Nabíjacie stanice v SR: Aktuálne čísla, medziročný rast a výhľad pre tento rok

10

Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) zverejnila správu ohľadom nabíjacej infraštruktúry pre elektromobily na Slovensku. Nájdeme v nej aktuálne čísla a štatistiky, hodnotenie roku 2023 z hľadiska rozširovania siete či výhľad ohľadom budovania nových nabíjacích staníc v tomto roku.

SEVA začína svoju správu zhodnotením, že „tempo výstavby verejných nabíjacích staníc pre elektromobily na Slovensku je pomalšie ako európsky priemer“. Ešte menej lichotivé pritom je, že z hľadiska podielu elektromobilov v rámci celkových registrácií áut sme poslední v EÚ. Vieme si tak domyslieť, že nás predbehli aj krajiny, ktoré vo všeobecnosti a čoraz menej objektívne považujeme za menej vyspelé.

Aktuálne čísla a medziročný rast

Po slovenských cestách podľa SEVA aktuálne jazdí cca 10 000 elektromobilov, ktoré mali k 31. decembru 2023 k dispozícii 1 808 nabíjacích bodov/konektorov v rámci 740 lokalít. Ich celkový inštalovaný výkone bol pritom 82 082 kW.

Zo spomínaných 1 808 dostupných verejných nabíjacích bodov pripadá 1 322 na AC nabíjačky s výkonom do 22 kW (medziročne +25,5 %), 455 na DC nabíjačky s výkonom minimálne 50 kW (medziročne +36,2 %), 149 na DC nabíjačky s výkonom minimálne 150 kW (medziročne +73,3 %) a 32 na DC nabíjačky s výkonom minimálne 300 kW (medziročne +220 %).

nabijacie stanice na slovensku 2023

Zdroj: SEVA

Celkový medziročný rast (2022 vs. 2023) dosiahol v prípade nabíjacích bodov 22 % a v prípade nabíjacích lokalít 18 %. Celkový inštalovaný výkon stúpol medziročne o 45,9 % (+25 818 kW). Čo sa týka podielu nabíjacích staníc v rámci krajov Slovenska, vedie Bratislavský kraj s 22-% podielom. V prípade ostatných krajov je to pomerne vyrovnané, keďže podiel sa pohybuje v rozmedzí 10 až 14 %.

nabijacie stanice na slovensku 2023

Zdroj: SEVA

Čo očakávať v tomto roku?

Slovenská asociácia pre elektromobilitu v tomto roku očakáva výraznejší rast počtu verejných nabíjacích bodov, ako aj lokalít. Do prevádzky majú byť totiž uvedené aj stovky nabíjačiek vybudovaných vďaka výzvam z Plánu obnovy.

„Čo sa týka verejných nabíjacích staníc, v roku 2024 očakávame intenzívnejší rast. Dúfame, že sa podarí spustiť reálnu prípravu vysokorýchlostných nabíjacích „hubov“, ktoré sme sa zaviazali postaviť popri diaľniciach. Okrem toho sú spustené dve schémy z Plánu obnovy a odolnosti pre samosprávy a pre právnické osoby, do ktorých prišli desiatky žiadostí a dá sa očakávať, že celá alokovaná čiastka bude bez problémov vyčerpaná,“ hovorí šéf SEVA, Patrik Križanský.

Zdroj: SEVA

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Dotácie na elektromobily sú v SR potrebné, uvádza SEVA a apeluje na novú vládu
V Bratislave sa stavia „najmodernejšie nabíjacie centrum v strednej Európe“
Nové kolo dotácií na nabíjacie stanice má priniesť SR takmer 1 200 nabíjacích bodov
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

10 komentárov

  1. Ak zabudnem na všetko ostatné, a pozriem sa na praktické denno-denné používanie auta na dopravu „sem a tam“, a „hore-dole“, jednoznačne víťazí klasické auto so spaľovacím motorom! A tak tomu bude ešte zopár rokov !!! Kto nebaží po prestížnom módnom výkriku vlastniť elektromobil, „nech to stojí, čo to stojí“, uskromní sa s „obyčajným“ a lacnejším autom, aj keď aj tie akosi nepríjemne podraželi ……..

