„Nemecká NASA“ tvrdí, že vyvinula najekologickejšie auto sveta

3

Nemecké centrum pre letectvo a kozmonautiku (DLR) pracuje na viacerých bezemisných automobiloch. Nedávno v rámci projektu Zero Emission Drive Unit – Generation 1 (ZEDU-1) zašlo v tomto smere ešte ďalej, keď vyvinulo vozidlo, ktoré sa nezameriava len na elimináciu emisií pohonného systému. DLR si totiž zobralo na mušku aj brzdy a pneumatiky. Výstupy z projektu pritom majú byť šablónou pre zavedenie nových technológií do sériových vozidiel.

DLR uvádza, že v rámci spolupráce s automobilkou HWA vyvinuli a úspešne otestovali prototyp bezemisnej pohonnej jednotky ZEDU-1, ktorá má umožňovať takmer úplne bezemisnú mobilitu na prevádzkovej úrovni. A vďaka tomu má byť predstavený elektromobil „najekologickejším cestným vozidlom na svete“.

Nestojí za tým len pohonná jednotka, ktorá neprodukuje lokálne emisie, ale aj zameranie na elimináciu emisií mikročastíc vznikajúcich pri brzdení a degradácii pneumatík. Tieto častice pritom okrem iného neblaho pôsobia na životné prostredie aj ľudské zdravie. Preto sa začínajú objavovať iniciatívy súvisiace s ich minimalizáciou či elimináciou. Dá sa teda povedať, že ZEDU-1 je odpoveďou na tento „dopyt“.

Úplne nové poňatie brzdového systému

V prípade ZEDU-1 nie sú brzdy súčasťou kolesa. Brzdový systém (vrátane „inovatívnej viackotúčovej brzdy“) je totiž integrovaný v rámci jednotky elektromotora a prevodovky. A častice vznikajúcej trením počas brzdenia končia v oleji, ktorý sa následne filtruje.

V rámci projektu tiež bola vyvinutá „indukčná brzda“. Tá sa podľa vývojárov takmer vôbec neopotrebováva, keďže brzdný účinok vzniká prostredníctvom magnetického poľa.

Minimalizácia emisií z pneumatík

Vývojový tím sa zameral aj na emisie, za ktorými stojí kontakt pneumatík s vozovkou, a z toho vyplývajúce trenie. Prototyp „najekologickejšieho auta na svete“ preto dostal aerodynamické kryty kolies, ktoré boli navrhnuté tak, aby sa vytváral podtlak pohlcujúci „odery“ z pneumatík, pričom tie sa zhromažďujú v určitom mieste. Tento odpad, resp. emisie vďaka ventilátoru následne prechádzajú filtrom.

Elektromobil ZEDU-1 sa podrobil skúškam v testovacom centre Boxberg. Tie ukázali, že vozidlo neprodukovalo žiadny „brzdový prach“ a kryty kolies významne eliminovali častice vznikajúce opotrebovaním pneumatík. Do rýchlosti 50 km/h neboli zaznamenané žiadne emisie z pneumatík. Pri vyšších rýchlostiach boli tieto emisie nižšie o 70 až 80 %, ako je bežné.

Výstupy z výskumného projektu majú byť uplatniteľné v praxi. Riaditeľ Inštitútu koncepcií vozidiel v DLR, profesor Tjark Siefkes, totiž hovorí, že vyvinuté riešenia môžu byť priamo prenesené do budúcich osobných a úžitkových vozidiel.

Zdroj: DLR

SÚVISIACE ČLÁNKY:
DLR predstavilo vodíkovo-batériové koncepčné auto s dojazdom 1 000 km
Ultraľahké vodíkovo-batériové auto za 15 000 € od Nemeckého centra pre letectvo a vesmír
Solid-state batérie môžu byť „revolučné“ aj po environmentálnej stránke

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

3 komentáre

  1. Tento projekt pravdepodobne určí budúce smerovanie nie len autonómnych áut. Indukčná brzda, brzda pri elektrickom motore, to všetko je vďaka ľahšej implementácii v EV.
    Je to aj budúca nevyhnutnosť pre prevádzkovateľov flotíl. Prvé kde sa takéto riešenia vrátia je v MHD a rozvozových autách a nákladiakoch.

Pridajte komentár