Čína dominuje v budovaní nabíjacích bodov pre autá do zásuvky. Európa je za ňou

6

Masové rozšírenie elektrických vozidiel samozrejme nebude možné bez dostatočnej nabíjacej infraštruktúry. Spoločnosť BloombergNEF preto monitoruje situáciu v tejto oblasti v rámci celého sveta, pričom poukazuje na veľké regionálne rozdiely.

Analytická spoločnosť BloombergNEF (BNEF) v úvode správy k svojej analýze nabíjacej infraštruktúry pre elektrické vozidlá uvádza, že najpozoruhodnejšie je, ako sa v tomto smere pohybuje Čína. Uvádza pritom, že koncom minulého roka bolo v Číne 800 000 verejne dostupných nabíjacích zásuviek. To ukazuje na rýchly rast, nakoľko v roku 2018 ich bolo 300 000 a o rok neskôr 516 000.

Za zmienku tiež stojí údaj za december 2020, kedy podľa BNEF pribudlo v Číne rekordných 112 000 verejných nabíjacích bodov pre vozidlá do zásuvky. A to má byť viac, ako má celá verejná nabíjacia sieť v USA.

Nasledujúci graf ukazuje, že Čína je lídrom v počte verejne dostupných nabíjacích bodov od roku 2016. V ostatnej dobe zrejme aj po prepočte na jedného obyvateľa. A v porovnaní s Európou v rámci roku 2020 aj po prepočte na jedno predané vozidlo do zásuvky, keďže minulý rok sa predalo v Európe viac elektrických a plug-in hybridných áut ako v Číne (zdroj: EV-Volumes) a zároveň Čína v roku 2020 vybudovala viac nabíjacích bodov.

nabijacie stanice pocet cina europa usa

Zdroj: BNEFBNEF však vysvetľuje špecifiká najväčších automobilových trhov. Uvádza, že Čína pravdepodobne potrebuje väčšiu verejnú nabíjaciu infraštruktúru ako Európa alebo USA. Čínski majitelia elektromobilov majú totiž bývať prevažne vo výškových budovách, zatiaľ čo napríklad mnoho Američanov býva v rodinných domoch s možnosťou „domáceho“ nabíjania, pričom BNEF spomína milióny garáži so zásuvkou.

Preto sa Čína sústreďuje aj na budovanie nabíjacích miest pre domácnosti a pracoviská. Takto zameraných nabíjacích bodov má byť okolo 900 000, a to samozrejme nad rámec spomínaných verejne dostupných bodov.

Európa a Slovensko

Čo sa týka Európy, súčasná situácia v Európe by sa teoreticky mohla stať problematickou, ak budovanie nových nabíjacích staníc nezachytí trend rozširovania elektromobilov na európskych cestách. Európske združenie výrobcov automobilov ACEA navyše upozorňuje, že 70 % zo všetkých nabíjacích staníc v EÚ je sústredených len v rámci troch krajín západnej Európy. A to v Holandsku (66 665), Francúzsku (45 751) a Nemecku (44 538).

Verme teda, že viaceré iniciatívy EÚ prinesú želané ovocie. Európska komisia (EK) v roku 2019 navrhla plán na zvýšenie počtu nabíjacích staníc pre elektromobily v EÚ na 1 milión do roku 2025. Potom koncom minulého roka v rámci „stratégie udržateľnej a inteligentnej mobility“ stanovila, že do konca tohto desaťročia chce mať na cestách 30 mil. áut s nulovými emisiami, ktoré budú podporené 3 miliónmi nabíjacích staníc.

Ohľadom nabíjacej infraštruktúry na Slovenku sme sa zas koncom apríla dozvedeli, že vďaka „Plánu obnovy“ má u nás vzniknúť viac ako 2 600 AC nabíjacích staníc (v rámci podpory miest a podnikateľov), 500 rýchlonabíjacích staníc (v rámci podpory miest a podnikateľov), 228 ultrarýchlych nabíjacích staníc (v rámci diaľnic) a 3 vodíkové stanice.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Čerpacími stanicami budúcnosti sú garáže a parkovacie miesta
Slováci môžu očakávať komunitné „bytovkové“ nabíjanie vďaka Greenway
Praha chystá 6 000 nabíjacích bodov v rámci lámp verejného osvetlenia
Startup ponúka riešenie nabíjania elektromobilov pre obyvateľov bytoviek

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

6 komentárov

  1. „Európska komisia (EK) v roku 2019 navrhla plán na zvýšenie počtu nabíjacích staníc pre elektromobily v EÚ na 1 milión do roku 2025.“

    Má niekto povinnosť návrh EK realizovať?!!!

      • Nie som si istý, či je to dostatočný podnet pre vybudovanie potrebných nabíjacích staníc. Všetci nadávame, že automobilky príliš zarábajú na autách. Sotva bude dotačná politika na nabíjačky ziskovejšia ako autá, a tak bude počet nabíjačiek „meškať“ za potrebou!

        • Dajte si dole čierne okuliere. Nezdá sa, že by boli nejaké rady na nabíjačkách. Automobilky by išli proti sebe, keby zanedbávali nabíjačky, viď Tesla, ako ich sype. A nabíjačky budujú aj špecializované firmy, nielen automobilky. Kde je dopyt, tam je aj ponuka.

          • Je lepšie, keď si teraz robia chlapi starosti, ako neskôr sedieť hodiny „vysmiaty“ v rade na nabíjačku …

  2. „Je lepšie, keď si teraz robia chlapi starosti, ako neskôr sedieť hodiny „vysmiaty“ v rade na nabíjačku …“

    Tak EK sa snaží o milión nabíjačiek, namiesto toho, aby sme to privítali a podľa možnosti sa zapojili, tak EK a automobilky hejtujeme – a to ešte nespravodlivo!

Pridajte komentár