    P.S. 1 A nech zatiaľ budovatelia budujú nabíjacie stanice a výrobcovia vyrábajú stále lepšie batérie a elektroautá. Viva elektromobil !!!

    P.S. 2 Možno mi neuveríte, ale ja som veľký fanúšik elektromobility, nie však nekriticky a za každú cenu! Mám pocit, že nás je stále viac a viac ….

  2. Mňa by zaujímala jedna vec a som zvedaný, či to niekto vysvetlí. Prečo sa nebudujú nabíjacie stanice na diaľničných odpočívadlách pri čerpacích staniciach?

    Na prvý pohľad k tomu majú ideálne predpoklady – priestor (veľké parkoviská) majú, elektrinu majú, služby, kde človek môže stráviť čas tiež. Tak kde je problém, prečo sa na týchto miestach (ktoré by boli ideálne z pohľadu diaľkových ciest elektromobilmi) nič nebuduje?

    • niekde som cital, ze velky problem su el. rozvody popri dialniciach a skostnatene fungovanie nasich socialistickych distribuciek…
      a zrejme aj neochota majitelov cerpacich stanic…asi Schell je vynimka, ti sa celkom snazia..aspon v zahranici

    • Všetky odpočívadla vlastni Slovenska diaľnica spoločnosť. Vlastník pozemkov musí chcieť, a to je asi problém, lebo vlastník nechce.
      Pred par rokmi sa vypísal tender na par miest na osadenie nabijačiek, ale to bolo všetko.
      Pozeral som video s vyjadrením človeka z Ionity, a tam to cele zhrnul. Ionity a predpokladám, že aj ďalší poskytovatelia chcú, ale Slovenska diaľnica spoločnosť to zatiaľ neumožňuje stavať a ani nerobí kroky na prípravu infraštruktúry. Takže osadenie nabíjačiek na slovenske diaľnice v nedohľadne.
      Aké ma na to dôvody neviem.
      Ale dúfam že racionálne a nie fynančné (kto strčí viac do vrecka).

    • Sú tu min. 2 problémy:

      01. Jeden – dva stojany je málo, a aj málo zaujímavé ako investícia! Pre celú stanicu treba prikúpiť pozemok, a to môže byť veľmi veľký problém!
      02. Pre nabíjaciu stanicu treba výkonný prívod el. energie. A to je tiež často až neriešiteľné! Na to nestačí predlžovačka! 🙂
      „Pumpy“ potrebujú na prevádzku len „zopár kW“, ale nabíjacie stanice stovky až tisíce kW !!!

      Ty to vidíš moc jednoducho, slnkom zaliate! 🙂

      • Ja som nepovedal, že to vidím jednoducho, len že mi príde logické vybudovať nabíjacie stanice na hlavných ťahoch, kde je čiastočne pripravená aspoň pomocná infraštruktúra. Kde je vôľa, tam je aj cesta.

        To vysvetlenie s NDS by dávalo zmysel. Pozrel som napr. Červeník, tak je to tak – Shell vlastní síce budovu, ale pozemky pod čerpacou stanicou, aj mimo nej vlastní NDS, takže prevádzkovatelia čerpacích staníc nič nezmôžu, pokiaľ nebude chcieť NDS.

        Tak uvidíme, či NDS časom povolí.

  3. Teším sa že infraštruktúra sa zlepšuje.
    Avšak aby sa mohli EVčka na Slovensku riadne rozbehnúť, vyžaduje si to budovať hlavne lacnejšie (pomalé) 3-11 kW dobíjačky na sídliskových parkoviskách. Myslím že 90% ľudí z bytov si nekúpi EV ak nemôžu dobíjať pri dome.
    Elektrárne si tým zároveň môžu efektívne regulovať vyťaženie siete. Za výhodnejšiu tarifu môžu dobíjačky aktivovať iba ked je nižší odber, tj medzi 22h večer a 7h ráno.

  4. Distribučné spoločnosti by mali začať vyrábať a montovať na sídliskách „prasnice“ na výkrm elektroáut. Niečo na spôsob „predlžovačiek“ s mnohými prípojkami pre veľa BEV. A mohli by byť aj putovné. Každý deň na inom sídlisku 🙂 🙂 🙂

Pridajte komentár