Objavujú sa prvé štatistiky ohľadom najpredávanejších áut za rok 2023. A to už aj v rámci Európy. Podľa predbežných údajov sa pritom s najväčšou pravdepodobnosťou stal bestsellerom prvýkrát v histórii elektromobil. A zrejme neprekvapí, že ním je Tesla Model Y. Aké modely dokázal tento elektrický crossover strednej triedy poraziť?
Zdá sa, že pred rokmi ťažko uveriteľné „proroctvo“ Elona Muska je na dobrej ceste k naplneniu. Šéf Tesly totiž ešte v čase, kedy sa elektromobil Tesla Model Y ani nevyrábal, predikoval, že tento model sa o pár rokov stane najpredávanejším autom na báze celoročných štatistík. A to bez ohľadu na druh pohonu. V auguste 2022 pritom upresnil, že by sa tak mohlo stať v rámci roku 2023.
A aktuálne sa dozvedáme, že Tesla Model Y pravdepodobne dobyla prvý z najväčších automobilových regiónov, a to európsky trh, informuje web Motor1 na základe správy od Automotive News, ktorá vychádza z predbežných štatistík spoločnosti Dataforce. A z výskumnej obce zaznievajú hlasy, že Model Y by sa mohol stať najpredávanejším autom za rok 2023 aj na globálnej úrovni. Na celosvetové čísla však stále čakáme.
Predbežné, ale vypovedajúce
Čo sa týka európskych štatistík, tie sú predbežné preto, že zverejnené čísla od Dataforce „reprezentujú 97 % z predajov áut v Európskej únii, krajinách EFTA a Veľkej Británii“. Každopádne náskok Tesly Model Y pred druhým modelom v poradí by mal byť prakticky neprekonateľný. A faktom by tiež malo byť to, že Model Y bol európskym bestsellerom v 7 z 12 mesiacov roka 2023.
Čo sa týka konkrétnych čísel v rámci najpredávanejších áut v Európe za rok 2023, Tesla Model Y je predbežne na prvom mieste s 254 822 predanými kusmi. Má tak zrejme prakticky neprekonateľný náskok pred druhou Daciou Sandero s 235 893 predanými kusmi. Tretí je VW T-Roc (206 438 ks).
V prvej desiatke nájdeme aj modely Renault Clio, Peugeot 208, Opel Corsa, VW Golf, Toyotu Yaris Cross, VW Tiguan a top 10 uzatvára Škoda Octavia s takmer 162 000 predanými kusmi. A ani v ďalšej desiatke žiaľ nenájdeme ďalší „čistokrvný“ elektromobil, resp. model, ktorý sa predáva výlučne s plne elektrickým pohonom.
Zvedaví samozrejme budeme aj na celosvetové štatistiky predajov áut za rok 2023. A to najmä na výsledky elektromobilov, osobitne na postavenie Tesly Model Y, ktorá bola podľa štatistík analytickej spoločnosti Focus2Move 4. najpredávanejším autom na svete za rok 2022. Uvidíme teda, či sa naplní predikcia Elona Muska.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla dosiahla rekordný rok z hľadiska predajov. Čínsky BYD ju však prekonal v 4. kvartáli
Tesla Model Y významne zlacnela aj „v SR“. Stojí menej ako Model 3
Elektromobily dosiahli „bod zlomu“ v 23 krajinách a „spaľováky smerujú do múzea“ | Analýza Bloomberg
ODBER NOVINIEK
10 komentárov
super 🙂
Zo vsetkých strán počúvam ako ludia nechcú elektromobily. A hneď na prvom mieste je elektrobil a este aj 3x drahší ako druhý spalovák Tým novinárom pekne JE*E
Nemyslím si, že ľudia „nechcú elektromobily“! Problémom je ich ponuka hlavne vo vyšších kategóriách, ich ešte vyššie ceny, menší dojazd a komplikovanejšie čerpanie energie! Súčasný „radový zákazník zo sídliska“ urobí lepšie, ak si kúpi „klasiku“! …….
Preco lepsie? Ved radovemu pre pochodzky po meste staci nabit raz za 7-20dni pred supermarketom pocas nakupu, ci v OC pocas kina, fitka, vecere… A pri vyletoch sa nabije na rychkonabke. Vobec nepotrebuje nutne nabku pred panelakom. Sam som bytovkar s najazdom 3-4tkm mesacne a nemam problem s fungovanim s BEV.
