Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) zverejnila správu ohľadom aktuálneho stavu nabíjacej infraštruktúry, resp. nabíjacích staníc pre elektromobily na Slovensku. Upozorňuje pritom na nedostatky. Viac v nasledujúcom texte, ktorý pochádza z tlačovej správy SEVA.
Napriek približne tretinovému medziročnému rastu, tempo výstavby verejných nabíjacích bodov na Slovensku za európskym priemerom stále zaostáva. Ku koncu tretieho štvrťroka 2023 bolo na Slovensku nainštalovaných 1 748 nabíjacích bodov (konektorov) v 724 lokalitách, čo predstavuje medziročný nárast o 33 % v počte konektorov a 30 % v počte lokalít. Najväčší problém s dostupnosťou vysokovýkonnej nabíjacej infraštruktúry máme v blízkosti medzinárodných cestných koridorov.
„Zaznamenali sme pozitívny trend v rozvoji nabíjacej infraštruktúry pre elektromobily, ktorému pomáhajú aj výzvy z Plánu obnovy a odolnosti pre samosprávy a právnické osoby, ale nemôžeme si dovoliť zaspať na vavrínoch ani poľaviť v tempe výstavby. Kým v niektorých západných krajinách je nárast počtu nabíjačiek až exponenciálny, my pridávame nové lokality len veľmi pozvoľna,“ konštatuje Patrik Križanský, riaditeľ SEVA.
Najmä „pomalé“ AC nabíjačky
Dve tretiny všetkých nabíjacích bodov (1 155) patrí do kategórie AC s výkonom do 22 kW. Ďalších 434 bodov poskytuje rýchlejšie nabíjanie s výkonom 50 kW na jednosmerný prúd (DC). Ultrarýchlych DC bodov s výkonom 150+ kW eviduje SEVA 127 a s výkonom 350 kW a vyšším len 32.
Lokality sú relatívne rovnomerne rozdelené po celom Slovensku, samozrejme len pokiaľ čísla vnímame z pohľadu vyšších územných celkov. Stále totiž platí, že kým napríklad v krajských mestách je možností pre nabíjanie pomerne dosť, v odľahlejších oblastiach Slovenska verejné nabíjacie body takmer neexistujú.
V pokrytí infraštruktúrou o niečo vyčnieva Bratislavský kraj (21% všetkých lokalít), čo je prirodzené, keďže je tu registrovaný aj najvyšší počet elektromobilov. Nasleduje Prešovský a Košický samosprávny kraj (14, resp. 13 %), Nitriansky a Žilinský kraj (oba po 11%) a napokon Trenčiansky, Banskobystrický a Trnavský samosprávny kraj (všetky po 10%).
Potrebujeme rýchlonabíjačky v rámci diaľnic
„Problém vnímame najmä v dostupnosti ultrarýchlej nabíjacej infraštruktúry popri diaľniciach. Ak chceme znížiť objem emisií z cestnej dopravy, musíme vybudovať kapacity pre nabíjanie na hlavných ťahoch,“ upozorňuje Patrik Križanský. „Je preto nevyhnutné, aby sme sa sústredili na rýchlejšiu výstavbu nabíjacích staníc na Slovensku najmä v kritických oblastiach ako sú diaľničné koridory.“
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Akčný plán rozvoja elektromobility v SR bol schválený. Aké ciele a opatrenia zahŕňa?
V Bratislave sa stavia „najmodernejšie nabíjacie centrum v strednej Európe“
Nové kolo dotácií na nabíjacie stanice má priniesť SR takmer 1 200 nabíjacích bodov
ODBER NOVINIEK
17 komentárov
Som si ani nevšimol, že „vláda mrzké lúzy“ dobudovala diaľničnú sieť na Slovensku.
Škoda, že zabudli na nabíjačky… Možno keby vládli ďalšie 4 roky, tak by ich vybudovali rovnako veľa ako tých diaľnic.
Toto sa mi snáď sníva. Inak si neviem vysvetliť, že najvyspelejšia spoločnosť aká kedy žila na Zemi, by si zvolila do vedenia bandu AlfaIdiotov.
Neviem na čom fičíš, ale nafta, benzín, a ani elektróny to nebudú! 🙂
ak Tesla predava 1 kW za cca 0.40 centov, eJoing za 0.39 (AC za 0.29), tak sa nedivim, ze asi sa nikto do toho nehrnie (pre neregistrovanych je cena 0.79 v ZSE Drive aj Greenway aj Ionity) to by sa dalo nazvat nezakonne obohacovanie.
akoze ked auto priemerne minie 20kW /100km tak je to 16 EUR na 100km..potom asi tazko hovorit, ze EV su lacne na prevadzku a ze sa ludia pohrnu ich kupovat……stat nerobi absolutne nic, aby ludi motivoval, skor hadze polena pod nohy.
