Nabíjacie stanice na Slovensku pribúdajú. Aký je aktuálny stav?

9

Rozširovanie nabíjacej infraštruktúry pre elektromobily je jednou zo základných podmienok masového rozvoja elektromobility. V rámci Slovenska pritom rast siete verejných nabíjacích staníc monitoruje Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA), ktorá prichádza so zaujímavými aktuálnymi štatistikami napr. ohľadom počtu, rozmiestnenia či výkonu. A ďalej už nasleduje text z príslušnej tlačovej správy SEVA.

Podľa aktuálnych dát Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) bolo na konci prvého kvartálu 2024 na Slovensku k dispozícii 2 008 verejných nabíjacích bodov v celkovo 807 lokalitách s inštalovaným výkonom 95 456 kW. Medziročne sa počet verejných nabíjacích bodov zvýšil o 27 % a počet lokalít o 23 %. Najvýraznejšie, o takmer 56 %, narástol celkový inštalovaný výkon.

„Čísla potvrdzujú rastúci záujem o rýchle nabíjanie elektromobilov na vysokovýkonných staniciach,“ konštatuje riaditeľ SEVA Patrik Križanský. „Niektoré body, ktoré mali doteraz výkon nižší ako 50 kW, operátori vymenili za výkonnejšie. To je aj dôvod, pre ktorý sme napríklad od začiatku roka prekvapivo zaznamenali v tejto kategórii nezvyčajný pokles počtu bodov. Celkový inštalovaný výkon však výrazne narástol, vďaka čomu sa vodiči elektromobilov vo verejnej sieti môžu nabíjať rýchlejšie.“

Z celkového počtu 2 008 konektorov je 1 323 z kategórie normálnych bodov s výkonom do 22 kW (striedavý prúd – AC). Rýchlonabíjacích bodov s výkonom 50 kW na jednosmerný prúd (DC) je v prevádzke 448. Bodov s výkonom aspoň 150 kW je 195 a konektorov s výkonom aspoň 300 kW je 42. Celkový inštalovaný výkon nabíjacích konektorov dosiahol hodnotu 95 456 kW, čo predstavuje nárast o 55,5 % oproti 61 388 kW na konci prvého kvartálu predchádzajúceho roka.

nabijacie stanice na slovensku

Zdroj: SEVA

Sumárne informácie, ktoré na štvrťročnej báze zverejňuje SEVA, zachytávajú len počty verejných nabíjacích staníc. V priemere sa ale viac ako 80 % výkonov nabíjania realizuje na neverejných staniciach – v súkromných garážach, vo firmách, administratívnych budovách či depách. Preto je dôležité myslieť aj na budovanie takejto privátnej infraštruktúry a nájsť spôsoby, ako by ju mohol podporiť štát alebo aspoň určiť jasné pravidlá pre jej výstavbu z pohľadu protipožiarnej ochrany.

nabijacie stanice na slovensku

Zdroj: SEVA

Zdroj článku: SEVA

SÚVISIACE ČLÁNKY:
O dotáciách na elektromobily v SR sa má rozhodnúť do 4 mesiacov. Čo ďalšie je v hre?
Aký je počet elektromobilov v SR a ktoré značky boli najpredávanejšie v r. 2023?
Slovenský Inobat spustil výrobu batérií. SR sa tak dostáva na exkluzívny zoznam
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

9 komentárov

  1. problemom su aktualne dialnice, kde na to NDS z vysoka ….. R1 este OK, ale na D1 je, ak dobre pocitam, presne 1 (slovom jedno) odpocivadlo s nabijackou, aj to len 75kW.

  2. Ale aspoň pribúdajú nabíjacie huby pri výjazdoch z dialnice, napr. Ilava, Dubnica. Tie 2 km mimo diaľnice nie je tak veľký problém…
    Okrem toho by si toto mohli riešiť čerpačky, ako začal nedávno Omv. Bude to chvíľu trvať, ale pridať nabíjacie stanice na každú diaľničnú pumpu by malo byť oveľa jednoduchšie, než na parkoviská, kde je nízja spotreba el energie a preto slabá infraštruktúra.

    • Pumpy musia uvažovať a jednať ekonomicky! Jedna – dve AC nabíjačky na 11 až 22 kW, ktoré elektrická prípojka pumpy nanajvýš umožní, pre D1, ani pumpy nie je riešením! Prívod 100 až 1.000 kW k pumpe na D1 až D4 alebo R1 až R8, je ale iný značne väčší problém, a to chce viac než len chuť a odvahu! 🙂

      • Ono to skutocne zalezi na blizkosti trafostanic, resp.vedenia VN. Takze sa neda hlobalizovat ani na D1. Verim, ze je tam zopar miest, ktore v pohode mozu instalovat bezne 150kw nabky. A tam, kde to mozne nieje, sa daju vzdy instalovat vykonne nabky s integrovanymi baterkami, ktore su samozrejme drahsie, ale zas rozhodne nie tak, ako napr.budovanie benziniek. Evidentne by pomohlo nejake inteligentnejsie a hlavne spolocne riesenie rezervacii nabiek autami. Ale cakat, ze sa v tomto spoja pysne automobilky, ktore doteraz odmietali napr.spojenie s teslou, je pravdepodobne silne najivne zelanie.

      • Pumpy
        1. mozu el.pripojku navisit kolko sa bude dat.
        2. mozu cely pozemok resp. zastavena/asfaltove plochy zastresit FVE
        3. mozu postavit mini veterne ele.
        Energiu z 1-3 mozu kumulovat do uloziska pre vyssi vykon nabijacich bodov a zvladnutie navalov zakaznikov.

        Inde je clanok o nabijacom hube v USA s FVE vykonu 5MW s planom rosirit na 25MW, takze sa to da riesit ak by dostatocna el.pripojka nebola realna.
        Tak by mozno ozaj stacila len ta chut a odvaha. 🙂

    • no, ak budu take ako teraz otvara OMV, za 0.69 centov za kW, tak ani ich nemusia robit…kazdy normalny Slovak sa im vyhne a nabije tam iba mimoriadne, ak by ho pritlacila situacia, no a par cudzincov, cestujucich do Tatier….

  3. Však počkajte, akú cenovú politiku na nabíjačkách zažijeme v budúcnosti, keď nás bude viac do zásuvky ako na hadicu !!! To ešte len potom zažijeme „tóčo“, aké sme v živote nevideli !!! 🙂 🙂 🙂

    • Nemyslim, lebo v nabkach bude polahky velka konkurencia a vzdy mozu ludia nabijat doma a vykaslat sa na niekoho predrazene ceny. Nieje problem spravit hocikomu nabku a ponukat polovicne ceny ak by pumpy/operatori to predrazovali.
      Ponukat a aj vyrabat ele je jednoduchsie ako rafinovat ropu na benzin. 🙂
      Ja myslim ze prave naopak s ratstucim trhom budu ceny klesat.

Pridajte komentár