Reklamný ťah tesly cele zle
Reklamny trik, ze si ludia bez reklamy nakupuju vo velkom Model Y?
Inak pomohlo by, Radoslav, keby si to oddelil ciarkami. Ja viem, pisem bez diakritiky, ale ciarky vo vetach chybaju omnoho viac, ako diakritika.
A Bravo Tesla! Len tak dalej.. I nabijaciek je dost, uz len tie servisy by to chcelo rozsirit i po vychodnej europe, lebo my slovaci a cesi sme velmi pokakany z novych veci. Vsak nas to 40r oducali a zakazovali inovovat i premyslat vobec o tom.
Bytovkari jasne, musia si este pockat vo svojich rakovinometoch, ale uprimme, v mestach ako je Blava, ci Praha vlastnit auto pre bytovkara, ktory dochadza do prace a za rodinou v ramci mesta, naozaj nema ziadny zmysel. Omnoho menej vyjde taxi a na letnu dovcu do chrovatska pozicat si naftak.
Až na to, že podstatná časť bytovkarov v Bratislave cestuje 1-4 x do mesiaca do svojho rodného kraja, lebo v Bratislave žijú len kvôli práci. A na tento účel zatiaľ nič lepšie ako auto so spaľovacím motorom nemajú k dispozicii. Hromadná doprava by ten víkendový nápor nezvládla (nezvláda už teraz), a elektromobily by (ak by ich mali hypoteticky všetci) neprimerane zaťažovali sieť. Problém je,že nikto nechce hľadať riešenia, ako netlačiť všetkých do Bratislavy.
Chapem ze pre niektorych este aj dnes je nepredstavitrlne ze zem gulata a otaca sa. Len nechapem co tu vypisuju a nesedia v jaskyniach a opekaju mamuty. V cinskych velkomestach je vsetka verejna doprava uz len elektricka 70 % aut predstavuju elektromobily. Pokrok v baterkach je tak rychly ze aj topanky uz budete mat na baterky. Tak nevypisivat hluposti ale citat a ucit sa….
Elektromobilita urcite ma buducnost, sam som presiel zo spalovakov na Kiu EV6, ale mam v rezerve pre istotu dva spalovaky….aj ked je pravda ze 85% jazdime uz len EV(do prace, skoly, ako sa hovori do 100km okolo komina). Teraz ked mame EV to viem posudit. Elektromobilita dava zmysel pre rodinne domy s fotovoltikou, kedy cez den odlozite do siete energiu a ked pridete z prace, auto dobijete. Takto to dava 100%-ntny vyznam. ALE Jazdit na 20-22kwh/100km a dobijat to z platenych verejnych stanic uz nedava ekonomicky zmysel. A to vobec nie napr. v takom Rakusku, kde su ceny energie uplne niekde inde ako v SR.
Este doplnim predosly komentar. Nehovoriac o tom, ze staty a vlady vlastne tu elektromobilitu ani nechcu. Zoberme si spotrebu spalovaku 8L/100km nafty. Spotrebna dan je 597€/1000L + DPH. V cene jedneho litra nafty ma stat +- 70centov. Cize kazdych 100km takyto spotrebitel odovzda statu 5,7€. Majitel EV mu neodovzda nic a este aj stat nadotuje elektricku energiu. Ked sa EV-cka rozbehnu vyraznejsie, vymyslia staty taku brutalnu dan, ze to aj tak vsetkych prestane s tymi baterkami bavit. Vo finale tym statom tie spalovaky vyhovuju daleko viac ako EC-cka….a nech to tak aj ostane. Ten kto na to ma a chce, kupi si EV-cko(ci uz drahsie alebo lacnejsie), prevadzka je od polovice zadarmo a komfort vyborny. Kto nechce, jazdi na spalovakoch. Nasilu by EU nemala nikoho do EV-ciek nutit, lebo ak sa tak stane a cisto teoreticky na to prejde 75% vodicov, budu nas mat v hrsti a vymyslia nam okamzite nejaku dan – ako napr. Island.