Kedze vacsina majitelov EV dnes asi nabija doma v garazi za + – 0.12 centov a zopar majitelov ev aut na verejnych bochoch ZSE a Greenway, kde si platia mesacne pausaly, tak sa im asi velmi do pausalov ist neoplati…
takze asi najvacsi hraci ZSE a Greenway velky biznis na dialniciach mat nebudu…
ja mam registraciu vsade..ale ked idem smer BA, nabijam na 160kW za 0.39 ejoin za 5 eur a ked idem na vychod tak nabijam 0.29 ejoin za 5 eur lebo na vychode spim a nevadi mi mat auto 3 h na nabijacke..a vratim sa domov bez problemov
ZSE a Greenway mam iba na nabijanie v zahranici a na SLovensku ich z dialky obchadzam…lebo zdieraju
ak ma niekto auto s dojazdom 250km, potom musi mat pausal a bez ich nabijaciek vela po Slovensku nenabeha
Popísal si mnohé zo záludností súčasného nabíjania! Určite ich bude ešte viac, a budú pretrvávať aj do budúcnosti. Svet nabíjania zrejme bude iný, ako bol svet „odchádzajúceho“ tankovania 🙂 ….
Bude len to, čo budeme chcieť aby bolo…
Ak sa necháme dobrovoľne zavádzať, dopadne to opäť v duchu hesla „vakcína je sloboda“.
Neviem na čom fičíš, ale nafta, benzín, a ani elektróny to nebudú!
Tou vakcínou si to zabil… Daj ešte jeden.
🙂
ty si jebnuty , vypadni z tejto planety
Neviem ako tebe ale mne vychadza ZSE s pausalom po 0,29 lacnejsi ako ejoin, AC na rovnako. Jedine ze jazdis/nabijas mimo domu malo. Ja mam ejoin len ako zalohu.
Pre tych co jazdia vela a bytovkarov je ZSE s pausalom najlacnejsi.
Pri flat pausali tych prvych 400kwh vychadza po 0,22 aj na UFC350kw tak ake zdieranie od ZSE?
Registracia a pausal nieje predsa zdieranie.
Mobil tiez na predplatenke minuta stoji 12c a mna s pausalom 5c. Niekoho s neobmedzenym mozno 1c. Kazdy si vyberie co mu je vyhodnejsie. Pri nabijani takisto.
PS: Keby som uz musel tak zdieranim nazvem mozno OMV po 0,69 kde sa cena neda znizit registraciou/pausalom, pokial viem. Ale je to ich obchodny model a trh rozhodne. 🙂
Pravdu vrais.
A este sa da na ZSE Drive znizit cena tym ze mas doma ZSE a Vyrtualnu bateriu s FVE. Tak nabijas tie KW ktore si si dal do Virualnej baterie.
Ja mam ZSE Drive a Supercharger 😀 .
Ano, defacto mozes zo svojej FVE nabijat na UFC zadarmo.
Mna ako bytovkara sa to priamo netyka, ale nepriamo mozem „vykupit“ prebytky od kamosov s FVE ak mi prevedu ich kwh na moju ZSEkartu. 😉
no, ak nemas moznost nabijat doma, potom beriem, pausal je lepsi…
ja som myslel prave tu skupinu luci, kori nabijaju doma (verim, ze ich je vacsina, mozno) a vtedy je pausal pre nich nevyhoda….
Nabijacia infrastruktura na dialniciach, dialnicnych odpocivadlach je v kompetencii Narodnej Dialnicnej spolocnosti. Statna firma.
Takze ak bude chciet stat podporit nabijaciu infrastrukturu na dialniciach, tak ma moznost.
Ale kedze Tesla, Ionyty a zjavne ani ostatny nikomu do vrecka nechcu dat, tak Narodna Dialnicna Spolocnost si drzi zlate vajce na horsie casy.
Ak bude tender nech to nevyhraje jedna spolocnost blizska politikom. Parkoviska su velke tak nech dostanu moznost viacery. Konkurencia nielen raz v tendry ale stale pri osloveni zakaznika pri nabijani. Ceny by sli nizsie a nie za 0.70€/kW, ak bude jeden poskytovatel zhodou-nahod spolocnost ministrovho bratranca, tak si viete predstavit tie ceny co budu na dialnicnych parkoviskach.
A kedy sme nezaostávali za európskym priemerom?
„Dialnica“ R1 je OK z mojho pohladu. Cestujem LM – BA. Priamo pri dialnici v oboch smeroch su rychle nabijacky pri Budči (Zvolen) aj pri Beladiciach (Nitra). Dialnica D1 celé zle. Pri dialnici je nabijacka len na Zelenci (Trnava).
Podľa toho v čom…
Napríklad Geisenovcov v parlamente sme mali na celom svete iba my, Slováci.
Takže v tomto smere sme svetová špička.
A napríklad aj v cene energií. Keď ju lacno vyrobíme, potom predáme Gajsenovcom a od nich si o percentíčko drahšie kúpime.
To isté s cenami áut.
Vyrábame tu najviac áut na svete (per capita), Tí čo ich vyrábajú dostanú almužnu preto ich máme „v rovnakej cene, ktorá je v inej výške“ ako zvyšok rozvojového sveta…
Platí to aj u Elektromobilov – sú konštrukčne jednoduchšie, ich výroba sa dá nepomerne ľahšie zautomatizovať, sú min. 3x menej energeticky náročnejšie… Takže je logické, že keďže sa vyrábajú 2x zmenšené ( veľkostná požiadavka zdravého chlapa ) stoja minimálne 2x toľko ako LPGTDITA3+ dymovnice.
A do toho vystúpi nejaký uznávaný ekonomický expert v modrých okuliaroch, a všetko mi vysvetlí, že ako to musí takto fungovať, lebo robimezvasidiotov:-)
Začínal som s 4-valcami.
Teraz vlastním 3,2 V6 petrol s hviezdou.
Ak to pôjde takto ďalej, kúpim si V8.