Batériový pohon môže ako jediný priniesť nižšie náklady na vlastníctvo auta, uvádza ICCT

10

Nezávislá nezisková organizácia „Medzinárodná rada pre čistú dopravu“ (ICCT) prichádza so zaujímavými závermi ohľadom finančnej efektivity pri plnení klimatických cieľov v rámci dopravy prostredníctvom jednotlivých druhov pohonu. Jedným z nich je to, že batériové elektromobily by boli najšetrnejšie k peňaženkám motoristov, pričom náklady na ich vlastníctvo majú byť po roku 2025 nižšie ako v prípade spaľovákov.

Plnenie klimatických cieľov, ktoré zahŕňajú aj značné zníženie emisií CO2 v rámci cestnej dopravy, prinesie výrobcom automobilov zvýšenie nákladov, čoho dôsledkom môžu byť aj vyššie obstarávacie ceny pre spotrebiteľov.

Ako uvádza ICCT na základe svojej analýzy, automobilky sa môžu vydať dvoma cestami pri plnení sprísňujúcich sa emisných noriem. A to optimalizáciou spaľovacích motorov alebo masívnejšou elektrifikáciou svojho portfólia. Tieto cesty sa však výrazne nelíšia len prístupom, ale aj výškou nevyhnutných investícií.

Peter Mock, výkonný riaditeľ ICCT pre EÚ, v tejto súvislosti uvádza, že v rámci znižovania emisií CO2 prostredníctvom optimalizácie spaľovacích motorov nevedú potrebné investície automobiliek do nových technológií k zníženiu nákladov pre spotrebiteľov v priebehu času.

V prípade elektrifikácie to má byť opačne. Vzhľadom na rýchly vývoj a znižovanie cien batérií ICCT v rámci EÚ očakáva, že napríklad kompaktné elektrické autá veľkosti modelu VW Golf budú do roku 2025 lacnejšie ako porovnateľné spaľováky, a to aj bez dotácií.

ICCT tiež vypočítalo, že ak by v júli Európska únia zvýšila ambície ohľadom znižovania emisií CO2 vozidiel (čo sa aj očakáva, aby bolo možné splniť stanovené klimatické ciele), a to zo súčasných 37,5 % na 70 % do roku 2030, vyžiadalo by si to investície vo výške 1 400 € na jedno vozidlo.

V konečnom dôsledku to však má spotrebiteľom priniesť nižšie náklady na vlastníctvo, a to vďaka úsporám na „palive“. Možná vyššia obstarávacia cena áut má byť pritom vo všeobecnosti vykompenzovaná do 3 rokov.  A v rámci 8 rokov vlastníctva vozidla to má priemernému motoristovi priniesť úspory vo výške 1 500 €. To sa však týka len benefitov plynúcich z nákladov na „pohonné hmoty“. My dodávame, že napr. v prípade batériových elektromobilov vstupujú do hry aj nižšie servisné náklady.

Najefektívnejším riešením batériové elektromobily

Aj ICCT považuje za najefektívnejšiu alternatívu do budúcnosti batériové elektromobily. V prípade plug-in hybridov očakáva ich zastaranie z hľadiska nákladovej perspektívy. Podobne to vidí aj v prípade spaľovacích áut jazdiacich na syntetické palivá. Potrebné veľké investície do nových palív by totiž spôsobili, že spotrebitelia by sa nedočkali úspor ani do roku 2035.

V technológii palivových článkov, ktoré používajú napríklad autá jazdiace na vodík, vidí ICCT veľkú neistotu. Tie by podľa ICCT síce vraj mohli pomôcť pri plnení klimatických cieľov pre rok 2030, avšak pri podstatne vyšších nákladoch ako v prípade batériových technológií. Otázne pritom je, či sú výrobcovia schopní zabezpečiť dostatočne veľké produkčné kapacity pre tento druh vozidiel.

Na záver ešte pripájame graf odhadovaných budúcich nákladov na vlastníctvo vozidiel s jednotlivými druhmi pohonu v EÚ v porovnaní so stavom z roku 2018, podľa štúdie ICCT. Výsledky však zahŕňajú len obstarávacie náklady + náklady na pohonné „hmoty“.

naklady na vlastnictvo aut buducnost eu

Zdroj: ICCT

Zdroj titulnej ilustračnej fotografie: Noya Fields/Flickr (CC BY-SA 2.0)

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elektromobily majú byť po roku 2027 lacnejšie ako spaľovacie autá | BNEF
E-palivá sú ekonomickým a environmentálnym nezmyslom | T&E
Zákaz predaja nových spaľovacích áut zatiaľ plánuje 27 krajín
Väčšina obyvateľov veľkých európskych miest podporuje zákaz predaja spaľovákov

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

10 komentárov

  1. PHEV sa ukázalo ako „drahý úskok bokom“ na ceste k plne elektrickým BEV. Vyžaduje si elektrotechniku a elektroniku k ICE, kilá navyše, priestor uberá batožine, ect. …. A ešte nemusí v praxi ušetriť emisie tak, ako sa to javí pri „laboratórnych“ testoch !!! Drahá hračka to PHEV …..

