To, že má auto dlhý dojazd, nemusí nevyhnutne znamenať, že je najlepšie na dlhé cesty. Do hry totiž vstupuje aj rýchlosť nabíjania. Preto sa Nórska automobilová asociácia (NAF) na základe testu reálneho dojazdu a reálnej rýchlosti nabíjania 26 elektromobilov rozhodla určiť, ktoré z nich sú najefektívnejšie pri diaľkových jazdách z hľadiska času.
Ako sme už informovali, v najnovšom teste dojazdu 26 elektromobilov od NAF vyhral Renault Scenic E-Tech, ktorý prešiel do úplného „vyšťavenia“ 563 km. To však neznamená, že musí byť najvhodnejším modelom na dlhé cesty. A to ukazuje aj teoretický príklad, ktorý pracuje s hodnotami dojazdu a rýchlosťami nabíjania nameranými v reálnom teste 26 elektromobilov.
NAF pre spomínané účely urobila „teoretické cvičenie“, pri ktorom porovnala vozidlá v rámci teoretickej 2 000 km dlhej cesty z Haldenu do Alty. Teoretický čas strávený cestovaním je samozrejme pre všetky elektromobily rovnaký (cca 28 hod). O celkovom čase cesty pritom rozhodne počet nevyhnutných nabíjacích zastávok vyplývajúcich z dojazdu vozidiel a čas strávený nabíjaním.
V rámci tohto modelového príkladu boli ako referenčné hodnoty použité hodnoty dojazdu namerané počas testu v rámci rozsahu 100 až 10 % SoC (slúžili aj pre ďalšie výpočty). Každá simulovaná nevyhnutná nabíjacia zastávka pritom začína pri SoC 10 % a končí pri SoC 80 %. NAF pritom zistil, že 26 porovnávaných elektrických modelov by potrebovalo 5 až 7 nevyhnutných zastávok na nabíjanie. Každopádne v praxi môže byť zastávok (nielen nabíjacích) viac, keďže vodič a posádka môžu mať potrebu zastaviť skôr, ako SoC vozidla klesne na 10 %.
Zaujímavé zistenia
Jedným zo zaujímavých zistení tohto teoretického cvičenia na základe reálnych údajov z testu je, že na teoretickej 2 000-km trase by predbehlo víťaza testu dojazdu až 15 z ďalších 25 testovaných elektromobilov. A to preto, že sa nabíjajú rýchlejšie.
Pre úplnú korektnosť dodávame, že v prípade modelov Renault Scenic E-Tech a Hongqi EH-7 (zrejme prototyp) boli použité oficiálne údaje ohľadom rýchlosti nabíjania, keďže sa počas testovania nepodarilo spustiť nabíjanie kvôli ich technickej poruche. Taktiež je zaujímavé, že Hyundai Ioniq 5 N, ktorý by teoreticky kvôli nižšiemu dojazdu (379 km) musel absolvovať až 7 nabíjacích zastávok, skončil na 5. mieste. Samozrejme vďaka rýchlemu nabíjaniu (z 10 na 80 % za 21 min).
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Výsledky hromadného testu dojazdu 26 elektromobilov od NAF
Nový test nabíjania 10 elektromobilov ovládol Lotus Emeya | Metodika P3CI
Test nabíjania 24 elektromobilov od NAF priniesol aj rekordy
ODBER NOVINIEK
11 komentárov
Zaujímavé že nikde nevidím EQS . Prečo? Ved ma impozantný odjazd mysl8m ze absolútne najväčší z týchto áut
Asi NAF nemala v svojej databáze 26 elektromobilov test reálneho dojazdu a nabíjania EQS-ka!
Určite zaujímavý počin! Nemenej zaujímavé je, že Tesly nie sú na čele, skôr na chvoste uvedenej desiatky. Tesla zrejme má batériové problémy, a svet ju predbehol.
V teste nie je model 3 RW LR určite by bol vysoko…
V teste nieje Tesla S Longrange, ktorá by pravdepodobne skončila úplne prva či ide o 1000 alebo 2000km cestu. Hneď za ňou by bola pravdepodobne aj Tesla model 3 LR RWD, keďže má veľký dojazd a zároveň nemá LFP bateriu čiže sa nabija 250kW..
Máte pravdu, a v teste chýba oveľa viac BEV! Vráťme preto NAF test so žiadosťou, aby doplnila a rozšírila údaje o požadované a ostatné dôležité znacky a modely BEV! . 🙂
Tesla má ve skutečnosti třeba v porovnání s e-gmp (ionic5,6, kia ev6,9) hodně pomalé nabíjení. U Tesly je křivka nabíjecího výkonuna maximu když je baterka prázdná ale rychle klesá už při 50% kdy e-gmp ještě nabíjí výonem přes 200kW je tesla kolem 100kW. Při 80% má e-gmp lehce přes 100kW tesla 60kW.
Stačí zadat do googlu ev charging curve ionic5 a analogicky pro teslu.
Tak nejak som to s tými problémami TESLY s baterkami myslel! Ty si to popísal aj technicky. TESLA sa akosi „zacyklila“ na článkoch 4680.
YouTuber Bjorn z Norska jezdí reálné testy na 1000 km! Tabulka výsledků je zde (pokud ji diskusní systém zobrazí): „https://…“
1.000 km je krajná hranica pre jedného vodiča na jeden deň s povinnými prestávkami bez spánku. Preto je test na tisíc km vhodnejší.
P.S. Ako vidíš, aktívny link je zablokovaný. P. Bakša už v minulosti uviedol, že to v komentároch nie je povolené ….
Ja dlhodobo podporujem reálny dojazd áut pre dlhé trate na 1.000 km. Dalo by sa to zdôvodniť technicky, prakticky a aj ľudsky. Bolo by to však mimo formát našich komentárov. Preto tiež považujem test na 2.000 km za nepraktickú nevhodnú voľbu.