Elektromobilka NIO začína používať „kríženca“ LFP a NMC batérií. Čo prináša?

7

Čínsky e-mobility startup NIO, ktorý je jednou z trhovo najhodnotnejších automobiliek sveta a ktorý začal aj svoju európsku expanziu, predstavil hybridnú batériu, ktorá kombinuje 2 typy li-ion batériových článkov s úplne odlišnou chémiou. A to LFP a NCM. Čo má priniesť?

Do elektromobilky NIO sa vkladajú veľké nádeje, aj preto, že sa snaží prinášať inovácie. A tou je aj hybridná batéria (pre elektromobily) s upgradovanou technológiou Cell-To-Pack (CTP). Nejde pritom o žiadny prototyp, ale batériu, ktorú NIO začalo nasadzovať do svojich elektromobilov.

A to konkrétne do modelov so „štandardným dojazdom“, v rámci ktorých hybridná batéria s kapacitou 75 kWh nahradila NCM batérie s kapacitou 70 kWh. Cena modelov sa pritom nemení a nemení sa ani cena batérie v prípade jej prenájmu.

Ako uvádza spoločnosť NIO, predstavená batéria je hybridom ternárnych lítiových a LFP batériových článkov. To znamená, že batéria tohto typu môže pozostávať ako z batériových článkov s chémiou NMC (nikel-mangán-kobalt) / NCA (nikel-kobalt-hliník), tak aj batériových článkov LFP (lítium-železo-fosfát). Predstavená batéria  zrejme kombinuje články LFP a NMC.

Ide pritom o dva najrozšírenejšie typy článkov v rámci moderných elektromobilov. Ternárne lítiové články dominujú už dlhšiu dobu, podiel LFP však významne stúpa.

Nová hybridná batéria od spoločnosti NIO používa aj „novú generáciu technológie CTP“. CTP vo všeobecnosti obchádza batériové moduly, pričom batériové články sa v rámci packu inštalujú „priamo“. To vo všeobecnosti okrem iného prináša nižšie priestorové nároky, vyššiu energetickú hustotu celého packu či zjednodušenie výroby.

NIO uvádza, že nová technológia CTP zjednodušuje produkciu a montáž o 10 %, zvyšuje objemové využitie o 5 % a zvyšuje energetickú hustotu celého batériového packu o 14 % na 142 Wh/kg.

Lepšie vlastnosti v zime

Hybridná batéria má v porovnaní s batériou vybavenou čisto LFP článkami priniesť menšie straty dojazdu vozidla vplyvom nízkych okolitých teplôt. A to o 25 %, čo má znamenať rovnakú „zimnú“ výkonnosť ako v prípade ternárnych lítiových batérií (NMC/NCA). Využíva pritom všeobecné prednosti ternárnych batérií a špeciálne navrhnutý systém tepelného manažmentu.

Spoločnosť NIO sa tiež chváli, že vyvinula systém odhadovania stavu kapacity batérie (SoC), ktorý znižuje chybu odhadu na menej ako 3 % a dosahuje tak úroveň odhadu ako v prípade ternárnych lítiových batérií.

Nuž, sme zvedaví, či kombinovanie rôznych batériových článkov bude ďalšou z ciest, ako vylepšiť batérie či znížiť výrobné náklady. Veď napr. aj Teslou podporované laboratórium Jeffa Dahna, okrem iného pracuje na vývoji hybridných batérií, ktoré používajú články typu li-ion a li-metal.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Do Európy mieri aj čínske NIO. Okrem elektromobilov ponúkne tiež stanice na výmenu batérií
Tesly by mohli mať „chemický predlžovač dojazdu“. Vďaka hybridnej batérii
„Revolučná“ solid-state batéria a stanice na rýchlu výmenu batérií 2.0 – ďalšie novinky od NIO

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

7 komentárov

  1. Ďalší mačkopes, ktorý sa masovo nepresadí. Zjavne používajú menej vyspelé články LFP. Nové majú podstatne vyššiu gravimetrickú hustotu a aj celkovo lepšie vlastnosti. Netreba zabúdať, že nové vylepšenia NMC sa dajú často aplikovať aj pre LFP. Aj keď pre low cost segment nás už za rohom čakajú sodíkové batérie. Tie majú ešte lepšie vlastnosti v chlade a teple, ako NMC a LFP.

    • Sodíkové batérie majú obrovskú perspektívu. Okrem iných dôvodov – priam neporovnateľná cena a dostupnosť sodíka v porovnaní s lítiom.
      A taktiež nevidím žiadnu budúcnosť kríženca mačkopsa LFP NMC.
      To akoby sme chceli vyrobiť kríženca benzínového a dízlového motora – z každého zobrať jeho dobré vlastnosti.
      Alebo kríženca dvojtaktu (z Trabanta) a štvortaktu (zo Škody 100).
      Jedna väčšia hlúposť ako druhá.
      Dovolím si použiť prirovnanie od Ivo Tomana (snáď mi to Ivo Toman odpustí) – buď je to tak alebo inak.
      Chlap nemôže povedať – bol som svojej manželke verný na 95 %.
      Alebo žena nemôže povedať – som tehotná na 70 %.
      Buď je alebo nie je!

      • Sa mi paci ako hned odpisujete mackopsov 😀 ved samotna NMC ktora je momentalne najviac pouzivana je krizenec LMO a LCO a to este s primiesanym velkym obsahom niklu. Vyhoda LFP je zase omnoho lepsia bezpecnost, cize ak by sa toto podarilo dosiahnut tak by som tento typ baterie vobec nezatracoval. Zaujimala by ma vsak hmotnost takejto baterie, kedze LFP ma nizsiu specificku energiu.
        A ano, z ekonomickeho hladiska su sodikove baterie velmi vyhodne, ale nie z hladiska hmotnosti. Na-ion maju specificku energiu nizsiu ako LFP a podstatne nizsiu ako NMC.

    • Cylindrické používal Mercedes B a Toyota RAV. Zhodou okolností, dodávateľom packu bola Tesla 🙂
      Momentálne takmer všetci používajú prismatic a pouch cells. Dôvodom je cena a jednoduchšia technológia. V cylindrických batériách rolujete materiál, čo je technologicky náročnejšie zvládnuť.

      Inak Tesla je ochotná nakúpiť prakticky akékoľvek (veľké) množstvá cylindrických a prismatických článkov od akéhokoľvek dodávateľa (okrem pouch cells, tie odmietajú). Stačí splniť kvalitu, cenu a stabilitu vysokých dodávok. Batérií je proste veľký nedostatok. Preto pribrali okrem Panasonicu (NCA), LG (NCM) aj CATL (prismatické LFP). A CATL je zároveň páka Tesly na tlačenie ceny smerom na dol u Panasonicu a LG. CATL je schopný extrémne rýchlo škálovať výrobu a agresívne tlačiť cenu LFP dole aj v porovnaní s ostatnými čínskymi výrobcami LFP. Výnimkou je BYD, ktoré má lepšiu cenu aj technickú kvalitu vďaka cell to pack. Bohužiaľ však nedokáže udržať s CATL rýchlosť škálovania výroby. Ten je dnes najväčší výrobca na svete. A stále agresívne rastie. Už aj v Európe…

        • Iba čínska továreň Tesly používa cylindrické (NCA a NCM) a prismatické (výhradne LFP) v 3 aj Y. Ostatné továrne Tesly LFP nemontujú. Môže sa to zmeniť, pretože v EU otvára CATL fabriku.

Pridajte komentár