Aká je priemerná cena nabíjania na verejných nabíjačkách v SR a koľko stojí vodík?

7

Štatistický úrad Slovenskej republiky informuje, že rozširuje pravidelne zverejňované štatistiky spotrebiteľských cien „pohonných látok“ v SR o elektrinu pre nabíjanie elektromobilov či vodík pre vozidlá. Spoznali sme pritom priemerné ceny týchto položiek za 1. týždeň tohto roku.

Štatistický úrad SR na pravidelnej báze zverejňuje priemerné spotrebiteľské ceny nafty, benzínu (natural 95 / 98), CNG, LNG a LPG na Slovensku. A aktuálne rozširuje tento zoznam o elektrinu určenú na nabíjanie elektrických vozidiel, vodík určený na tankovanie vodíkových automobilov a bioLNG.

Uvádza pritom, že „cieľom rozšírenia zverejňovaných pohonných látok je umožniť napríklad dopravcom a ďalším podnikateľským subjektom získať oficiálne údaje o priemerných cenách novo využívaných palív pre účtovné účely.“ 

Aktuálne ceny verejného AC a DC nabíjania

Vďaka spomínanému rozšíreniu sa dozvedáme, že cena „elektriny pre nabíjanie elektromobilov na slovenských nabíjacích staniciach“ bola v prvom týždni tohto roka 0,41 €/kWh za „pomalé“ AC nabíjanie, 0,55 €/kWh za „rýchle“ DC nabíjanie a 0,69 €/kWh za „ultrarýchle“ DC nabíjanie. Ide pritom pravdepodobne o základné ceny bez možných cenových zvýhodnení v rámci špeciálnych balíkov od jednotlivých poskytovateľov nabíjacích služieb.

My dodávame, že keby sme pri základných priemerných cenách počítali s reálnou spotrebou elektromobilu 19,5 kW/100 km (metodicky vypočítaná priemerná spotreba všetkých elektromobilov z EV-database v reálnej prevádzke), tak 100 km jazdy vyjde 8,00 €, 10,73 €, resp. 13,46 € (bez započítania možných strát počas nabíjacieho procesu).

Domáce nabíjanie

Taktiež dodávame, že veľká väčšina nabíjacích relácií prebieha doma za domáce ceny elektriny. Verejné nabíjacie stanice elektromobilisti s prístupom k domácemu či firemnému nabíjaniu využívajú len sporadicky, napr. počas diaľkových ciest.

Napr. cena elektriny pre domácnosti od SSE v rámci sadzby DD4 určenej pre domácnosti, „ktoré používajú na ohrev teplej vody elektrické akumulačné spotrebiče a nabíjacie stanice pre elektromobily“ je po zaokrúhlení 0,17 €/kWh („denná“ tarifa), resp. 0,11 €/kWh („nočná“ tarifa) s DPH. Pri domácom „nočnom“ nabíjaní tak vyjde 100 km jazdy pri všeobecnej priemernej spotrebe elektromobilu 2,15 €.

Domáce či firemné nabíjanie pritom môže byť v podstate aj zadarmo. A to napr. pri nabíjaní solárnou energiou z fotovoltických systémov, pri ktorých sa už vrátili/ušetrili investičné náklady.

A čo cena vodíka?

Na záver si ešte spomeňme priemernú cenu vodíka určeného pre tankovanie vozidiel zverejnenú Štatistickým úradom SR. Tá bola v 1. týždni tohto roka 21,60 €/kg. Pre získanie predstavy uvádzame, že priemerná „papierová“ spotreba jediného u nás dostupného osobného vodíkového auta (Toyota Mirai) je 0,79 kg/100 km v prípade najmenších kolies. V laboratórnych podmienkach by to teda znamenalo cenu 17,10 €/100 km a v reálnych podmienkach ešte viac.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nabíjacie stanice v SR: Aktuálne čísla, medziročný rast a výhľad pre tento rok
Komfortné rýchle nabíjačky každých 60 km – návrh EÚ bol schválený
Jadrová fúzia sa dá využiť na priame nabíjanie elektromobilov, tvrdí startup podporovaný Hondou
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

