„Prvý bezdrôtový elektrický cestný systém na svete“, Smartroad Gotland, určený na bezdrôtové nabíjanie elektromobilov za jazdy, je pripravený na verejné testovanie. V rámci testovacej prevádzky „elektrifikovanej cesty“ bude pritom hlavnou hviezdou špeciálny elektrický ťahač s prívesom o celkovej hmotnosti 40 ton.
Systém bezdrôtového nabíjania elektromobilov prostredníctvom elektrifikovanej vozovky od spoločnosti Electreon bol v rámci švédskeho projektu Smartroad Gotland najskôr otestovaný v izraelskom Beit Yanai. Potom vzniklo testovacie zariadenie pri Štokholme.
Účelom nového testovacieho zariadenia bolo integrovať a otestovať celý systém Electreon, vrátane kontrolnej jednotky, cievok a prijímačov, a to ešte pred spustením testovania na verejnej ceste na ostrove Gotland. Ako skúšobné vozidlo bol použitý elektrický ťahač vybavený 5 prijímacími zariadeniami, pričom celková hmotnosť vozidla s prívesom dosahovala 40 ton.
Testovanie prebiehalo v zimných podmienkach pri teplote okolo 0 °C a preukázalo sa, že systém funguje. Aktivovaný a kontrolovaný bol diaľkovo, pričom bol dostupný manažment všetkých relevantných parametrov, ktoré sa týkali nabíjania a merania. Každý z 5 prijímačov vozidla zabezpečoval nabíjací výkon 20 kW pri účinnosti okolo 90 %.
- Zdroj: Smartroad Gotland
- Zdroj: Electreon
5 švédskych agentúr na základe preskúmania elektromagnetickej kompatibility (EMC) nedávno rozhodlo, že systém „elektrifikovanej cesty“ je pripravený na verejnú prevádzku. A práve v tomto období začína verejné testovanie systému Electreon v rámci projektu Smartroad Gotland.
Elektrický kamión bude spočiatku jazdiť po 1. časti testovacej cesty. V priebehu roka dôjde k „rozšíreniu“ trate, pričom bude dosahovať dĺžku 4 km. Z toho budú elektrifikované úseky s celkovou dĺžkou 1,6 km. Projekt je financovaný švédskou vládou a jeho cieľom je preukázať, že bezdrôtový elektrických cestný systém je pripravený na komerčné nasadenie.
Ako to funguje?
Základom elektrifikovanej cesty „ERS“ je cievka prenášajúca energiu do prijímača, ktorý je umiestnený na spodnej strane vozidla a riadiaca jednotka pripojená k elektrickej sieti, ktorá riadi celý proces. Cievky napájané elektrinou zo siete sa nachádzajú 8 cm pod povrchom cesty, pričom prenášajú energiu len vtedy, keď nad nimi prechádza kompatibilné vozidlo.
Toto vozidlo samozrejme musí byť registrované do systému a vybavené prijímačom. Osobné vozidlo si vystačí s jedným prijímačom, 40-tonový kamión potrebuje 5 takýchto jednotiek. Systém pritom sleduje, koľko energie vozidlo príjme a zákazníkovi službu vyúčtuje.
- Zdroj ilustračnej fotografie: Electreon
- Zdroj: Electreon
Systém inštalácie elektrifikovanej cesty má byť jednoduchý. V strede jazdného pruhu sa urobí 10 cm hlboký „jarok“, do ktorého sa umiestnia medené cievky obalené gumou. Jarok sa následne pokryje asfaltom.
Zdroj: Smartroad Gotland
SÚVISIACE ČLÁNKY:
2-násobný dojazd a 5-minútové nabíjanie e-áut vďaka kukurici a zemiakom?
VW predstavil systém mobilného robotického nabíjania elektromobilov
Česi vyvíjajú parkovací systém s automatickým nabíjaním elektromobilov
11 komentárov
Toto je zatial jedina moznost ako jazdit z EV na dlhsie trate a nenosit 500kg akumulator.
VASKY zle pochopil „Bezdrôtové nabíjanie“. Na určitej dráhe, napr. 1,6 km sa batéria, pri zníženej rýchlosti vozidla, nabije na 20 možno 30 i viac % kapacity, a ide nezávisle ďalej. Podobne to je aj s trolejovým nabíjaním náklaďákov. V Hradci Králové sa cez trolejový zberač v depe už od roku 2018 nabíjajú „stojace“ elektrobusy.
ty si ten clanok aj cital?
ta tvoja dlhsia trat je toto:
> elektrifikované úseky s celkovou dĺžkou 1,6 km
o co je horsie postavit popri ceste trolejove stlpy?
napad rozkopat kazdy cm cesty po dlzke a do diery zaasfaltovat cievku je paradne psycho.
este viac rozbite/flakate cesty a neskor hladanie miesta, kde sa cievka pokazila + jej vymena.
