoje posledné peniaze, ale nemusia pritom nenávidieť všetko iné doterajšie, postupne odchádzajúce ….

  1. Aj ja patrím k tým, ktorí aktuálne neuvažujú o kúpe BEV kvôli súčasnej kapacite batérií a cenám vozidiel. Dnes kupujú elektroautá tí, ktorí si to môžu dovoliť, alebo ich ženie prestíž byť in! Neviem, či sú medzi nimi aj tí, ktorý vo svojich komentároch „tancujú ako šamani“ na fiktívnych troskách ICE áut! 🙂

    • Jozef Kotík on

      BEV si kupujú hlavne tí, ktorým to ekonomicky myslí a vedia dobre a správne zainvestovať. (A samozrejme majú na to.)
      Vidia, ako prudko rastú ceny fosílnych palív a pokiaľ ešte zainvestujú aj do solárnych panelov, majú „pohonné hmoty“ zadarmo. K tomu ešte minimálne náklady na údržbu a ľahko si to podčiarknu a spočítajú. Aj keď prvotné náklady sú vyššie ako pri kúpe ICE.
      A prečo by si elektroautá nekupovali „tancujúci šamani“ a „elektrofanatici“?
      Tí v prvom rade!

  2. Niekomu mozno nie no ja už teraz plánujem kúpu e-nira pol roka po tom ako som kúpil na firmu benzín ktorý som dal prerobiť na lpg..
    po tom ako orkovia napadli ukrajinu sa mi cena lpg zvýšila natoľko, že denné jazdenie 200km do práce a 200km z práce pri kúpe elektromobilu v hodnote 40k€ ušetrím pri najhoršom možnom výpočte na cenu leasingu..
    emlbikita prichádzala ale iba liliputlerovi sa podarilo to čo sa nepodarilo ani štátnym dotáciám

  3. 2028 sa mi zdá priďaleko, dovtedy sa ešte veľa zmení v technológiách batérií. Tesla má už dnes články 4680, ktoré „ponúkajú takmer päťnásobok skladovania energie za polovičné náklady v porovnaní s už teraz poprednou technológiou batérií od spoločnosti Tesla“ (cleantechnica.com)

Pridajte komentár