To, čo sa mohlo zdať pred rokmi ako sci-fi, sa stalo vo Veľkej Británii skutočnosťou. Tamojšie nabíjacie stanice pre elektromobily totiž prekonali z hľadiska počtu čerpacie stanice.
Automobilka Nissan, s odvolaním sa na Energy Institute a Zap-Map, hlási, že britskí elektromobilisti majú k dispozícii viac možností v rámci verejného nabíjania svojich vozidiel ako vodiči spaľovákov v prípade tankovania pohonných hmôt.
Prvé čerpacie stanice pritom začali na Britských ostrovoch vznikať takmer presne pred 100 rokmi, kedy sa spaľovacie vozidlá dostali do popredia, a to na úkor elektrických a parných vozidiel.
Skôr ako sa čakalo
Automobilka Nissan dodáva, že jej odhady v tomto smere boli prekonané o rok, keďže k prevýšeniu „čerpačiek“ nabíjacimi stanicami malo dôjsť podľa jej predpovede z roku 2016 v auguste 2020. Sme si pritom istí, že výrobcu aktuálne ešte stále najpredávanejšieho elektromobilu na svete, modelu Leaf, toto „seknutie“ vôbec nemrzí.
Prvá čerpacia stanica v Británii bola otvorená v novembri roku 1919, a to v Berkshire. Odvtedy ich počet rapídne narástol, potom zas klesol a aktuálne bol prekonaný nabíjacími stanicami pre elektromobily a plug-in hybridy.
9 300 nabíjacích staníc
Počet čerpačiek pritom v Británii od roku 1970 klesol o 80 % na súčasných cca 8 400 staníc. Naopak, nabíjacie stanice tam za pár rokov „explodovali“. Veď v roku 2011 ich bolo nekoľko stoviek, zatiaľ čo dodnes ich počet narástol na cca 9 300.
Len londýnska samospráva za posledný rok zriadila viac ako 1 000 nabíjacích bodov. V rámci všetkých nabíjacích staníc v krajine je pritom 1 600 „rýchlonabíjacích“ (DC). Tie sa nachádzajú najmä v blízkosti diaľníc, čím je podporené diaľkové cestovanie elektromobilmi.
Povinné budovanie nabíjačiek
Je zjavné, že Britská vláda značne podporuje rozvoj elektromobility v krajine. Uvažuje pritom aj o zavedení povinnosti budovania nabíjacích staníc v rámci všetkých novostávb. Čo sa týka trhového podielu elektromobilov vo Veľkej Británii, v júli bol zaznamenaný rekord. A to 1,4 %, pričom dopyt v rástol medziročne o 158 %.
Zdroj: Nissan, titulná fotografia: Ionity
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Podarí sa vybudovať slovenskú národnú sieť nabíjacích staníc na 3. pokus?
V Európe vyrastie zrejme najväčšia nabíjacia stanica/solárne parkovisko sveta
VW vybuduje v Európe 36 000 nabíjacích bodov pre elektromobily!
8 komentárov
No tak táto správa mi vyrazila dych. A že vraj Briti sú konzervatívni! Možno v románoch…
Áno? To je dosť slabé ja tu žijem a tie nabíjačku skoro nevidno nikde na jeno mesto asi je ich 5
A kde to vlastne žiješ?
Kebi chceli všetci zabíjať potrebujú ich miliony
A elektro mobili som videl asi 3 za posledných 5 rokov
ja som ich videl len dneska cca 5 a to žijem na slovensku 🙂
Sme si istí, že porovnávajú čerpavie stanice s nabíjacími stanicami (lokalitami)? Ja mám taký pocit, že porovnávajú počet čerpacích staníc (nie stojanov/bodov) s jednotlivými nabíjacími bodmi vrámci nabíjacích lokalít. Naozaj sa mi nechce veriť, že pár ročné budovanie ifraštruktúry predbehlo storočné budovanie čerpačiek, kde na jednej stanici býva aj 10 stojanov s fosílnym palivom.
Správna námietka, ale treba vziať do úvahy aj náklady a čas.
Vybudovať čerpaciu stanicu: nákladný projekt, legislatíva (schvaľovačky), zemné práce, drahé nádrže, drahá technológia, ochrana životného prostredia atď atď.
Vybudovať nabíjaciu stanicu? Úplná sranda oproti čerpačke: minimálna legislatíva (navyše podporovaná štátom), prívod el. energie (ktorá je prakticky všade), zabetónovať zopár stojanov, pozapájať a striháme pásku.
Takže môžu veselo rásť ako huby po daždi.
A či?