Vidím, že sa tomu moc dobre rozumieš. Asi ako krokodíl do basketbalu (po starom hus do piva).
1. Systém sa musí dôkladne otestovať v malom rozsahu, aby sa „vychytali muchy“.
2. Tie tvoje trolejové stĺpy je – to parádne psycho.
– Jednak neskutočne vysoké náklady v porovnaní s cievkami zaasfaltovanými do vozovky.
Ináč – žiadna rozkopávka cesty. Jeden stroj vyfrézuje jarček do vozovky, druhý tam uloží technológiu a tretí to zaleje asfaltom.
– Jednak – nulová využiteľnosť tvojich trolejových stĺpov. Nikto nevyrába trolejové kamióny a zrejme ani nebude. Bolo by to drahé, pri osobákoch absolútne vylúčené.
Pri navrhovanej technológii stačia cievky na podvozku auta. Hotovo. Môžeme veselo redukovať baterky a zvyšovať dojazd.
A mimochodom – ako chceš pokaziť cievku? Pokiaľ ju nezlikviduješ mechanicky?
Treba to reálne vyskúšať, je to dobrý nápad
Snad sa to podari. Hlavne, aby bol jednotny standard. Tj. v garazi indukcna podlozka, na „parkovacich miestach“ v meste a na sidliskach cievka pod asfaltom a medzinarodne tahy (hlavne dialnice) vybavene tymto zazrakom.
Staci si pozriet zrod vlakov. Prve nacrty pocitali so systemom stanic s lanami par kilometrov od seba, ktore by tahali cely vlak. Lenze potom vysvitlo, ze by to bolo pridrahe a neefektivne. Nakoniec zvitazil koncept vlaku s vlastnym pohonom. To trvalo vyse sto rokov, potom prisla elektrifikacia, lenze koncept elektrifikacie je pre vlaky daleko prijatelnejsi ako pre auta, lebo vlak je vzdy na trati, nemoze si odbocovat a za dalsie je to stale spevneny kabel, co je daleko jednoduchsie ako nejaka cievka. Myslim, ze tento koncept je vopred odsudeny na zanik. A za dalsie, prevlada snaha viest elektricke vedenie cez stoziare, na dlhe vzdialenosti. Zakopavanie vedenia do zeme so sebou prinasa prilis velke naklady. Neviem si predstavit, kde by nabrali tolko medi na cievky pre cely svet. Ved auta nejazdia len po dialniciach, mnoho ludi jazdi len po okrajovych cestach, pretoze neziju vo velkom meste.
Anonym, už sa aspoň predstav, keď si chceš užiť slávu za tvoje výroky. Ak budú existovať takéto cesty, neznamená to, že 100% ev bude nabijanych takto. Je to len pomoc na trasách, kde to bude dávať zmysel a návratnosť. To je snáď úplne jasné aj rôznym „Anonymon“, či nie?
na slovensku neviete dostavat za 30 rokov ani poondianu dialnicu a nie to este takuto high end srandicku….to bude na sk realne tak v roku 2200….
Čas, náklady, smart a spoľahlivosť ukážu, čo sa v praxi presadí. Dá sa očakávať, že to bude viac ako len jedna možnosť nabíjania! ….. Dajme všetkým čas, čo nám všetko ukážu, a čo s tým v praxi dokážu!
Toto bude stacit ak bude na dialniciach (staci aj len na niektorych usekoch), kde vysoka rychlost a takmer nulova rekuperacia rapidne znizuje dojazd EV. Na okreskach a v meste pojdem z baterie v pohode ak mi na dialnici neubudne nic z dojazdu alebo sa dokonca nabijem. Toto bude doplnkove nabijanie (aspon v zaciatkoch) nie plna nahrada nabijaciek. Na okreskach je to zbytocne, mozno v mestach na frekventovanych usekoch a krizovatkach, aby sa auta dobijali v zapche.
Nikto mi ale nebude branit si doma ak budem lenivy strkat kabel namiesto wallboxu na stenu nainstalovat cievku do podlahy garaze. A mozno nainstaluju cievky aj na parkoviskach supermarketov, OC, restauracii, platenych parkoviskach…, aby im ludia robli trzby.
Podla toho kde zvyknem jazdit si kupim EV s velkou bateriou, ak chodim len po dedinach, alebo malu bateriu+cievka ak beham po dialnici a v meste.
A cesty netreba rozbijat zvlast, ved stale menia asfalt na tahoch, tak zabuduju cievky pri pravidelnej vymene povrchu.