Dcérska spoločnosť veľkého čínskeho automobilového koncernu Geely, ktorý pôsobí aj v Európe, avizuje extrémne výkonnú nabíjaciu technológiu pre elektromobily. Nabíjacie stanice s výkonom 600 kW majú zabezpečiť za 5 min dojazd až 300 km. Technológia má byť pritom pripravená na skoré uvedenie na trh.
O vyvíjaných technológiách, vďaka ktorým sa majú elektromobily nabiť za 5 či 10 min už počúvame roky. V ostatnej dobe pritom najmä z Číny začínajú prichádzať správy ohľadom nabíjacích staníc s výkonom okolo 480 kW, ktoré zabezpečia extra rýchle nabitie elektromobilu.
Takéto nabíjačky začína zavádzať automobilka GAC, ktorá v prípade vybraných elektromobilov sľubuje nabitie z 30 na 80 % za 5 min a z 0 na 80 % za 8 min. A 480-kW nabíjaciu technológiu nedávno prezentoval aj známy čínsky e-mobility startup Xpeng. Jeho nová vlajková loď G9 má vďaka nej získať dojazd 200 km (zrejme podľa cyklu CLTC) len za 5 min nabíjania.
Geely ide ešte ďalej
Dcérska spoločnosť čínskeho koncernu Geely, Viridi E-mobility Technology (VREMT), avizuje nabíjacie stanice s výkonom 600 kW, ktoré majú za 5 min zabezpečiť dojazd až 300 km (zrejme taktiež podľa cyklu CLTC), informoval web CnEVpost.
VREMT už dodáva technológiu ultrarýchleho nabíjania s výkonom 360 kW, ktorá má elektromobilom prémiovej značky Zeekr (taktiež patrí pod Geely) zabezpečiť za 5 min dojazd 120 km (CLTC).
A v prípade aktuálne avizovanej 2. generácie tejto technológie sa máme dostať na výkon 600 kW a dojazd 300 km behom 5 min nabíjania. Nová technológia s rozšírenými možnosťami kvapalinové chladenia, ktoré umožnilo zvýšenie prúdu a napätia, je pritom podľa spoločnosti VREMT aktuálne v sériovej výrobe a pripravená na skoré uvedenie na trh.
Zrejme pre elektromobily Zeekr
Podľa CnEVpost sa očakáva, že nová nabíjacia technológia bude najskôr k dispozícii pre elektromobily značky Zeekr. Tie ako prvé dostanú novú batériovú technológiu Qilin od spoločnosti CATL. V jej prípade sa okrem iného spomína veľmi rýchly štart počas prvých 5 min nabíjania či nabitie z 10 na 80 % za 10 min.
Podpora nabíjacieho výkonu má byť na úrovni 4C, tzn. 4-násobok kapacity batérie. Takže batéria vozidla by mala mať kapacitu 150 kWh, aby dokázala plne využiť max. nabíjací výkon technológie od VREMT. Model Zeekr 001 má ponúknuť dojazd 1 000 km (CLTC), takže takáto batéria sa zdá byť reálna. Obzvlášť, keď viaceré čínske automobilky už oznámili použitie batérií s kapacitou 150 kWh pre svoje modely.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nabitie elektromobilu za niekoľko sekúnd? Vďaka kvantovej technológii to má byť možné
Chorvátsky elektro-športiak Rimac Nevera sa nabíja zrejme rekordným výkonom
Ultra-rýchle nabíjanie elektromobilov má priniesť batériový „vodný kúpeľ“
2 komentáre
Veľmi zaujímavé a povzbudzujúce informácie, ktoré ale majú aj prozaickú stránku! Aká bude cena za 1 kWh z takéhoto „rýchlika“, a ako rýchlo budú takéto nabíjačky pribúdať?! Výkon 600 kW/h predsa potrebuje aj primerané prívodné zázemie! Taká nabíjačka teda nebude stáť „pri každej lampe“ verejného osvetlenia !
A musí to zvládnuť aj e-mobil :