Extrémne rýchlonabíjateľné batérie sú len jedným dielikom skladačky, ktorá sa snaží priniesť do praxe nabíjanie elektromobilov rýchle ako tankovanie spaľovacieho auta. A aktuálne čínska automobilka Hongqi expandujúca aj do Európy oznámila technológiu, ktorá má vydláždiť cestu k nabitiu elektromobilu za 5 min.
Čoraz viac spoločností sľubuje donedávna nepredstaviteľnú rýchlosť nabíjania elektromobilov. A to na úrovni času stráveného na čerpacej stanici. V tejto súvislosti sa pritom hovorí najmä o batériách a občas sa objaví zmienka o extrémne výkonných nabíjacích staniciach.
Web CarNewsChina však aktuálne upozornil na technológiu na úrovni výkonovej elektroniky, bez ktorej zrejme nebude možné dosiahnuť spomínané v širšom meradle. A túto technológiou, ktorá má byť aktuálne vo forme prototypu, oznámila značka Hongqi.
Hongqi bola pôvodne najstaršou čínskou automobilku, ktorá vyrábala osobné autá (od r. 1958). A to nie hocaké, ale pre vládnych predstaviteľov. Nedávno túto značku oživil štátny automobilový koncern FAW Group, pričom tá vstupuje aj na európsky trh.
Zaujímavé čísla
Čo sa týka spomínanej technológie, malo by ísť o systém výkonovej elektroniky na báze karbidu kremíka, ktorý zahŕňa napr. „ultravysokonapäťový 1 700-voltový čip“. Maximálne napätie zbernice má dosahovať 1 200 V. Podľa koncernu FAW je táto technológia, ktorú navrhol tamojší inštitút pre výskum a vývoj, solídnym základom pre prijatie viac ako 1 000-V el. architektúry. A dodáva, že má tiež priniesť nabitie elektromobilu za 5 min.
Je 5-min nabíjanie za rohom?
O elektromobile, ktorý sa nabije za cca 5 min, hovorí aj britský startup Nyobolt. Podľa tvrdenia tejto spoločnosti sa jej prototyp Nyobolt EV s menšou 35-kWh batériou a 800-V el. architektúrou dokáže nabiť z 10 na 80 % za 4 min a 37 s.
A napr. vývojár a výrobca batérií SVOLT tvrdí, že ich nová batéria Short Blade má potenciál priniesť nabíjanie z 10 na 80 % za 5 min. A to vďaka „nabíjaciemu koeficientu“ 6C. Takýto koeficient sa pritom začína spomínať aj v prípade batérií od ďalších výrobcov.
A na podporu ultrarýchleho nabíjania prichádzajú aj extrémne výkonné nabíjacie stanice pre osobne elektromobily. Veď napr. automobilka Xpeng nedávno predstavila nabíjačku s výkonom 800 kW. Každopádne už dnes prichádzajú na trh elektromobily, ktoré sa dokážu nabiť z 10 na 80 % za niečo málo cez 10 min. Takže budúcnosť elektromobility sa zdá byť zaujímavá aj v tomto smere.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nová „najrýchlejšie nabíjateľná batéria na svete“ sa chystá do elektromobilov
Batéria Nyobolt s 5-min nabíjaním sa začína testovať v rámci demonštračného elektromobilu
Na zvyšovaní dojazdu elektromobilov sa budú podieľať aj nové mikročipy
ODBER NOVINIEK
8 komentárov
Upozornenie: nestrkajte prsty do zásuvky nadobudne úplne nový rozmer. Predtým platilo, že to zatrasie, teraz to človeka usmaží na mieste 🙂
Osobne by som prijal skôr väčší dôraz na zlepšenie efektivity elektromobilov, ale aj takéto nabíjanie je OK. Len to, že takéto rýchlonabíjanie samozrejme pomôže pri diaľkových cestách, ale má nulový vplyv na nabíjanie doma. Čakám ešte na inovácie v tomto smere.
Efektivita elektroáut je taká vysoká, že každé dodatočné percento zlepšenia znamená exponenciálny rast nákladov. Samozrejme pri zachovaní priestorového komfortu (auto v tvare kvapky a výške napríklad 60 cm by asi nikto nechcel 🙂 ).
Naopak DC rýchlonabíjanie bude úplne bežné a cenovo dostupné pre každú domácnosť. Batériové úložiská umožnia priame nabíjanie bez DC-AC konverzie a jedine čo bude nutné je DC-DC konvertor napätia. To mimochodom prispeje k ďalšiemu zvýšeniu efektivity celého ekosystému.
Najlepšie na tomto všetkom je relatívne krátka doba niekoľkých rokov, kedy sa nám zásadne zmení svet EV. Rok 2035 bude s dnešným rokom absolútne neporovnateľný, ako pred mobilnými telefónmi a po…
Už budúci rok sa očakáva cenová vojna v Európe a bude to zrejme len pár rokov, dva-tri, čo spaľováky vplyvom technologického pokroku úplne stratia zmysel, cenovo aj z hľadiska praktického využitia a nákladov na prevádzku.
Ked sa v stajni koni zapalilo seno, bola to maximalne vacsia vatra. Ked by sa podpalila benzinka, vybuch by spektakularne vyhodil do vzduchu celkom velke okolie. Darmo, cim vacsia energeticka hustota, tym viac energie na jedno mieste a tym padom vacsie riziko. Ale bez energie to nepojde.
Troch ta opravim. Ked sa konom zapalilo seno vyhorelo cele mesto, obrovske skody. Zabudol si ze kone boli aj v mestach a tam museli mat aj stajne a ak sa nieco zapalilo tak to bola pohroma. Hasici neekzistovali a vsetko bolo z dreva.
Pri benzine/nafte si pozri kolko aut rocne hory a kolko skod sumarne narobia, tiez je potrebne pozerat na skody ktore sposobil unik ropy a ropnych spolocnosti. Su to ekokatastrofy obrovskych rozsahov a je ich velmi vela.
Je otazne ci baterie a elektromobilita spravia v sumare rovnaky ucet ako ropa a produkty z nej. To ze na slovensku nestroskota ropny tanker, neznamena to, ze sa to nedeje. Su to karastrofy pre cele staty.
Hadam ze nieste tak sprosty a nemyslite si ze kabel je pod napetim ked ho vytiahnete z drziaku
A co treba vylepsovat na domacom nabijani? Ved kazde EV sa dobije 0-100% cez noc resp.za 3-9h tak co lepsie treba??? Iba ak indukcne nabinajanie aby lenivci nemuseli ani len kabel zastrcit, ale aj to uz je vyriesene.
A kto nutne potrebuuje aj doma nabit za 30min tak si moze kupit DC nabku a k tomu prislusny istic/trafo. 🙂
Chlapi, pustili ste sa do hodiny dejepisu! 🙂 🙂 🙂
Ja len toľko, že očakávané lepšie baterky ešte len budú písať nove dejiny!