Najlepšie elektromobily na dlhé cesty podľa veľkého testu NAF

11

To, že má auto dlhý dojazd, nemusí nevyhnutne znamenať, že je najlepšie na dlhé cesty. Do hry totiž vstupuje aj rýchlosť nabíjania. Preto sa Nórska automobilová asociácia (NAF) na základe testu reálneho dojazdu a reálnej rýchlosti nabíjania 26 elektromobilov rozhodla určiť, ktoré z nich sú najefektívnejšie pri diaľkových jazdách z hľadiska času.

Ako sme už informovali, v najnovšom teste dojazdu 26 elektromobilov od NAF vyhral Renault Scenic E-Tech, ktorý prešiel do úplného „vyšťavenia“ 563 km. To však neznamená, že musí byť najvhodnejším modelom na dlhé cesty. A to ukazuje aj teoretický príklad, ktorý pracuje s hodnotami dojazdu a rýchlosťami nabíjania nameranými v reálnom teste 26 elektromobilov.

NAF pre spomínané účely urobila „teoretické cvičenie“, pri ktorom porovnala vozidlá v rámci teoretickej 2 000 km dlhej cesty z Haldenu do Alty. Teoretický čas strávený cestovaním je samozrejme pre všetky elektromobily rovnaký (cca 28 hod). O celkovom čase cesty pritom rozhodne počet nevyhnutných nabíjacích zastávok vyplývajúcich z dojazdu vozidiel a čas strávený nabíjaním.

V rámci tohto modelového príkladu boli ako referenčné hodnoty použité hodnoty dojazdu namerané počas testu v rámci rozsahu 100 až 10 % SoC (slúžili aj pre ďalšie výpočty). Každá simulovaná nevyhnutná nabíjacia zastávka pritom začína pri SoC 10 % a končí pri SoC 80 %. NAF pritom zistil, že 26 porovnávaných elektrických modelov by potrebovalo 5 až 7 nevyhnutných zastávok na nabíjanie. Každopádne v praxi môže byť zastávok (nielen nabíjacích) viac, keďže vodič a posádka môžu mať potrebu zastaviť skôr, ako SoC vozidla klesne na 10 %.

Zaujímavé zistenia

Jedným zo zaujímavých zistení tohto teoretického cvičenia na základe reálnych údajov z testu je, že na  teoretickej 2 000-km trase by predbehlo víťaza testu dojazdu až 15 z ďalších 25 testovaných elektromobilov. A to preto, že sa nabíjajú rýchlejšie.

Pre úplnú korektnosť dodávame, že v prípade modelov Renault Scenic E-Tech a Hongqi EH-7 (zrejme prototyp) boli použité oficiálne údaje ohľadom rýchlosti nabíjania, keďže sa počas testovania nepodarilo spustiť nabíjanie kvôli ich technickej poruche. Taktiež je zaujímavé, že Hyundai Ioniq 5 N, ktorý by teoreticky kvôli nižšiemu dojazdu (379 km) musel absolvovať až 7 nabíjacích zastávok, skončil na 5. mieste. Samozrejme vďaka rýchlemu nabíjaniu (z 10 na 80 % za 21 min).

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Výsledky hromadného testu dojazdu 26 elektromobilov od NAF
Nový test nabíjania 10 elektromobilov ovládol Lotus Emeya | Metodika P3CI
Test nabíjania 24 elektromobilov od NAF priniesol aj rekordy
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

11 komentárov

  1. Určite zaujímavý počin! Nemenej zaujímavé je, že Tesly nie sú na čele, skôr na chvoste uvedenej desiatky. Tesla zrejme má batériové problémy, a svet ju predbehol.

      • V teste nieje Tesla S Longrange, ktorá by pravdepodobne skončila úplne prva či ide o 1000 alebo 2000km cestu. Hneď za ňou by bola pravdepodobne aj Tesla model 3 LR RWD, keďže má veľký dojazd a zároveň nemá LFP bateriu čiže sa nabija 250kW..

    • Máte pravdu, a v teste chýba oveľa viac BEV! Vráťme preto NAF test so žiadosťou, aby doplnila a rozšírila údaje o požadované a ostatné dôležité znacky a modely BEV! . 🙂

    • Tesla má ve skutečnosti třeba v porovnání s e-gmp (ionic5,6, kia ev6,9) hodně pomalé nabíjení. U Tesly je křivka nabíjecího výkonuna maximu když je baterka prázdná ale rychle klesá už při 50% kdy e-gmp ještě nabíjí výonem přes 200kW je tesla kolem 100kW. Při 80% má e-gmp lehce přes 100kW tesla 60kW.
      Stačí zadat do googlu ev charging curve ionic5 a analogicky pro teslu.

      • Tak nejak som to s tými problémami TESLY s baterkami myslel! Ty si to popísal aj technicky. TESLA sa akosi „zacyklila“ na článkoch 4680.

  2. YouTuber Bjorn z Norska jezdí reálné testy na 1000 km! Tabulka výsledků je zde (pokud ji diskusní systém zobrazí): „https://…“

    • 1.000 km je krajná hranica pre jedného vodiča na jeden deň s povinnými prestávkami bez spánku. Preto je test na tisíc km vhodnejší.

      P.S. Ako vidíš, aktívny link je zablokovaný. P. Bakša už v minulosti uviedol, že to v komentároch nie je povolené ….

  3. Ja dlhodobo podporujem reálny dojazd áut pre dlhé trate na 1.000 km. Dalo by sa to zdôvodniť technicky, prakticky a aj ľudsky. Bolo by to však mimo formát našich komentárov. Preto tiež považujem test na 2.000 km za nepraktickú nevhodnú voľbu.

Pridajte komentár