Revolúcia? Počet nabíjacích staníc v Británii prevýšil čerpacie stanice

8

To, čo sa mohlo zdať pred rokmi ako sci-fi, sa stalo vo Veľkej Británii skutočnosťou. Tamojšie nabíjacie stanice pre elektromobily totiž prekonali z hľadiska počtu čerpacie stanice.

Automobilka Nissan, s odvolaním sa na Energy Institute a Zap-Map, hlási, že britskí elektromobilisti majú k dispozícii viac možností v rámci verejného nabíjania svojich vozidiel ako vodiči spaľovákov v prípade tankovania pohonných hmôt.

Prvé čerpacie stanice pritom začali na Britských ostrovoch vznikať takmer presne pred 100 rokmi, kedy sa spaľovacie vozidlá dostali do popredia, a to na úkor elektrických a parných vozidiel.

Skôr ako sa čakalo

Automobilka Nissan dodáva, že jej odhady v tomto smere boli prekonané o rok, keďže k prevýšeniu „čerpačiek“ nabíjacimi stanicami malo dôjsť podľa jej predpovede z roku 2016 v auguste 2020. Sme si pritom istí, že výrobcu aktuálne ešte stále najpredávanejšieho elektromobilu na svete, modelu Leaf, toto „seknutie“ vôbec nemrzí.

Prvá čerpacia stanica v Británii bola otvorená v novembri roku 1919, a to v Berkshire. Odvtedy ich počet rapídne narástol, potom zas klesol a aktuálne bol prekonaný nabíjacími stanicami pre elektromobily a plug-in hybridy.

9 300 nabíjacích staníc

Počet čerpačiek pritom v Británii od roku 1970 klesol o 80 % na súčasných cca 8 400 staníc. Naopak, nabíjacie stanice tam za pár rokov „explodovali“. Veď v roku 2011 ich bolo nekoľko stoviek, zatiaľ čo dodnes ich počet narástol na cca 9 300.

Len londýnska samospráva za posledný rok zriadila viac ako 1 000 nabíjacích bodov. V rámci všetkých nabíjacích staníc v krajine je pritom 1 600 „rýchlonabíjacích“ (DC). Tie sa nachádzajú najmä v blízkosti diaľníc, čím je podporené diaľkové cestovanie elektromobilmi.

Povinné budovanie nabíjačiek

Je zjavné, že Britská vláda značne podporuje rozvoj elektromobility v krajine. Uvažuje pritom aj o zavedení povinnosti budovania nabíjacích staníc v rámci všetkých novostávb. Čo sa týka trhového podielu elektromobilov vo Veľkej Británii, v júli bol zaznamenaný rekord. A to 1,4 %, pričom dopyt v rástol medziročne o 158 %.

Zdroj: Nissan, titulná fotografia: Ionity

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Podarí sa vybudovať slovenskú národnú sieť nabíjacích staníc na 3. pokus?
V Európe vyrastie zrejme najväčšia nabíjacia stanica/solárne parkovisko sveta
VW vybuduje v Európe 36 000 nabíjacích bodov pre elektromobily!

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

8 komentárov

  1. Sme si istí, že porovnávajú čerpavie stanice s nabíjacími stanicami (lokalitami)? Ja mám taký pocit, že porovnávajú počet čerpacích staníc (nie stojanov/bodov) s jednotlivými nabíjacími bodmi vrámci nabíjacích lokalít. Naozaj sa mi nechce veriť, že pár ročné budovanie ifraštruktúry predbehlo storočné budovanie čerpačiek, kde na jednej stanici býva aj 10 stojanov s fosílnym palivom.

    • Správna námietka, ale treba vziať do úvahy aj náklady a čas.
      Vybudovať čerpaciu stanicu: nákladný projekt, legislatíva (schvaľovačky), zemné práce, drahé nádrže, drahá technológia, ochrana životného prostredia atď atď.
      Vybudovať nabíjaciu stanicu? Úplná sranda oproti čerpačke: minimálna legislatíva (navyše podporovaná štátom), prívod el. energie (ktorá je prakticky všade), zabetónovať zopár stojanov, pozapájať a striháme pásku.
      Takže môžu veselo rásť ako huby po daždi.
      A či?

Pridajte komentár