SR patrí ku krajinám s najnižšími nákladmi na vlastníctvo auta. Elektromobily sú pritom čoraz konkurencieschopnejšie

1

Spoločnosť LeasePlan na základe svojej analýzy uvádza, že aj napriek rastúcim cenám sú elektromobily z hľadiska nákladov na vlastníctvo konkurencieschopnejšie ako kedykoľvek predtým. A prináša tiež rebríček celkových nákladov na vlastníctvo vozidla v 22 európskych krajinách, vrátane Slovenska.

Lízingová spoločnosť LeasePlan zverejnila najnovší Car Cost Index 2022, ktorý analyzuje náklady na vlastníctvo a prevádzku auta (TCO). Index okrem porovnania jednotlivých krajín potvrdzuje rastúci trend čoraz väčšej dostupnosti elektrických vozidiel. Hoci inflácia stúpa, elektromobily sú v súčasnosti konkurencieschopnejšie ako kedykoľvek predtým. Na trhu je tiež rekordne najviac modelov elektrických vozidiel. Kým prvý Car Cost Index zahŕňal len 11 elektromobilov, tohtoročné vydanie už obsahuje až 33 áut s elektrickým pohonom.

Elektromobily sa stávajú dostupnejšie

Elektromobily sú najlepším spôsobom ako ochrániť vodičov pred prudko rastúcimi nákladmi na palivá. Bohužiaľ, vlády zastavujú stimuly pre elektrické vozidlá príliš skoro, a to aj v krajinách s ambicióznymi cieľmi nulových emisií. Tento prístup „zákazu bez plánu“ bude mať katastrofálne dôsledky pre boj proti klimatickým zmenám. Potrebujeme konzistentné a dlhodobé politické stratégie, ktoré zabezpečia, že používanie elektromobilov bude rozumnou voľbou pre všetkých vodičov,“ uviedol Tex Gunning, riaditeľ spoločnosti LeasePlan.

V komplexnej analýze je zapojených 22 krajín: Rakúsko, Belgicko, Česká republika, Dánsko, Fínsko, Francúzsko, Grécko, Holandsko, Írsko, Luxembursko, Maďarsko, Nemecko, Taliansko, Nórsko, Poľsko, Portugalsko, Rumunsko, Slovensko, Španielsko, Švédsko, Švajčiarsko a Veľká Británia.

Z porovnania vyplýva, že:

  • Kompaktné elektrické vozidlá sú cenovo konkurencieschopné v 18 z 22 skúmaných európskych krajín.
  • Štandardné elektrické vozidlá strednej veľkosti sú nákladovo konkurencieschopné v 19 z 22 skúmaných európskych krajín.
  • Prémiové elektromobily strednej veľkosti sú cenovo konkurencieschopné v 18 z 22 skúmaných európskych krajín.

Podľa štúdie sú elektromobily v takmer každom segmente a v každej európskej krajine z hľadiska celkových nákladov na vlastníctvo (TCO) cenovo rovnaké alebo dokonca lacnejšie ako benzínové a dieselové vozidlá, a to aj napriek rastúcim cenám paliva a elektrickej energie.

car cost index 2022

Zdroj: LeasePlan

Náklady na energie v prípade elektromobilov totiž zostávajú výrazne nižšie ako v prípade benzínových a naftových vozidiel – predstavujú 15 % celkových nákladov na vlastníctvo, zatiaľ čo v prípade benzínových a naftových vozidiel je to 23 % a 28 %.

A čo Slovensko?

Priemerné mesačné náklady na prevádzku automobilu sa v Európe značne líšia. Najmenej vozidlá zaťažujú rozpočet Grékov – 905 € mesačne. Na vrchole rebríčka sú už tradične Švajčiari, ktorých náklady sú až 1 313 € mesačne.

Z pohľadu geografického rozloženia sú náklady na prevádzku vozidla relatívne vysoké v severnej Európe, napríklad v Nórsku (1 249 €) a Holandsku (1 166 €). Vo východoeurópskych krajinách sú zas relatívne nízke. V Poľsku je to 927 €, v Rumunsku 975 €.

naklady na vlastnictvo auta europa

Zdroj: LeasePlan

Slovensko je štvrtá krajina s najnižšími nákladmi – 979 € mesačne. Naopak českí vodiči minú každý mesiac  na prevádzku vozidla 1 144 €, čo radí ČR na koniec prvej päťky krajín s najvyššími nákladmi.

Car Cost Index 2022 prináša celkové mesačné náklady na vlastníctvo auta, v ktorých je zahrnuté palivo, amortizácia, dane, poistenie a tiež údržba. Náklady sú spriemerované za prvé štyri roky vlastníctva a týka sa vozidiel s maximálnym ročným nájazdom 30 000 km.

car cost index 2022

Zdroj: LeasePlan

Zdroj: tlačová správa (LeasePlan)

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Vyrovnanie cien elektromobilov a spaľovákov je podľa Volva blízko. Honda a Renault nesúhlasia
Lacnejšie elektromobily sa môžu oneskoriť aj kvôli vojne na Ukrajine, vyplýva z analýzy
Ceny elektromobilov a spaľovákov sa začínajú v Nemecku vyrovnávať nielen vďaka vysokým dotáciám

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Jeden komentár

  1. Dovolím si nepríjemnú poznámku k tomuto prieskumu! Ceny áut v pomere k reálnym príjmom zamestnancov a firiem sú v SR podstatne horšie, ako v ostatných porovnávaných krajinách. Preto sú aj ceny vozidiel stratégiou výrobcov pre SR trochu „učesané“, a k tomu prispievajú niektoré prevádzkové položky! Ale niet sa z čoho tešiť !!!

Pridajte komentár