7 komentárov

  1. Priemerná cena v domácnostiach je cca 15-25 centov za 1Kwh a nie 11 centov, ktorá je dostupná len pri veľmi vysokej ročnej spotrebe elektriny, teda v priemere domáce nabíjanie stojí cca 4€ na 100 km a nie 2€…

  2. Oceňujem že autor pripomenul ceny za domáce dobíjanie a že väčšina EV sa dobíja doma, teda lacnejšie.
    Aj tak bude veľa iných ‚novinárov‘ ktorí zverejnia len časť ktorá ukazuje vyššiu cenu za verejné dobíjanie v porovnaní zo spalovákom. A žiaľ bežný človek ktorý nemá čas všetko analyzovať si povie že EV sa neoplatí a nič neušetrí. To samozrejme nie je pravda a treba šíriť osvetu 🙂

    • Čo sa týka nabíjania doma. Mám nízku tarifu 0,1418 a vysokú 0,1739 eura za kWh. A dlhodobá priemerná spotreba (za cca 9 mesiacov, s H.Kona) je 14,4 kWh/100km. Avšak neviem presne aké sú straty pri nabíjaní. Počítam straty 5%.
      Prepočet: 14,4 x 0,1418 = 2,042 € x 1,05 = 2,14 €
      14,4 x 0,1739 = 2,504 € x 1,05 = 2,63 €
      Skúste sa na to pozrieť, či nemám v prepočte nejakú chybu. Ďakujem.

      • Spravne! Tiez ratam straty 5%. A keby to aj bolo 10%, je to len par centov vo vysledku.
        My to mame velmi podobne. Este odporucam inteligentnu zasuvku ktora spusti dobijanie iba ked je lacny prud. Tak zaroven pomahame vyvazovat siet.
        Pre porovnanie, ked veziem dceru do skoly na otocku, so Smart forfour ma to stoji 37 centov a s Mazda MX5 to je 1.95 eur, teda cca EV zhruba 20% naklad vs ICE.
        Aj ked niekto chodi s EV mimo mesta na dlhsie trate a napr kazde piate dobijanie ma na dialnici, stale je to dokopy vyrazne vyhodnejsie s EV.

    • Neda sa to stavat na domacom nabijani ani ratat s nim. Aspon 50% obyvatelstva zije v panelakoch. Domace nabijanie je bonus pre tych s domom nie standart. Rovnako ako nabijanie z FVE, tiez ju nemaju vsetci na dome.
      Uradne sa musi brat to co je verejne dostupne kazdemu, zakladna cena.
      Pre spalovaky sa tiez berie cena za liter nafty/benzinu na stojane pumpy a nie zlavnene ceny cez tankovacie karty, vernostne programy, spatne bonusy a neviem co este. Ani sa neberie cena pri cerpani z vlastnej podnikovej cisterny na dvore.

      • Asi máš pravdu s tým úradným počítaním nákladov. Keby som EV nevedel „tankovať“ doma, tak ho nekúpim. FVE možno bude do leta na streche. Ale o 50% menej smradu v meste sa ti vidí málo ??? A teraz v zime ráno naštartované „smrady“ počas škriabania okien je „des a hrúza“. Kým nieje zavedená daň z prevádzky EV, ako náhrada za výpadok z príjmu zo SPD z minerálneho oleja, tak je to super. Má to výhody pre mňa aj pre mojich susedov 🙂

      • S tym sa da suhlasit.
        Verim ze casom budu pribudat lacne verejne dobijacky s vykonom 3-11 kW na sidliskach ktore budu fungovat na lacnejsiu tarifu ked maju distribucky prebytky. To by mohla byt nedotovana cena 0.15 eur/kW za energiu + cca 10 centov odplata za vyuzivanie stojanu. A 25 centov vs aktualnych 41 centov je uz zaujimave a vyhodnejsie oproti benzinu/nafte.

Pridajte komentár