Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) zverejnila aktuálne štatistiky týkajúce sa nabíjacích staníc pre elektrické vozidlá, ktoré sú dostupné na Slovensku. Avizuje pritom aj skoré spustenie podporných iniciatív, ktoré zabezpečia množstvo nových nabíjačiek.
Podľa aktuálnych dát SEVA bolo začiatkom roka 2023 na Slovensku k dispozícii 1 483 verejných nabíjacích bodov v celkovo v 629 lokalitách. Medziročne sa tak počet verejných nabíjacích bodov zvýšil o 45% a počet lokalít o 46%.
Dominujú menej výkonné nabíjačky
Takmer tri štvrtiny všetkých nabíjacích bodov (1 053 ks) je z kategórie normálnych bodov s výkonom 22 kW (striedavý prúd – AC) a takmer jednu štvrtinu (334 ks) tvoria rýchlonabíjacie body s výkonom 50 kW na jednosmerný prúd (DC). Zvyšok (96) sú ultrarýchle DC nabíjačky s výkonom 150 až 350 kW (DC).
Rozdelenie na základe krajov
Nabíjacie lokality sú relatívne rovnomerne rozdelené po celom Slovensku. V pokrytí infraštruktúrou o niečo vyčnieva Bratislavský kraj (22% všetkých lokalít), čo je prirodzené, keďže je tu registrovaný aj najvyšší počet elektromobilov. Nasledujú Prešovský a Košický samosprávny kraj (oba po 14%), Nitriansky a Trenčiansky kraj (oba po 11%), Žilinský a Banskobystrický (oba po 10%). Najmenší podiel nabíjacích lokalít je v Trnavskom samosprávnom kraji (9%).
Spustenie podpory výstavby už čoskoro
„Výraznejší rozvoj nabíjacej infraštruktúry pre elektromobily je základom pre ochotu motoristov prejsť na nízkoemisné vozidlá. Už v najbližších týždňoch SEVA očakáva odštartovanie podpory pre výstavbu nabíjačiek pre mestá v objeme 10 miliónov EUR, ktorá bude financovaná z Plánu obnovy a vyhlasovať ju bude Ministerstvo hospodárstva SR. V prvom štvrťroku sa ďalej otvorí podobná schéma v objeme vyše 6 miliónov pre podnikateľské subjekty. Veríme, že ešte tento rok sa spustí aj výstavba vyše 230 ultrarýchlych nabíjacích bodov na diaľniciach, na čo by malo ísť z Plánu obnovy ďalších 30 miliónov EUR“, uvádza Patrik Križanský, riaditeľ SEVA.
Vo výstavbe nabíjacích staníc pre elektromobily musí Slovensko výrazne pridať, keďže sa v roku 2035 podľa schválenej legislatívy skončí predaj bežných vozidiel so spaľovacím motorom a v celej Európskej únii sa budú môcť predávať už iba úplne bezemisné vozidlá. Viaceré koncerny (napr. Volvo, Mercedes), respektíve automobilové značky (napr. Opel, Fiat) pritom zvažujú prechod na plne elektrické portfólio v Európskej únii už okolo roku 2030.
Tabuľkový prehľad počtu nabíjacích bodov na Slovensku k 15. januáru 2023:
- bežné AC 22 kW nabíjanie: 1 053
- rýchle DC 50 kW nabíjanie 334
- ultrarýchle DC 150+ kW nabíjanie: 86
- ultrarýchle DC 350 kW nabíjanie: 10
- celkovo: 1 483
Zdroj: tlačová správa (SEVA)
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Na Slovensku sa vybuduje 123 nabíjacích staníc s výkonom 150 a 350 kW
Súčasťou návrhu pre rozvoj elektromobility v SR sú aj dotácie, výhody pre majiteľov e-áut či právo na nabíjací bod
SR patrí ku krajinám s najnižšími nákladmi na vlastníctvo auta. Elektromobily sú pritom čoraz konkurencieschopnejšie
5 komentárov
Nech si kto chce čo chce hovorí, výstavba nabíjacích staníc je stále značne náročná, a tým aj menej atraktívna pre všetkých, čo s tým majú dočinenia! Najradšej by boli, aby to zariadili „tí druhí“ !!! Ani automobilky nestavajú dostatočne rýchlo, možno až na TESLU, a ani tá nie je všade! A tak nabíjačky pribúdajú oveľa pomalšie, ako by si to majitelia BEV predstavovali a potrebovali ….
U nás sa zatiaľ netvoria rady, tak tlak na výstavbu nie je veľký. Keďže veľká časť bude nabíjať doma, v práci či pri nákupoch, tak ani netreba očakávať podobnú infraštruktúru ako majú čerpacie stanice.
JOSHO, vôbec nemyslíš na „tých chudákov“ čo bývajú na sídliskách, a niektorí aj na 12 poschodí! Rady sa netvoria, pretože dnes si poväčšine BEV kupujú, tí čo na to majú, a to včítane možnosti vlastného nabíjania! Ja mám 3x400V v garáži, ale je mi to trochu od ruky. Radšej parkujem na ulici pred domom. Napríklad denno-denne nabíjať PHEV v garáži, aby som plne využil jeho výhody, je ako tankovať každý deň na pumpe palivo!
Preto Ti hovorím, že to nie je tak jednoduché, ako si napísal Ty!
Keď nemáš kde, alebo len komplikovane, tak si predsa také auto nekúpiš. Problém nastane ak sa zakáže výroba áut so spalovacím motorom.
…alebo ani nie, tí čo na to majú budú mať elektroautá a tí druhí budú využívať hromadnú dopravu. Win-win situácia. :-/
Ale veď to budovanie nabíjačiek je o dlhodobej stratégií a pre „všetkých“ automobilistov, a hlavne tých čo budú odkázaní na verejné dostupné nabíjanie, ako ten “ sídliskový človiečik“ z paneláku na 12-tom poschodí! A koľko takých budúcich majiteľov bežných BEV na sídliskách a bežných mestských uliciach, kde dnes parkuje jedno auto za druhým, budú elektrické autá tiež jedno za druhým!