Čínskej e-mobility spoločnosti NIO, ktorá vyrába väčšie prémiové „SUV-čka“, sa na domácom trhu darí. Nie je preto prekvapením, že chce skúsiť šťastie aj na zahraničných trhoch, vrátane Európy. NIO ponúka tiež zaujímavé služby ako možnosť rýchlej výmeny „vybitých“ batérií či prenájom batérií.
Šéf automobilky NIO, William Li, uviedol, že chcú vstúpiť na medzinárodné trhy od druhej polovice budúceho roka. Najskôr sa tak má stať v rámci „vybraných európskych krajín,“ informuje Autonews. Ďalšie trhy by mali nasledovať od roku 2022.
Modely
NIO má aktuálne vo svojej ponuke 3 plne elektrické modely, a to ES8, ES6 a EC6 (ide v podstate o „SUC“ verziu modelu ES6).
Vlajková loď NIO ES8 (cena na čínskom trhu od 57 000 €) je veľkým 5-metrovým SUV s rázvorom 3 metre, ktoré je dostupné v 3 verziách s batériami o kapacite 70, 84 a 100 kWh. Top verzia ponúka dojazd 580 km podľa „optimistického“ cyklu NEDC. Vyššie verzie disponujú výkonom 400 kW.
Pre Európanov by mohlo byť zrejme zaujímavejšie o niečo menšie SUV ES6 (cena na čínskom trhu od 44 000 €), ktoré má v podstate rovnakú techniku ako vlajkový model. Vďaka menšej veľkosti a hmotnosti je však o niečo efektívnejšie, čo sa prejavilo aj na väčšom dojazde – 610 km (100 kWh verzia).
Rýchla výmena a prenájom batérií
Zaujímavosťou je, že elektromobily NIO podporujú rýchlu výmenu batérií. V Číne je aktuálne 143 staníc, ktoré dokážu vymeniť „vybitú“ batériu za plne nabitú za 3 až 6 min. Táto sieť sa pritom rozširuje priemerne o cca 1 stanicu denne. V júni spoločnosť NIO oznámila, že bola vykonaná 500-tisíca výmena batérie, takže sa zdá, že dopyt po tejto službe je značný.
Aktuálne zas NIO hlási, že zavádza novú službu „Batéria ako služba“ (BaaS). Ide v podstate o prenájom batérie na spôsob programu automobilky Renault. Vodič si teda môže kúpiť vozidlo bez batérie a batériu si prenajímať za mesačný poplatok. Elektromobil je tak cenovo dostupnejší.
V prípade základnej 70 kWh batérie je mesačný poplatok za prenájom 120 € (po prepočte). Obstarávacia cena vozidla bez batérie je pritom nižšia o 8 500 €.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Čínsky Aiways U5 sa dostáva do európskeho predpredaja. Spoznali sme ceny
Čínske elektro-SUV BYD Tang EV sa predstavilo prvému európskemu trhu
Čínske elektromobily sú pre Európu hrozbou, varuje predseda Renaultu
3 komentáre
Je to ináč fakt dobrý nápad – dávať baterku do prenájmu. Auto sa zlacní, teda nákupná cena, a odpadajú problémy s baterkou. Veď predsa nie je moja. A navyše – možnosť rýchlej výmeny za nabitú. Prečo nie?
Čiste matematicky vzaté – rozrátaná úspora 8500 Eur pri nákupe – na 120 Eur mesačného prenájmu vyjde zhruba na 6 rokov. To je slušné.
Možno aj toto – prenájom baterky – pomohlo modelu Renault Zoe k rekordným predajom…
To nie je žiadne možno, ale je to fakt, že práve vďaka prenájmu sa Zoe tak dobre predávala.
A aj preto som prekvapený, že to po jej vzore nespravili okamžite aj ostatné automobilky, ktoré sa stále tvária, že výroba ev je ďaleko drahšia hlavne kvôli baterke. Čo sú tiež len kecy, lebo výroba ev je v princípe ďaleko jednoduchšia a tým môže byť aj lacnejšia. A keď už teda plačú, že baterka je drahá, nech ju prenajímajú všetci. Vodiči si to ľahko vedia spočítať a zároveň to odfiltruje vodičov, ktorí chcú kupovať nové auto na nevhodné použitie. (skladovaním v garáži namiesto denného jazdenia)
Tak ja radšej budem mať svoju baterku resp. dve a vzorne ich budem nabíjať nízkimi prúdmi z vlastnej fotovoltaiky, ale tie by sa mali dať vymienať v aute, to by bolo najvhodnejšie aj pre planétu aj pre čo najlacnejšiu amortizáciu batérii. A top by mohlo byť aby sa dalo ku batérii dostať vysokonapätovým meničom na + a – kontakt aby tu bola možnosť ich dobíjať plneostrovne a tak nenastávali ziadne docucávanie drahej elektriny zo siete. Celé je to ešte stále v plienkach a veľmi drahé nabíjacie technológie, čo by ani nemuseli byť, kedže by postačovalo dať do série určitý počet FVT panelov podľa počtu článkov v batériách v sérii tak aby sa napriamo dalo nabíjať v čo najvyššej účinnosti, kde medzi panelmi a batériou by stačil jedinne strážič maximálneho napätia batérie a ked by to napätie nastalo tak panely by sa automaticky odpojili od batérie, alebo manuálne pri sledovaní voltmetra dobíjať len do max 80-90% kapacity. Takto funkuje aj moj fotovoltaicky systém na LiFePO4 batérie, kde rozhodujúce je Float napätie, ktoré si menič stráži a balancéry udržujú batériové články v 100% dobití a tak to je aj v elektromobiloch, len to by sa museli otvoriť spotrebiteľom tak ako trebárs batérie Pylontech.