    • PHEV bol skonštruovaný ako prechodná alternatíva od spaľovákov k BEV, pričom mal spájať a defacto aj spájal výhody oboch riešení – čistá jazda na elektrinu a tiež dlhé jazdy na benzín/diesel bez stresu z dlhého nabíjania resp. nedostupnosti nabíjacích staníc.
      Dnes pri stále sa zvyšujúcich dojazdoch a zvyšujúcich sa počtoch „nabíjačiek“ táto výhoda pomaly ustupuje do úzadia. Napriek tomu sa PHEV stále dobre predávajú.
      Takže to zase nebol až taký „úskok bokom“.
      Ináč je váš komentár dosť trefný.

      • Tento „hybridný úskok bokom“ bol potrebná pre poznanie cesty „slepého čreva“! Komplikované riešenie 2v1 s nepresvedčivým celkovým výsledkom, a spravidla vysokou cenou. Za cenu RAV4 Hybrid sa dajú kúpiť slušný SUV „benziňák“, a k tomu už aj menší BEV s väčším dojazdom, ako len 57 km PHEV …. Nezabudnime pritom ani na spochybňované praktické emisie CO2 u PHEV. To, že sa PHEV predávajú, neznamená, že je to zároveň až tak dobré a ekonomické riešenie!

        • tak v tomto s tebou suhlasim, ja PHEV od zaciatku povazujem za mackopsa… alebo by som nezmyselnost PHEV prirovnal k takej absurdite, ako keby som chodil na bicykli a nosil kolobezku na chrbte a niekedy si to vymenil, a chodil na kolobezke a na chrbte nosil bicykel…

  2. Tiež som uvažoval o PHEV. Psychologicky je to lákavé – mať k dispozícii rýchlu benzínovú rezervu. Niektoré autá však podstatne zmenšili benzínovú nádrž a už to nie je ono. Ale mnoho ľudí si pri PHEV vyskúšalo jazdu na elektrinu a (môj názor) určite sa im musí páčiť to ticho a kľud. Takže ak budú cenovo dostupnejšie a s dobrým dojazdom BEV tak už prejdú na ne.
    Že sa cena BEV a spaľovákov čoskoro vyrovná je jasné – cena spaľovákov pôjde hore, ako mi dnes povedal jeden predajca :-(. A tak budeme ťahať sem smraďochov z Nemecka. S tými „starinami“ by mali niečo urobiť a tiež s „legendárnymi“ Tatrami, za ktorými sa nedá dýchať a ktorých majú štátne firmy stále dosť (Cesty, Mestské podniky, Vodárne,…). Ešteže Avie vykapali. Ich biely dym zo studeného motora by som nerád dýchal. A ani teplý motor nebol voňavý.

    • PHEV je „aj ryba aj rak“ = 2v1, a preto technicky zložitejší, drahší, ťažší, na servis náročnejší, a bez očakávaných emisných výhod, a bez nízkej spotreby! Ten udávaný „1-2“ litre/100 km je nehanebný klam pre praktickú prevádzku! Technická hračka – to áno !

  3. Obávam sa, že diskusie o PHEV sa rýchlo eliminujú na základe ekonomických oddelení firiem. Tie si vedia veľmi dobre spočítať TCO. V dnešnej dobe všetky automobilky spustili predaj čistých elektrických dodávok a pre viac ako 50% trhu technické parametre postačujú. Pritom aktuálna penetrácia EU trhu je blízka skôr k 0%. Samozrejme nasledovať budú aj ostatné flotilové autá. A verte, že veľké firmy otrieskajú automobilkám o hlavu tragikomické ceny na BEV. Zvlášť tie, ktoré si budujú ekologický imidž. Funguje to tak, že čínska pobočka pošle centrále aktuálne analýzy prevádzky BEV a tie budú informovať lokálne, napríklad európske pobočky. Parita ICE s BEV sa prevalila a teraz príde žmýkanie pomarančov (skostnatených EU automobiliek). A keď budú informovaní koncoví zákazníci, znamená to ďalší tlak na prefúzované mastodontné automobilky.

  4. Milujem tie reči o nižších servisných nákladoch na BEV. Jazdím na BEV už 4 roky. Prakticky som na ňom za tú dobu nemal žiaden servisný zásah, ale cena za servisnú hodinu za tú dobu vyskočila o 100%. Ako som si overil, to zvýšenie nebolo iba v mojom záručnom servise. Keď som sa pýtal na dôvod takéhoto zvýšenia ceny bolo mi povedané, že to je kvôli tomu, že musia nechať zaškoliť technikov na BEV. Len nerozumiem, prečo to zaškolenie musia zacvakať prví majitelia BEV, ktorí to aj tak majú ťažšie ako ich nasledovníci…

Pridajte komentár